Brev
alt føles forkert
hej, jeg er en pige på 15 år og har det rigtig svært med min kæreste, vi skænens tit og der kan gå uger hvor vi ikke snakker sammen.
Ud over det er jeg slem selvskader og gør det næsten hver dag. I starten var min kæreste bekymret og tænkte meget over det men nu siger han at han er ligeglad med om jeg gør det, det går mig rigtig meget på at han er så ligeglad med mig især fordi at mit forhold før ham var med en 21 årig som der endte med at voldtage mig.
Han ved godt hvad der er sket, men til det sagde han bare “okay broski” hvilket gjorde rigtig rigtig ondt, han fortæller mig også at drenge ikke kan have pigevenner uden og vil have sex med dem fordi jeg tit er sammen med mine drenge venner. Det sjove er så bare at han selv har mange pigevenner og de sender ham billeder af deres kroppe i kun BH og g-streng, og han siger altid at det ikke betyder noget de driller bare.
Han følger også mange porno stjerner, men da han så at jeg fulgte en dreng som var min fætter gik han amok og trurede med at slå op.
vi har nu været sammen i 5 måneder, vi møde hindanden på julemærkehjemmet liljebog hvor at vi blev kærester efter kun 2 uger, jeg har det lidt svært derhjemme med meget kontrollerende forældre som kigger min telefon, dagbøger, tasker, rejsekort og dandkort igennem dagligt. derfor er jeg tit hjemme hos ham, hans famillie kender min histoire og de elsker mig rigtig højt, præcis som jeg elsker dem, det er det samme med resten af hans familie, de er ligesom den familie som jeg aldrig har haft, for min familie har aldrig været der efter jeg blev voldtaget de kalder mig klam og billig luder, så dem har jeg ikke set siden alt det skete.
Jeg syntes alt det her er meget svært at værre i og jeg ved ikke hvad der er det rigtige og gøre, jeg har altid været vant til a blive behandlet dårligt af kærester hvor jeg ikke engang har opdaget det, men der her føles bare anderledes og jeg vil ikke ødelægges igen, men på den anden side elsker jeg ham og hans familie højt
har i nogle gode råd?
mvh den blødende pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit ærlige brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt at du skriver herind, når du har det sådan. Jeg fornemmer bestemt at du har oplevet nogle svære ting – og at du nu står i en svær situation med din kæreste.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg høre at du har nogle rigtig fine tanker omkring den situation, som du står i. Både i forhold til din relation til din kæreste, din selvskade og din egen familie.
Jeg vil meget gerne prøve at give dig nogle råd, som jeg håber du kan bruge. Først vil jeg komme ind på din selvskade, derefter din relation til din kæreste og forældre. Derfor kan mit brev godt blive lidt langt. Jeg har delt det op i mindre afsnit med overskrifter, så du bedre kan overkue det.
Jeg kan høre at selvskade fylder i dit liv.
Grunden til at jeg starter med gerne at vil nævne din selvskade er, at folk ofte begynder at lave selvskade, når de har det skidt. Måske har du ikke haft nogen at tale med om dine svære følelser, og derfor har selvskade for dig virket som den eneste måde at få afløb for følelserne på.
Nogle bliver afhængige af selvskade, fordi det bliver den eneste måde, de kan holde de svære følelser ud. Så har man pludselig lavet selvskade længe, fordi man har haft det svært længe.
Når man har det svært, er det vigtigt at dele de svære tanker med nogen. På den måde behøver man ikke at være lige så alene om det. Præcis som du gør så ærligt i dit brev til BørneTelefonen.
Ofte kan vi mennesker godt tænke, at vi skal kunne løse vores problemer selv. Derfor kan man også komme til at overbevise sig selv om, at ingen må vide, at man har det svært.
Men selvskade er for hårdt at blive ved med at kæmpe med selv. Derfor kræver det, at man får hjælp fra andre, og gerne en voksen. Har du mon en voksen nær dig, som du også vil kunne dele tankerne med?
Det er ikke alle børn, som har en voksen nær dem, som de kan tale trygt med. Derfor findes også andre muligheder for at få hjælp.
Jeg ved ikke, om du kender Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade? De giver også rådgivning, ligesom her på BørneTelefonen, og så kan man deltage i et længere samtaleforløb og snakke med andre, som har været igennem selvskade, men som har fået det meget bedre.
Nogle finder ud af, at de kan gøre andre ting, når trangen til at selvskade kommer. Det kan fx være, at de går en tur i stedet, ringer til en ven eller noget helt tredje.
Her på BørneTelefonen har vi en side om selvskade. På den side er der råd og øvelser, der kan hjælpe en, når trangen til selvskade kommer. Du kan fx få hjælp til at lave en handleplan.
Dine forældre skal give dig privatliv.
I dit brev fortæller du også, at du har det svært derhjemme. Det synes jeg lyder rigtig hårdt. Du skriver at dine forældre er meget kontrollerende, og at du ofte er hos din kæreste.
Jeg tror det er meget naturligt, at man flygter lidt hjemmefra, når man oplever at ens forældre er grænseoverskridende. For det er meget grænseoverskridende og forkert, når de kigger i alle dine ting.
Det er faktisk sådan, at du har en helt masse rettigheder, også selvom du er et barn. Og dem skal dine forældre også overholde. Du kan læse om dem på BørneTelefonens hjemmeside: Se her.
Fx så har du ret til et privatliv – både derhjemme og online. Det betyder at dine forældre ikke må kigge i din telefon og dagbøger uden at have fået lov.
Når du oplever, at dine forældre tjekker din telefon, dagbøger og andre ting, så kan du starte med at fortælle dem, at du faktisk har ret til et privatliv. Måske kan I sammen blive enige om en balance, hvor du fortæller dem nok om dit liv, til at de føler sig trygge og ikke er bekymrede for dig.
Din forældre er i første omgang dem, som har ansvaret for at passe på dig. De skal sørge for at du føler dig tryg og passet på.
Hvad gør man, hvis ikke ens forældre lytter?
Hvis ikke du kan tale med dine forældre, så kan du kontakte BørneTelefonen anonymt og fortælle mere. Du kan ringe til os på 116111 og få fat i en af BørneTelefonens rådgivere. Linjen har åbent døgnet rundt – også om natten.
BørneTelefonen har også bisiddere, du kan tale med. Det er voksne, der kender alt til dine muligheder og rettigheder. De kan hjælpe dig på mange måder og du kan kontakte dem anonymt på 35555556 som en start.
Jeg kan høre at dit forhold til din kæreste fylder meget
Det er udmattende at skændes med sin kæreste. Og jeg forstår godt, hvis det får dig til at tænke over jeres forhold.
Vi mennesker har brug for at føle os trygge i vores nærmeste relationer – de skal give ro og kærlighed. Og det lyder ikke til, at du finder særlig meget tryghed og ro i din relation til din kæreste lige nu.
Jeg høre dig sige, at I skændes tit – og det forstår jeg godt er hårdt. Du skriver at han har ændret sin adfærd fra at bekymre sig for dig – til at han nu fx er ligeglad med din selvskade.
Sådan skal det ikke være. Det er vigtigt at man passer på hinanden og kan tale om tingene.
Jeg forstiller mig, at du skriver herind, fordi din mavefornemmelse fortæller dig, at jeres forhold ikke er som du ønsker det skal være. Mon du har det sådan?
Jeg kan ikke sige, om I skal være sammen eller ej. Men jeg tror det er vigtigt at du mærker efter, om han passer på dig og om jeres forhold er ligeværdigt.
Samtidig kan jeg også høre, at du føler dig glad og tryg hos hans familie. Og jeg kommer til at tænke på, om det måske er en stor grund til, at du ikke har lyst til at undvære ham. Fordi hans familie giver dig en tryghed, som du ikke har hos din egen?
Hvis du har det sådan, så kan det være en god ide at prøve at finde et andet sted, hvor du kan få hjælp til at løse de problemer, som fylder i dit hjem.
Du kan ringe ind til BørneTelefonen, som jeg forslog tidligere i brevet. Jeg kan også varmt anbefale Headspace. Headspace er en organisation, der er lavet for at give unge, der har det svært, nogen at tale med.
Headspace har afdelinger rundt omkring i landet, hvor de hjælper unge i alderen 12-25. Lidt ligesom BørneTelefonen er der også frivillige rådgivere i Headspace, som gerne vil hjælpe unge, der har det svært. Det er gratis, og du behøver ikke at fortælle nogen om det.
Efter du har læst mit (lange) svar
Hvis du sidder med en masse tanker og ikke helt ved, hvad der er den bedste mulighed, så kan du starte med at gøre noget, der er rart for dig. Jeg forestiller mig, at du måske har kæmpet mod mange svære tanker i noget tid.
Derfor tænker jeg også, at du må have nogle gode erfaringer med, hvad der virker bedst for dig.
Måske kan du lave en plan for, hvad du kan gøre, når tankerne bliver for meget. Fx. at du skal gå en tur eller se en god film. Det kan hjælpe at flytte tankerne.
Det er videnskabelig bevist, at frisk luft og motion gør noget godt for tankerne. Du kan måske ringe til vores bisiddere mens du går en tur? De er åbent indtil kl. 16 – og hvis du ikke kommer igennem, kan du ringe til os på 116111.
Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar. Og at du har fået mod på at bruge din styrke til at søge mere hjælp. Husk at du er stærk, når du søger hjælp og følger din mavefornemmelse. Du fortjener det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen