Angst for eks?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg kan godt høre, at din kæreste har betydet meget for dig, og jeg forstår godt, hvis det har været lidt af at chok at få sådan en besked, når I har været sammen så længe. Så der er ikke noget at sige til, at du er påvirket af det nu.

Sommetider kan man føle sig helt opslugt af kærestesorg, og det er som om alt drejer rundt om det eller suger én ind i tristheden. Det kan måske også være en af grundene til, at du skriver, at du nogle gange tænker, om det ville være lettere uden dig? Det er i hvert fald nogle tanker, som man skal tage meget alvorligt og tale med andre om, hvis det er noget, som fylder hos en.

Det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager, før man har en oplevelse af, at det bliver bedre eller føler, at man er kommet igennem det. Det er helt normalt. Det kan derfor også nogle gange være svært for andre at vide, hvordan man helt præcis har det. Måske oplever du også, at der er nogle dage, hvor det ikke gør ligeså ondt, og at du laver ting, hvor han ikke fylder så meget, mens det kan fylde mere andre dage?

Det er helt naturligt, at du stadig er mærket af det, og at du forbinder flere steder og ting med din ekskæreste. Det er nok ikke noget, man lige kan ændre med det samme. Det kan være, at du med tiden får andre oplevelser, som du vil forbinde med de steder, eller at det på et tidspunkt ikke længe vil gøre ondt. Det kan endda være, at det på et tidspunkt kan blive kærlige minder om en tid, du havde med ham.

Samtidig er det også vigtigt at give sig selv lov til at holde pauser fra kærestesorgen, sådan så den også nogle gange kommer på afstand. Det kan for eksempel gøres ved at lave nogle af de ting, som man rigtig godt kan lide. Det skal man nemlig også bruge tid på, som for eksempel at hygge med veninderne. Hvad kan du godt lide at lave?

Du skriver, at du ikke føler, at andre forstår dig, når du får det skidt. En mulighed er, at du taler med dine veninder om, at du føler dig ked af det og træt. Måske ved de ikke, at du har det sådan. Det kan være, at de har gode råd til, hvordan du kan håndtere situationen som den er lige nu eller kan støtte dig gennem det. Hvordan ville det være for dig?

Det lyder til, at I ikke fik talt tingene så meget igennem, da I afsluttede jeres forhold. Måske kan det være en hjælp for dig at skrive alle dine tanker og følelser ned i en dagbog eller på et stykke papir, hvor du kan få beskrevet alt det du tænker. Det kan være en måde at få mere klarhed over ens situation og få ’ked-af-det-heden’ ned på papir. Nogle gange kan perioden efter, at man ikke er kærester mere, være forbundet med en følelse af at skulle finde sig selv på ny igen – hvem vil man gerne være, og hvad vil jeg bruge min tid på nu. Du kan også ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at få vendt det hele eller bare at blive trøstet lidt af en sød voksen, der lytter.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.