Brev
Bange for et nej
Kære BørneTelefonen,
jeg har været forelsket i en pige fra min klasse i lang tid.
Vi snakker rigtig meget sammen vi følges også ofte hjem fra skole sammen hvor det er hun kører en noget længere vej bare for at være sammen med mig.
Her er problemet. For mig virker det som at vi er interesseret i hinanden.
Men jeg er bare så bange for at få et nej pga jeg vil hellere have at vi er gode venner end at have et akavet forhold med hende.
Jeg har brug for hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det kan være superdejligt at være forelsket – men det kan også være hårdt. For som du skriver, hvordan finder man ud af, om forelskelsen er gengældt.
Det lyder til, at dig og den pige du er forelsket i, har et superfint forhold. Det virker som om, hun også rigtig godt kan lide dig, siden hun går en omvej for at følges med dig hjem. Men er det som ven eller er hun forelsket. For at finde ud af det, kan du måske prøve nogle af de ting her:
Sørg for at få øjenkontakt, når I taler sammen.
Smil til hende
Ring eller sms om et eller andet ufarligt. Fx en vens telefonnummer eller hvad I har for af lektier.
Sørg for at komme til at røre hende ved et uheld, fx når du går forbi.
Måske kan din hånd lige snitte hendes hånd, og se hvilken reaktion du får.
Spørg evt. dine venner om at forhøre sig om, hvad hun synes om dig.
Giv små komplimenter.
Den måde hun reagerer, vil nok give et hint om forelskelsen er gengældt. Og hvis du stadig fornemmer at hun også er interesseret i dig, kommer tidspunktet, hvor du må springe ud i det, og sige eller skrive til hende, at du er forelsket i hende.
Det er meget mere almindeligt, at man vil fortryde, ikke at have taget chancen og gjort noget, end at vove at springer ud i det, og får det sagt – Også selvom man risikerer at blive afvist.
Du kan også prøve at se mere på vores temaside om forelskelse. https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse_old
Kærlig hilsen BørneTelefonen