Brev
Angst for kærlighed
Kære BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16, der har nogle tanker, som jeg rigtig gerne vil have jeres synsvinkel på.
Før jeg begynder på det egentlige problem, er der noget forhistorie som måske er vigtig, for at I kan forstå mig ret.
Jeg har OCD, panikangst, spiseforstyrrelse og så er jeg autist (Asparges Syndrom).
Min mor døde da jeg var lille, og jeg har gennem min opvækst, oplevet svigt fra både tæt familie og nære relationer, hvilket blandt andet er grunden til at jeg ikke bor hjemme.
Jeg har gået til psykolog de sidste tre år – vi har dog holdt pause i et halvt års tid nu.
Jeg har det med at fryse folk ude, bare jeg oplever den mindste form for utryghed.
Og så er jeg lidt af en enspænder.
Det tror jeg er vigtigt lige at have i baghovedet, for at tage stilling til mit problem:
Jeg har mødt denne her fyr, som er helt fantastisk (han er 18, men jeg vil meget gerne have at aldersforskellen ikke bliver set som et problem). Jeg er simpelthen så vild med ham, og jeg tror egentlig også at jeg er forelsket. Det har jeg nok været siden vi først lærte hinanden at kende, for et år siden. Jeg kan lide alt ved ham, selv det jeg ikke burde kunne lide. Han er perfekt som han er, og jeg ville ikke ændre en eneste ting. Pisse sød, virkelig omsorgsfuld og virkelig sjov, jeg elsker at tilbringe tid med ham, og savner ham så snart vi skilles.
Og han giver udtryk for alt det samme.
Men jeg tror at jeg er angst for kærlighed. Jeg tror virkelig at jeg er angst for kærlighed.
Hver gang vi er sammen, er mit hoved fuld af frygt. Jeg kan næsten ikke nyde, at jeg endelig er sammen med ham. Jeg frygter at jeg ikke er god nok til ham, jeg frygter at jeg keder ham, jeg frygter at jeg er en belastning, jeg frygter at han er sammen med en anden, jeg frygter at han forlader mig og jeg frygter at blive såret.
Han er den jeg stoler allermest på, og alligevel stoler jeg overhovedet ikke på ham. Jeg tror slet ikke at jeg betyder noget for ham. Jeg er bare en stopklods for hans rigtige liv. Jeg tror ikke på ham, når han siger at jeg er dejlig, og jeg tror slet ikke på ham, når han siger at han vil have at vores relation skal blive til mere. Jeg tror slet ikke på ham, selvom der ikke er nogen grund til ikke at gøre det. Jeg tror bare at jeg er en af de mange for ham – intet specielt.
Jeg prøver hele tiden at finde fejl ved både ham og mig selv, for at få bekræftet at det er for godt til at være sandt. For det er det. Han kan ikke lide mig, og det kommer han heller aldrig til at kunne (min egen påstand).
Selvom jeg kun er 16 og bogstaveligt talt midt i min udvikling, tror jeg ikke at det her bare er et teenageproblem. Det kan ikke passe at man skal have det så dårligt. Det føles helt forkert. At have så store tillidsproblemer og så meget overtænkning, er ikke normalt lige meget alder og situation. Det kan også være at det er tillidsproblemer og ikke angst for kærlighed. Men noget er der galt, det ved jeg.
Jeg håber at I har nogle råd eller henvisninger til problemer som dette.
Tak på forhånd.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at du har haft mange svigt i livet. Du har haft udfordringer, som nok har gjort, at du tidligt i livet har mærket, at det at tage imod kærlighed kan føles farligt og gøre ondt.
Som barn finder vi alle på måder, så vi kan passe på os selv, ud fra de muligheder vi har.
At du skubber andre væk og selv trækker dig, har måske noget at gøre med, at du passer på dig selv? Ja, man kan måske næsten sige, at du vælger dig selv fra, før den anden kan nå vælge dig fra? For det gør mindre ondt selv at vælge fra – end at blive valgt fra.
Det kan også være, at du overbeviser dig selv om, at du ikke er værd at elske, og at du ikke fortjener kærlighed? Dermed kommer du måske til at vende sorgen og smerten ind mod dig selv.
Og midt i det hele kommer så denne fyr, som er det hele værd!
Og som gør, at du har lyst og finder mod til at tage kærlighed ind igen. Og lige så snart du er ved at lukke ham ind, så kommer denne indre stemme, som vil passe på dig. En stemme, der vil sørge for, at du ikke bliver skuffet. Og dermed prøver at fortælle dig, at du skal passe på dig selv.
Ja det er bare min tanker. Jeg ved det jo ikke.
Måske er du nu er et sted i dit liv, hvor du har brug for hjælp til at andre måder at passe på dig selv. Så du finder andre veje frem end at lukke andre ude eller selv trække dig.
Du har måske også få behov for hjælp til hvordan, du kan leve med din angst og tidligere smertefulde oplevelser.
Du holder pause ved psykologen. Men måske du skulle begynde igen….?
Hvis du holder pause fordi, du fik nok af samtalerne med den psykolog, så kan det være, at du kan bede om en anden psykolog? Nogle gange kan det være godt at skifte psykolog, hvis man har gået rigtigt lang tid hos den samme.
Jeg vil også foreslå dig at kontakte Psykiatrifonden. Navnet lyder forfærdeligt, men de taler også med børn og unge. Du kan ringe ind på tlf. 3925 2525 og tale med dem. Du kan også chatte og bruge deres brevkasse. Prøv at google Psykiatrifonden og ‘unge’ .
Det kunne måske være rart at tale lidt med dem om, hvordan dine tidligere erfaringer kan have betydning, hvordan diagnoser kan spille ind, og hvad der bare er almindelig kærlighedskvaler og usikkerhed, som alle møder.
Jeg tror nemlig at alle (uanset alder) godt kan genkende usikkerheden i mødet med kærligheden.
Jeg vil slutte af med at sige, jeg synes du gør dig sådan nogle gode tanker over dit liv og din situation. Du er målbevidst om at finde din vej. Du er ikke bange for at bede om hjælp til at se din situation fra en anden vinkel. Og du fornemmer, at du har brug for at finde den eller de personer, der kan hjælpe dig med det.
Minder om smerten, der er forbundet med tidligere tab og svigt, kan virke skræmmende. Men de behøver ikke stå i vejen for dig resten af livet. Derfor er det godt, at du nu mærker, at du har behov for at gøre noget. Jeg håber jeg har givet dig et par ideer. Husk at du altid kan ringe på tlf 116 111 og tale med os. Så kan vi måske sammen finde på flere ideer, som du kan prøve.
Jeg ønsker for dig, at du finder vejen, så du kan være i kærligheden.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen.