Brev
Jeg stoler ikke på mine forældre
Hej,
Jeg er en pige på 17 år, der hader at være med sine forældre. Siden jeg var en lille barn, de ville altid manipulere mig på en eller anden måde, og det sker faktisk stadig i dag. Jeg er specielt vred med mine forældre, især min far.
Han har slået mig hårdt og uafbrudt mange gange og bliver ved med at true mig med at gøre det, når noget ikke går hans vej. Han også hader, når man har en anden mening end hans om noget, og han begynder at bruge sarkasme og siger hadefulde kommentarer.
Han siger ting som fx: “Åh ja du har altid ret og jeg tager fejl” eller “Så gør hvad du vil, din taber”. Jeg PRØVER at forklare ham, at jeg ville ikke diskutere med ham sådan ondt, men han afbryder mig og krænker mig højlydt hele tiden. Han er meget stædig, så uanset hvor mange gange man forklarer ham noget, vil han aldrig lytte og vil blive ved med at tro, at han altid har ret.
Min mor er det samme også, hun jo slog mig, men ikke så meget som min far. I hendes tilfælde, er det mere om følelsesmæssig manipulation og “guilt-tripping”. Hvis noget ikke går hendes vej, begynder hun at give både min lillebror og mig skylden for det, selvom vi ikke har gjort noget forkert. Men hvis nogen af os to (altså, min bror og jeg) GØR noget forkert, skælder hun ikke bare ud på kun den person, der gjorde det forkerte, men inkluderer også os begge.
Der var MANGE gange hvor min mor var vred på min bror, men hun stadig snakkede dårligt om MIG, selvom jeg ikke har gjort noget dårligt.
Jeg altid spørger hun, hvorfor hun gør sådan, og hun altid svarer: “Fordi du gør det samme”, og så siger jeg: “Men jeg har ikke gjort noget ondt nu!”, men hun forsætter med sin ting. Begge min far og mor gør det her.
Det værste er, at de gør alt dette, og så LADER som om, de elsker mig, og siger, at hvis de virkelig hadede mig, ville de ikke bekymre sig om mig i første omgang. Men vis de virkelig elsker mig, ville de ikke gøre sådanne handlinger som dem, jeg beskrev før, vel? Og hver gang jeg taler med dem om dette, benægter de bare alt.
De siger, at det hele var i mit hoved. Men jeg er sikker på, at de gjorde alt dette, for jeg kan godt huske, hvad der skete. De gaslighter mig.
Alt dette fik mig til at blive et had mod dem, og der er endda tidspunkter, hvor jeg enten har tanker om at dræbe dem eller selvmordstanker. Vi går til terapi, og det lader, at det lytter til, men når vi først kommer hjem igen, går det tilbage til hvor vi var før. Jeg føler, at jeg ikke kan stole på dem længere, især min far. Han er den, jeg er mest bange for, især når han er vred.
Undskyld. Jeg er klar over, at jeg har skrevet meget, men det er bare det, at jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre mere, og jeg håbede, at I måske kunne hjælpe mig. Og jeg også håber, at det jeg skrev er forståeligt, dansk er ikke mit første sprog.
Så, hvad kan jeg gøre?
Mvh, pigen, der skiver
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit vigtige brev, som må have krævet en hel del mod at sende til brevkassen.
Du skriver meget klart og forståeligt – så jeg lagde faktisk ikke mærke til, at du har dansk som andet sprog … før til sidst i dit brev, hvor du selv bemærker det.
Dine forældre siger at de elsker dig
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er svært at tro på at dine forældre elsker dig, når de behandler dig som de gør.
De allerfleste forældre elsker deres børn. Men nogle forældre har svært ved at finde ud af, hvordan man udtrykker sin kærlighed, så barnet kan mærke det.
De har brug for hjælp til at forstå, hvordan man udtrykker sig kærligt og i handling viser kærlighed. De har også brug for at forstå, at det skader deres barn at være udsat for vold og manipulation.
Vold gør meget sjældent noget bedre.
Jeg vil derfor også understrege, at det ikke er en løsning at dræbe hverken dig selv eller dem.
Du og din familie har brug for hjælp udefra. Du har ret til hjælp, og dine forældre har ret til hjælp, så du kan føle dig tryg i dit eget hjem.
Det lyder ikke som om, at I får tilstrækkeligt med hjælp, selvom jeg kan læse, at nogle voksne prøver at tale med dine forældre.
Jeg bliver virkelig bekymret når jeg læser dit brev
Alle børn og unge har ret til at føle sig tryg og sikker i sit eget hjem. Det har du også!
Der er ingen børn der skal opleve at blive slået, manipuleret med eller andet voldeligt. Hverken fysisk eller psykisk. Så hvor er det godt at du rækker ud efter hjælp, det kræver meget mod at fortælle om noget så personligt.
Når man oplever vold kan det sætte en masse tanker i gang i ens hoved. Det sker når vi bliver bange. Man kan komme til at tænke dårligt om sig selv og tænke, at man på en måde “fortjener det”. Er det mon også nogle tanker du har haft?
Men du skal vide, at det aldrig er børns skyld, hvis ens forælder er voldelig!
Uanset hvad du har tænkt, følt, sagt eller gjort, er det aldrig din skyld, hvis en voksen slår dig. Det er den voksne, der gør noget forkert, og det ved de inderst inde også godt.
Ring ind til os
Jeg håber virkelig at du har mod og lyst til at ringe ind til os på 116111, og fortælle lidt mere om din situation, så vi kan hjælpe dig aller bedst.
Når du ringer ind til os, vil du få fat i en af vores søde rådgivere. De er vant til at snakke med børn og unge som måske har oplevet noget af det samme som dig. De er rigtige gode til at lytte og rådgive, så man føler sig i trygge hænder.
Dine rettigheder
Når man ikke har det godt derhjemme, har man ret til at få hjælp. Det er en vigtig del af Barnet lov, som er en lovgivning, der handler om at sikre, at børn har det godt og føler sig trygge – også derhjemme.
Loven er lavet for at beskytte alle børn og sørge for, at voksne lytter til, hvad børnene siger og tage deres meninger og ønsker alvorligt, når der træffes beslutninger, der påvirker dem.
På den måde ønsker loven at sikre, at alle børn får den nødvendige hjælp og bliver behandlet ordentligt. Kommunen arbejder ud fra, hvad der står i lovgivningen og deres arbejde er at hjælpe…
Kommunen kan hjælpe dig
Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Se her
Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Bange for at det bliver værre?
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Så skal kommunen finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.
Du har ret til at have en bisidder med til kommunen
Når du skal have hjælp af kommunen, kan du få hjælp af en bisidder fra BørneTelefonen til det.
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er svære men vigtige.
En bisidder kender også alt til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Hvis du allerede nu føler dig klar til at få en bisidder, kan du anonymt ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555556.
Hvis du beslutter, at du vil have en bisidder, så har vi brug for at vide, hvem du er.
Hvis du ringer til os, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp. Derfor har du også muligheden for først at ringe til os anonymt, hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen. Eller se en video om det her: har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Det er vigtigt, at du ikke står alene med det her mere. Derfor håber jeg, at du har mod på at tale med nogen om det, ligesom du fandt mod til at skrive herind. Jeg tror på, at du kan!
Kærligste hilsner BørneTelefonen