Min mor virker sur

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Først og fremmest tillykke med at du snart har fødselsdag. Og tak for dit brev. Jeg skal forsøge at besvare det så godt jeg kan.

Jeg kan forstå på dit brev, at du er blevet spurgt af din mor, hvad du ønsker dig i fødselsdagsgave og at du har ønsket dig en iPhone X og en cykel. Du spørger om det er normalt, at have sådan et ønske og at din mor nu virker sur og irriteret selvom hun også spørger dig hvilken farve du ønsker dig.

Det er helt ok, at du ønsker dig det du gerne vil have og det er helt normalt, i hvert fald for rigtig mange unge. Man kan jo ønske sig alt i verden, og måske får man sine ønsker opfyldt. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret når din mor på den ene side spørger dig hvilken farve telefon du ønsker dig, og på den anden side føler du, at hun næsten bliver sur og irriteret over det.

Ofte er det sådan, at forældre helst vi opfylde et hvert ønske også selvom de ikke rigtig har råd til det. Så kan forældre blive irriterede og sure fordi de rigtig gerne vil, men i virkeligheden ikke rigtig kan. Det handler ikke om dig, men om din mors frustration. Det er dit mors ansvar at sige til og fra – det er din mor, som er den voksne.

Du skriver, at du selv kunne betale kr. 3000,-. Måske skulle du tale med din mor igen. Fortæl hende stille og roligt at du kan mærke at hun virker irriteret og sur over dit ønske og at det gør dig forvirret og ked af det.  Du kunne sige til hende, at du godt ved at det er en meget dyr gave, men om det fortsat er ok at du betaler de kr. 3000,-. Måske kan I i fællesskab finde en god løsning.

Nogle forældre har også holdninger og meninger om, hvad er er ok og rimeligt at give i gave. Selvom din venindes mor vælger at købe en ny mobil, så kan din mor vælge, at hun synes, at der er andre ting som er vigtigere end at have den nyeste mobil. Mon det kunne være sådan hjemme hos jer?

Du kan også ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på  chatten.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

  1. BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.