Brev
Min mor virker sur
Hej BørneTelefonen.
Jeg har snart fødselsdag hvor jeg bliver 13 og min mor har spurgt hvad jeg ønsker mig hvilket er to ting. En iPhone x og en ny cykel. Hun spørger mig nogle gange hvilken farve jeg ville have iPhonen i og så andre gange fortæller hun at hun altså ikke har råd til den og at jeg kun vil have den for den status der medfølger.
Hun siger også at fordi jeg allerede går til en dyr slags gymnastik er det alt for meget for en telefon. Det kan jeg jo godt forstå men jeg bliver også bare forvirret for nu siger hun at hun vil gå med til det hvis jeg selv betaler 3000kr, som jo er fair.
Jeg var forleden hjemme hos min veninde hvor jeg havde lagt min telefon (iPhone 5) på bordet og den ser min venindes mor. Derefter spørger hun om eet er min og jeg siger ja og så begynder hun at sige at det da ikke går jeg har sådan en gammel en og selv i deres fattige familie går det ikke (min veninde har self en iPhone x).
Jeg fortalte det til min mor og hun spurgte om jeg blev ked af det hvilket jeg ikke gjorde. Men som sagt siger hun hele tiden at hun ikke har råd og heg føler næsten hun bliver sur over at heg ønsker mig den selvom hun siger hun ikke gør.
Er det helt forkert af mig hvad jeg ønsker mig og er det normalt at hun bliver sur og irriteret over det?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Først og fremmest tillykke med at du snart har fødselsdag. Og tak for dit brev. Jeg skal forsøge at besvare det så godt jeg kan.
Jeg kan forstå på dit brev, at du er blevet spurgt af din mor, hvad du ønsker dig i fødselsdagsgave og at du har ønsket dig en iPhone X og en cykel. Du spørger om det er normalt, at have sådan et ønske og at din mor nu virker sur og irriteret selvom hun også spørger dig hvilken farve du ønsker dig.
Det er helt ok, at du ønsker dig det du gerne vil have og det er helt normalt, i hvert fald for rigtig mange unge. Man kan jo ønske sig alt i verden, og måske får man sine ønsker opfyldt. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret når din mor på den ene side spørger dig hvilken farve telefon du ønsker dig, og på den anden side føler du, at hun næsten bliver sur og irriteret over det.
Ofte er det sådan, at forældre helst vi opfylde et hvert ønske også selvom de ikke rigtig har råd til det. Så kan forældre blive irriterede og sure fordi de rigtig gerne vil, men i virkeligheden ikke rigtig kan. Det handler ikke om dig, men om din mors frustration. Det er dit mors ansvar at sige til og fra – det er din mor, som er den voksne.
Du skriver, at du selv kunne betale kr. 3000,-. Måske skulle du tale med din mor igen. Fortæl hende stille og roligt at du kan mærke at hun virker irriteret og sur over dit ønske og at det gør dig forvirret og ked af det.  Du kunne sige til hende, at du godt ved at det er en meget dyr gave, men om det fortsat er ok at du betaler de kr. 3000,-. Måske kan I i fællesskab finde en god løsning.
Nogle forældre har også holdninger og meninger om, hvad er er ok og rimeligt at give i gave. Selvom din venindes mor vælger at købe en ny mobil, så kan din mor vælge, at hun synes, at der er andre ting som er vigtigere end at have den nyeste mobil. Mon det kunne være sådan hjemme hos jer?
Du kan også ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på  chatten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen