Brev
Eks kæreste
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej
Jeg har brug for hjælp pga jeg har stadig følelser for min eks som slog op med mig i starten af februar, jeg ved ikke hvorfor hun gjorde det, jeg håber at mig og hende kan komme sammen igen, jeg skal mødes med hende i morgen
håber i kan hjælpe mig
Hilsen dreng på 19 år
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Jeg kan se, at du skulle mødes med din kæreste og det er desværre nogle dage siden. Det kan godt tage lidt tid før et brev bliver besvaret i brevkassen og derfor beklager jeg også, at vi ikke har kunne nå at hjælpe dig inden dit vigtige møde med din eks.
Måske har meget ændret sig siden du skrev dit brev. Alligevel vil jeg gerne give dig svar på de ting du beskriver i dit brev. Måske du stadig vil kunne bruge nogle af mine tanker, der hvor du er nu.
Det er tydeligt, at jeres brud er svært for dig. Du skriver, at du ikke ved hvorfor hun slog op og du stadig har et stort håb om, at I skal være sammen igen.
Hvis jeg havde nået at svare dig inden jeres møde, havde jeg skrevet, at du kunne prøve at spørge hende mere ind til, hvorfor hun slog op. Noget af det, der kan føles værst er hvis man ikke får en forklaring. Det er der mange, der fortæller os her i brevkassen. Modsat kan det hjælpe meget, hvis man ved, hvorfor den anden gjorde som hun gjorde.
Hvis du endnu ikke har fået en forklaring eller hvis der stadig er meget du ikke forstå, vil jeg råde dig til at tage fat i hende og spørge hende ind til.
Jeg ved jo slet ikke om det er en mulighed eller I nu har sagt jeres endelige ‘farvel’. Men måske du har mod på det, hvis du tænker du kan.
Lad dig selv føle
Noget af det vi får allerflest breve om er kærestesorger. Det gør så ondt, når nogen man elsker ikke vil være sammen mere – særligt når man slet ikke er enig i den beslutning.
Det er vigtigt, at du giver dig selv plads til dine følelser. Det er netop helt i orden, hvis du bare er rigtig ked af det og synes det er svært. Ligesom det også er helt forståeligt, hvis du mærker andre følelser som fx frustration, vrede.
Følelserne kan ændre sig meget, når man har oplevet et brud. Den ene dag er man måske i sorg og kan kun forestille sig en god verden, hvor man er sammen igen. Andre dage er man måske mere ovenpå igen. Nu er det så kort tid siden, at I slog op, så måske du mere føler en bestemt ting. Men det kan være, at du alligevel kan genkende at dine følelser kan skifte lidt.
En god idé kan være at prøve at skrive sine tanker og følelser ned. Det kan give ro, fordi man får det ud af hovedet og ned på papir. På den måde er der måske plads til at tænke på noget andet også. Det er også helt forståeligt, hvis det ikke føles sådan lige nu.
Gå ikke alene med det
De fleste mennesker oplever at få deres hjerte knus. Derfor kan det også være, at der er nogen omkring dig, der kender alt til, hvordan du har det lige nu. Når vi taler med andre, har kærestesorgen det med at blive lidt mindre. Det kan nemlig føles rigtig rart, at andre trøster os og taler med os om alt det vi mærker inden i.
Derfor håber jeg også, at du vil tænke over om der mon er nogen omkring dig som du kan tale med. Måske du kender en, der har oplevet at have kærestesorger selv, og som kan forstå hvordan du går og har det. Det kan være en ven eller måske en i din familie?
Du kan måske skrive til personen og høre om de vil mødes og snakke lidt. Måske de også har nogle gode råd til, hvordan man kan få nogle pauser fra de svære følelser.
Måske skriver du til os fordi du ikke ved, hvem det skulle være. Hvis du har det sådan kan du også starte med at ringe til os på 116111 og tale med en rådgiver. Her vil du også kunne dele, hvordan mødet var med din eks, så du rådgiveren giver dig råd ift. hvor du er nu.
Det er vigtigt at gøre ting, som gør dig i godt humør.
Måske du kan lave noget hyggeligt med din familie eller venner. Det kan være en filmaften eller måske en tur i biografen. Det kan være rigtig rart, at man bare er sammen og ikke nødvendigvis behøver lave alt muligt. Det kan film, fordi man bare sidder sammen og ser noget. Måske det kunne hjælpe dig?
Det er videnskabeligt bevist, at man bliver i bedre humør, når man rører sig, så måske du også kan forsøge at komme lidt ud og bruge din krop. Det kunne fx være at gå en tur, hvor du hører noget musik du elsker eller måske en podcast. Det håber jeg, at du har mod på.
Sådan nogle ting kan også hjælpe dig med at få din eks lidt på afstand. Og det kan faktisk være meget godt, hvis man ikke kan stoppe med at tænke på ende.
Helt konkret, kan du også overveje om du vil give dig selv en pause og stoppe med at følge hende på instagram og Snapchat. Du kan ‘slukke’ for hende, hvis du ikke vil have, at hun skal vide det. Så er det kun dig, der ved at du har lukket ned for hendes opslag.
Man kan nemlig blive rigtig ked af det, hvis man bruger en masse tid på at undersøge, hvad ens eks laver. Prøv om du kan bruge nogle af mine råd til at gøre noget andet.
Måske du også kan tage et kig på vores side om kærlighed. Her har vi både videoer og gode råd om kærestesorger, som måske kan være rare for dig.
Jeg vil ikke sige til dig, at det pludselig går over af sig selv. Det tror jeg ikke vil hjælpe dig, når det stadig føles så tæt på. Men jeg vil fortælle dig, at jeg tror på, at det kan blive bedre igen. Det vigtigste er, at du tillader dig selv at være i følelserne, taler med andre om det og giver dig selv ro og pauser.
Jeg vil slutte med at skrive, at der jo desværre er meget jeg ikke ved og derfor ved jeg heller ikke om mit svar er helt ved siden af. Husk derfor, at du altid må ringe eller skrive til os igen. Vi vil meget gerne hjælpe dig!
Sender dig de bedste tanker.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen