Brev
Mor er syg og alt går galt
Hej, jeg tænker egenligt kun jeg skriver her fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre mere
Min mir hun er syg og det har hun været længe. Her for tiden er hun startet på ny medicin.
Hendes nye medicin gør hende skidt og har flere gange hørt hende og min far snakke om hun måske snart ikke er her længere.
Jeg har også en lillesøster der er lidt besværlig.
Her den ene dag kom jeg hjem og alt var godt, en af de første gang hvor hun havde tid/overskud til at snakke med mig. Pludslig siger hun at hun godt kunne bruge noget tid alene- jeg bliver lidt ked af det og får tåre i øjnene (Det hele har påvirket mig længe) Min mor spørger mig hvad der er galt og jeg siger, at jeg synes det svært ikke at kunne bruge tid med hende mere, at vi glider fra hinanden osv. hun bliver faktisk en smule irriteret og får selv sagt nogen ting.
Jeg fortæller hende så (Jeg er lidt meget ked sf det og frusret på det her punkt iver hun ikke forstår mig) at det sikkert også er grunden til min lillesøster har det sådan. Vi bryder begge sammen og jeg bliver sendt ned på mit værelse.
Da min far kommer hjem bliver jeg hentet igen, min mor vil snakke med min om hvorfan jeg gik over grænsen og fik sagt nogen ting jeg ikke skulle have sagt. Hun får her også fortalt mig at hun i det øjeblik ikke ønskede at være her længere, at hun var en dårlig mor og at hun aldrig har været så skuffet før. De sender mig ned igen efter dette.
Siden da har der ikke skulle meget til før de blev sure på mig. Jeg føler alt jeg gør er forkert og at jeg i deres øjne ikke burde være hjemme mere.
Jeg ved overhovedet ik hvad jeg skal gøre og tør ikke snakke med dem om det
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årig pige
Det lyder som en svær tid for jeres familie, og derfor er det så godt, du skriver.
Jeg kan godt forstå, at det må være svært og kræve mange kræfter at have en syg mor. Jeg forestiller mig, at I som familie er kede af det  – for alvorlig sygdom i familien påvirker hele familien.
Det må være særligt hårdt for dig  at overhøre din mors og fars samtale om, at hun måske snart ikke er her længere….
Det er så forståeligt, at du har et savn efter din mor og har brug for at mærke hendes nærvær og tale sammen med hende – måske bare dig og hende.
Alle mennesker reagerer forskelligt på sorg, nogen bliver kede af det, andre stille, nogle sure eller frustrerende. Når du oplever at føle, at du gør alting forkert – så kunne det måske handle om, at din mor og far komme til at signalere, at de er sure – selvom de måske i bund og grund føler sorg, ligesom du gør. Kan du følge mig i den tanke?
Det er ikke underligt, at du bliver påvirket af situationen. Det er hårdt at have en syg i familien, det handler om, at denne person trækker meget opmærksomhed.
Det er helt almindeligt, at man kan synes, at det er svært at tale om, når ens forældre har det svært. Du skal vide, at jeg har talt med andre børn, der også har prøvet det. Og det er bare så godt, at du fortæller om det, så du ikke går alene med det. – Jeg kan ikke lade være at tænke på, om du ved, at der faktisk er mange børn, der står i samme situation som dig. Vidste du det?
Jeg fornemmer, at du er nervøs for at tale med dine forældre om den sygdom og sorgen, der fylder rigtigt meget i jeres familie. Det kan jeg godt forstå, for I er måske ikke så vant til det hjemme hos jer. Men jeg forestiller mig alligevel, at dine forældre gerne vil vide, hvad du tænker på.
Jeg tænker derfor, at det vil være rart for dig at snakke med dine forældre om, hvordan du oplever at have det. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går alene med alle de tanker og følelser, som opstår, når ens mor er alvorligt syg. Måske du har en god ven/veninde, et andet familiemedlem, en lærer eller pædagog – som du føler dig tryg ved?
Jeg vil foreslå dig, at tage fat i en voksen.
Måske føles det ikke så let for dig at starte en samtale om din mors sygdom. Derfor kan det være en stor hjælp at tale med en rådgiver fra https://erduokay.dk/er-du-okay/De er gode at tale med og vil hjælpe dig gennem samtalen, når du har brug for det. En samtale med en rådgiver herfra kan være et godt sted at starte.
På BørneTelefonen har vi lavet en Temaside om sygdom i familien. Her kan man finde råd, se videoer samt høre andre børn og unges fortællinger om deres oplevelser med en syg forældre. Du kan finde siden her.
Du skal også være velkommen til at ringe til os på BørenTelefonen. Vi vil meget gerne lytte!
Du kan ringe på 116111.
Jeg håber, du har fået mod til at sige højt, at du oplever at være påvirket og ked af, at din mor er syg. Det er vigtigt at du deler dine følelser, som du gør i dette brev – og det var godt tænkt af dig at skrive til os.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen