Min far får stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Tak for dit meget velskrevne brev. Du har virkelig en god iagttagelsesevne og en klar fornemmelse af, hvordan dine forældre har det.

Dejligt for jeres familie at din mor har formået at blive rask, sikkert takket være god behandling, og ikke mindst jeres støtte. Det må have været svært for dig at opleve din mor ude af stand til at tage vare på sig selv og familien. Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for, at din familie skal opleve den form for nedtur igen.

At du er så opmærksom på hvordan dine forældre trives, skyldes sikkert de oplevelser, du har haft som barn, og som naturligt nok stadig lurer et sted. Jeg forstår godt, du er bekymret for din far; din fine beskrivelse af hvordan han lever, arbejder og opfører sig, kunne godt tyde på, at han har stress.

Det kan være rigtigt hårdt at leve op til de krav og forventninger, der er på arbejdsmarkedet i dag. Det virker som om, han gerne vil gøre tingene så godt som muligt, både på jobbet og derhjemme. Samtidig hviler der måske et stort pres på ham, fordi han skal bevise, at han kan varetage det nye job.

Det han nok har allermest brug for lige nu, tænker jeg, er jeres støtte og anerkendelse. Hvis I giver udtryk for, at han får for lidt i løn, kan det måske være med til at gøre ham endnu mere presset. Føler man sig utilstrækkelig, har man let ved at blive irritabel og opfarende.

Hvis din far har brug for hjælp, er han nødt til at erkende, at han har et problem. Det kan være svært, fordi han måske glemmer at mærke efter, hvordan han egentligt har det. Jeg vil derfor foreslå dig, at du viser dit brev til både din mor og din far, og at I alle tre sætter jer ned og snakker om, hvordan I har det, så du får luft for dine bekymringer.

Om jobbet er omkostningerne værd for din far og jeres familie, er en beslutning din far er nødt til selv at træffe. Det, du kan gøre, er at give ham din støtte og opbakning og vise ham, at du er bekymret for ham. Jeg tænker, at det nogen gange kan være hårdt, når børn har så stor indlevelse i forældres liv, fordi de dermed risikerer at påtage sig deres bekymringer. Det er tydeligt, at du føler et stort ansvar over for både din mor og far. Men jeg håber, du husker at passe på dig selv og ikke glemmer dine egne behov og dit eget liv.

Så måske ville det være rart for dig at snakke med en sød voksen, som kender dig godt, og som kan forstå din bekymring... Har du mon en sød moster, tante, bedstemor, kusine - eller en nabo eller en venindes mor, som du ville kunne være ærlig og direkte overfor, og som du tænker ville lytte og forstå dig? Prøv at tænke på, hvem du før har snakket godt med - så kan du måske komme i tanke om én... Jeg tror nemlig, det kunne være en stor lettelse for dig at dele dine tanker lidt mere, så du får lidt "luft", og så du får givet bekymringen videre til nogle andre i stedet for at bære på den alene.

Venlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.