Vild med en veninde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 19 årige

Mange tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se, det ikke er nemt for dig, du først nu har opdaget, du er vild med din veninde. Du havde tilsyneladende brug for tid til at mærke dig selv. Og som du skriver i dit brev, ønskede du heller ikke at såre eller forvirre hende. Du virker som en meget betænksom og hensynsfuld ven. Jeg synes, din veninde er meget heldig, at du er hendes ven.

Som jeg læser dit brev, er det indenfor den sidste tid, at du har mærket, at I følelsesmæssigt er kommet tættere på hinanden. Du kan nu gengælde de varme følelser, din bedste veninde for et par måneder siden også havde for dig. Det virker som om, din veninde fortsat er vældig glad for dig. Jeg tænker det, fordi din veninde valgte at forblive gode venner med dig, også efter du fortalte hende, du ikke kunne gengælde hendes forelske, og ikke skulle være kærester.

Følelser er en sær størrelse. Det kunne tyde på, at dine følelser skulle må have lidt længere tid  end din venindes for at vokse sig større og blive udviklet til forelskelse? Derfor tænker jeg, der en en god chance for, din veninde måske fortsat er romantisk interesseret i dig? Gad vide, hvad du mener om det?

Jeg forstår godt, du er bange for at blive afvist. Det er altid en risiko, man løber, når man kaster sig ud i en tæt relation med et anden menneske. Men jeg har en rigtig god fornemmelse af jer to, fordi I kender hinanden så godt. Jeg vil derfor råde dig til at vove pelsen og få afklaret med din veninde, hvordan jeres følelser er for hinanden.

Måske tænker du, det er et dumt forslag, fordi du risikerer, de varme følelser ikke er gengældt. Men I har jo prøvet det før, bare omvendt, og jeres venskab holdt til det, så hvorfor ikke tage chancen nu? Kan det måske alligevel være en tanke værd?  I kan måske mødes, gå en tur og få talt om jeres følelser. Jeg tænker, at det vil kunne hjælpe jer begge, så I undgår at lege med hinandens følelser.

Jeg ved, at mange unge ligesom dig er nye i forhold til sex og forhold.  Man kan måske betragte kærlighed som en gave fra et menneske til et andet. Du kender jo godt din bedste veninde og ved en del til, hvad hun indeholder.

Dit brev viser også, du både er modig og seriøs omkring jeres forhold – så jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med venskabet og kærligheden til din bedste veninde.

Du er også meget velkommen til at skrive, chatte eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.