Brev
Afsluttet forhold
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 19 år, som skriver til jer, da jeg er meget fortvivlet.
Jeg mødte denne fyr, som er 4 år ældre end mig, i byen for fire måneder siden. Vi begyndte at date et par dage efter, og herfra opførte vi os egentlig som kærester, hvilket vi officielt blev for 2 måneder siden.
For 12 dage siden tog jeg en snak med ham om, at jeg synes at vi var for forskellige og det var gået for hurtigt – jeg ville ikke slå op med ham eller have en pause, men jeg kunne mærke, at jeg havde brug for noget plads, da vi havde kontakt konstant – enten var vi sammen, eller også så snakkede vi i telefon eller også skrev vi.
Sådan var det konstant i døgnet fra morgen til aften, og jeg havde svært ved at vænne mig til det, da det var mit første rigtige forhold. Jeg fik herefter kyssesyge, og jeg havde det så dårligt, at jeg måtte kæmpe mig op til ham fire dage efter, og her virkede alt til at være helt normalt igen.
Fire dage herefter spørger han mig, og jeg kan sove ved ham fra dagen efter til den efterfølgende dag. Da jeg havde en aftale om aftenen (som jeg aflyste grundet jeg stadig var for syg), kunne jeg ikke.
Fire dage efter han spurgte mig, var han så desperat efter at komme hjem til mig, at jeg vidste der var noget galt. Han slog op med mig den aften, og begrundede det med, at det var gået for hurtigt og at vi var for forskellige – nøjagtigt det samme jeg havde sagt til ham, men han kunne ikke se det den dag.
Han sagde, at han havde tænkt over det, men jeg føler at det hele er min skyld, og han måske følte at jeg skubbede ham væk efter jeg havde snakket med ham, når dette slet ikke var tilfældet.
Nu er der gået seks dage siden han slog op, og jeg er så ked af det. Han slog op på en rigtig god måde, og det synes jeg samtidig også, at han fortjener at vide. Vi blev enige om at forblive venner, men at vi skulle tage noget tid fra hinanden (hans initiativ). Han sagde derudover også direkte “Jeg holder virkelig meget af dig, men det skal bare ikke være os to.”.
Jeg har snakket med mine forældre om det og nogle af mine venner. De er allesammen enige om, at hvis jeg vil have kontakt med ham, så skal jeg skrive til ham, for jeg har ingenting at miste. Og lige meget hvor meget jeg gerne vil skrive til ham og være sammen med ham, så kan jeg bare ikke få mig selv til det.
Jeg er så bange for, at han skal tænke “Hvad fanden fatter hun ikke ved at tage tid væk fra hinanden?” , eller “Jeg gider ikke skrive med hende” osv. osv. Og det frygter jeg helt vildt, for jeg vil ikke skrive til ham for hurtigt.
Jeg har tænkt på at skrive et brev til ham med alt det jeg vil sige til ham, som tak for en god tid, tak fordi han slog op på den måde han gjorde (har aldrig følt mig så respekteret af et andet menneske som der) og at jeg savner ham, og at jeg gerne vil have kontakt til ham igen, men at jeg samtidig helt forstår hvis han ikke er parat, eller hvis han simpelthen bare ikke vil have kontakt med mig.
Hvad synes I jeg skal gøre?
Med venlig hilsen en fortvivlet pige.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Sikke en masse modne og kloge tanker du gør dig. Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig videre.
Jeg kan godt forstå, at du havde brug for at få lidt plads, for det lyder som om, at det hele var meget intenst og hektisk i starten. Når du oven i købet har været syg, kan du have haft brug for ekstra ro omkring dig.
Mange par har lyst til at være venner, når de slår op, men det kan være ret svært at blive ved med at have meget kontakt – især lige efter bruddet. Det er svært pludselig at skulle tale og være sammen på en anden måde, når man nu er vant til at være kærester. For nogen lykkes det at blive rigtig gode venner, og for andre lykkes det ikke.
Det er ekstra svært at være ven med en ekskæreste, hvis man ikke helt er kommet over ham. Hvis du ikke har tænkt så meget over det endnu, kan det være, at det ville være godt at bruge noget tid på at tænke over, om du egentlig er kommet over ham? Er du helt OK med, at I bare skal være venner?
Hvis ikke, så synes jeg du skal tage chancen og skrive til ham. Måske har han det lige som dig. Men er blevet bange og såret- og har slået op med dig af frygt for, at du skulle gøre det.
Det kan også være, at du bare gerne vil have et venskab med ham. Så synes jeg også godt, du kan skrive til ham.
Du kommer selv med et rigtig fint forslag til, hvad du kan skrive til ham. Det er meget respektfuldt og ærligt. Og det åbner op for både et venskab eller et forhold. Du kunne måske tilføje, at han altid kan skrive til dig, når/hvis han får lyst. På den måde giver du ham mulighed for at bruge lidt mere tid på at komme sig, og blive klar til enten at være venner eller kærester med dig igen.
Det lyder som om, du har nogle gode støtter i din familie og dine venner. Bliv endelig ved med at tale med dem om det hele. Ofte bliver man klogere på sig selv, når man snakker med andre om, hvordan man har det – og hvorfor man har det sådan. Det kan være hårdt at bryde op med nogen, man holder meget af. Det er derfor helt naturligt, at du har brug for at tale med nogen, hvis du føler dig ked af det, eller når du savner din ekskæreste.
Prøv først og fremmest at passe på dig selv – f.eks. ved at bruge noget tid på at tænke over, om du faktisk har lyst til eller kan være venner eller kæreste med din ekskæreste. Vær ærlig over for dig selv. Og prøv så at være modig ved at handle på det du føler. Det tror jeg, du vil have det bedst med.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen