Brev
Bliv ved?
Hej Børnetelefonen, Jeg er en dreng på 19 år og har gennem længere tid været sammen med en sød pige fra skolen. Vi har haft sex og snakker rigtig godt sammen. I dag sagde hun til mig at vi skulle have snakken. Hun sagde at vi aldrig nogensinde ville blive kærester og at hvis jeg havde det skidt med det, skulle vi nok ikke ses mere. Jeg vil jo selvfølgelig rigtig gerne være mere sammen med hende, men som hun siger vil jeg gerne mere end “bollevenner” og jeg frygter hvor sundt det er at være sammen med hende når jeg gerne vil være kærester med hende. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen M
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Magnus
Tak for dit brev!
Jeg synes det er godt, at du skriver herind og deler dine følelser, og jeg forstår udemærket din fortvivlelse. I din brev aner jeg dog også allerede en vis erkendelse af, at du vil mere end blot at have sex med hende. Du skriver faktisk direkte, at du gerne vil have i skal være kærester. Den følelse og erkendelse, er meget ærlig og vigtig, og den fortæller dig måske i virkeligheden også, hvordan du skal handle.
Du må prøve at være tro overfor dig selv. Selvom det er hårdt. Det ville jo være fantastisk, hvis hun også var indstillet på at være kærester, men når hun nu ikke har lyst til det, synes jeg, at det er helt rigtigt af dig at tænke i de baner, som du gør, når du prøver at beskytte dig selv ved at sige “hvor sundt er sådan et forhold lige for mig?”.
Ulige forhold, hvor den ene elsker/vil mere end den anden, er bare virkelig hårde. Og jeg synes du fortjener en, som vil dig af hele sit hjerte. En du kan dele din kærlighed med og som elsker dig tilbage, for den den du er. Sådan en sød pige er jeg sikker på, at du kan finde derude.
Du må jo fortælle pigen, som du har sex med, hvordan du har det, og så må du jo se, hvordan hun reagerer. Hvis hun reagerer med at skubbe dig fra sig og sige, at I ikke skal være kærester, så synes jeg, at du har svaret der. Desværre. Hun skal ville hele dig, nu hvor du vil være sammen med hende, også når det ikke handler om sex. Det tror jeg du bliver gladest for i det lange løb, selvom det jo er hårdt at tænke på nu, tænker jeg.
Og hvem ved, det kan også være at hvis du afslutter jeres “forhold”, fordi I ikke vil det samme, så kommer hun måske til at savne hele dig og får måske alligevel lyst til at prøve af, om I måske kan være kærester. Det er aldrig til at sige. Nogle gange skal man miste noget, før man rigtig ved, hvad det betød for én. Kender du det? Det kan være det også er sådan for hende denne gang.
Tag alt det gode fra jeres relation med dig videre, og mærk efter før du tager den endelige beslutning. Men at være ærlig overfor sig selv, som du mig at du allerede er, er en kæmpe styrke. For selvom du måske skal tage en hård beslutning nu, så vil den måske blive endnu hårdere senere, hvis I fortsatte som “bollevenner” og dine følelser voksede sig endnu større.
Jeg ønsker dig held og lykke, og håber du kan bruge det mod du har vist ved at skrive herind, til for alvor at få talt med pigen om, hvad du føler og tænker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen