Brev
Biseksuel? Som 12 årig
Hej
Jeg er en pige på 13 og i lang tid har jeg haft følelser for en pige, hver gang jeg er i nærheden af hende føler jeg en træng til at være tæt på hende og kysse hende, men jeg tror slet ikke at hun har de samme følelser for mig.
Det samme gælder en dreng som jeg også har følelser for… Tilgengæld tror jeg han har følelser for mig, jeg føler bare ikke at jeg kan være i et forhold med ham fordi jeg også har følelser for en pige.
Vh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du
Det er slet ikke nemt at finde ud af det med seksualitet. Der sker nemlig rigtig mange ting i kroppen, når man er 13 år.
Du er slet ikke den eneste som er i tvivl, om du tænder mest på piger eller dreng eller på begge. Jeg vil råde dig til at prøve dig lidt frem. Du kan jo starte med at prøve at kysse lidt med ham drengen, hvis du har en fornemmelse af, at han gengælder dine følelser. Så kan I jo bagefter vælge, om I skal være kærester. Jeg vil i hvert fald råde dig til at tage tingene lidt stille og roligt i starten. Så når du at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig.
Jeg ved, at der er mange unge, som er i tvivl om, hvad der er "ok", som du også skriver i dit brev. Jeg vil råde dig til at prøve at lade være med at tænke så meget over det - selvom det kan være svært. Jeg er nemlig helt sikker på, at det vil give dig overskud til at mærke, hvad du egentlig har lyst til og tænder på.
Hvis du gerne vil læse lidt mere om seksualitet, kan du læse mere på http://privatsnak.dk/13-15/
Det her med seksualitet kan måske føles lidt privat at tale med andre om. Alligvel vil jeg råde dig til det. Det betyder nemlig noget, at man ikke går med sine tanker alene. Måske har du en voksen, som du har tillid til, som du kan starte med at prøve at tale med? Det kan jo både være en af dine forældre eller en pædagog fra klubben fx. Du kan jo starte med at sige, at du synes, at det her med forelskelse, og hvem man forelsker sig i er mega forvirrende. Så føles det måske ikke så overvældende, og du kan åbne mere op for dine tanker hen ad vejen. Måske har du en tæt ven eller veninde, som du også kan tale med om det?
Du har jo været rigtig god til at beskrive dine tanker her i dit brev. Måske kan du bruge det til, at du får en god snak med en ven eller veninde.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen