Brev
Min far får stress
Hej..
Kort fortalt, er jeg rigtig bange for at min far er ved at gå helt ned pga. stress – min mor har tidligere haft en depression + stress + alkohol misbrug, og hun endte på kolding psyk. Jeg er bange for at det her tager min familie ned en gang til.
I får lige lidt baggrunds historie: Min mor var for nogle år siden rigtig stresset pga. hendes lange og uoverskuelige arbejdstider, der lød fra kl. 04:00 til 14:00, det endte ud i at hun startede med at drikke – mere og mere – og endte med at få et stort alkoholmisbrug, som min far og jeg blev rigtig mærket af – af en alder af 9 år, passede jeg min mor når min far skulle handle, til tennis osv. Jeg hørte på hendes højlydte drømme om at noget gik galt, jeg så hende skynde sig fra toilettet og ind i soveværelset med en flaske når jeg kom hjem.. Kort fortalt; jeg havde det ikke særlig godt. Det endte med kolding psyk. Stress og depression.
Nå, men det sluttede jo så, og min mor har nu været uden alkohol i over 5 år, og hun er den bedste mor i verden – nu er det bare min far jeg er bekymret for. For 5 måneder siden blev min far ringet op af hans chef – fik afvide at han var fantastisk til sit arbejde, og at han nu blev forfremmet – han er skadedyrsbekæmper – og med forfremmelsen skal han tage nogen rigtig vigtige kunder – alt skal være perfekt. Det har så presset ham rigtig meget. Han har i forvejen et rigtig højt temperament og lav tålmodighed, som han har arvet igennem hans familie – men oven i det, kan jeg mærke at han er presset ud over det sædvanlige.
Den første måned kørte han på arbejde kl. 07:00 og kom hjem kl. 19:00 om aftenen – det tog han meget godt, og han blev rost på skyerne af hans chefer og kunder. Men efter den første måned, er det bare som om at alt er blevet så uoverskueligt for ham, og der er ikke noget der kan gå hurtigt nok. Når vi handler, løber han bogstavelig talt rundt efter varende, han tripper imens kassedamen scanner varende, hvis jeg åbner køleskabet og kigger efter noget, stresser han helt af og siger at jeg skal finde noget i fart og lukke køleskabet, hvis jeg laver mad, skal alt være planlagt perfekt, og går noget galt, går han helt amok over det, og han sidde og ryste på hænderne og blive ekstremt sur over noget der ikke kan gøre nogen andre sure.
Når han kommer hjem fra arbejde, ved aftensmads tid, skovler han maden ind, det kan ikke gå hurtigt nok – og kaster sig så hen i sin lænestol, og er ved at falde i søvn – lige indtil han finder noget nyt han skal – han kan simpelthen ikke slappe af, selv om at det stråler ud af ham, at hans krop ikke kan mere. Hans øjne er altid røde, hans mave går i kramper, hans hud er blevet meget uren og hævet, og han tager rigtig meget på, og kan ikke sove mere end 3-4 timer om natten MAX! Når han så endelig falder til ro om aftenen ved 21 tiden, er han helt færdig – han hører ikke hvad vi siger og kan næsten ikke svarer uden at han ryster, så træt er hans krop.. Han bliver også rigtig rigtig sur over det mindste – det kan han ikke se i øjeblikket, men man kan se at han noget tid efter, fortryder hvad han har gjort.
F.eks. Vi har i Tyskland i går, og han stressede rundt, han kunne ikke finde ting – glemte ting og ville lynhurtigt igennem butikken – Min mor og jeg ville gerne kigge på slik, som vi altid gør på vores ellers så hyggelige turer til Tyskland, men min far gik helt amok og vi skulle bare hjem og det skulle være nu! Så på vej hjem, spørg han min mor og jeg om vi ikke lige skulle forbi McDonald’s og få en McFlurry – det er hans måde at “undskylde” på – og han gør tit sådanne ting for at gøre det hele godt igen. Sådan ser hverdagen ud. ^^
Weekenden: I weekenden står han tidligt op, han henter morgenmad til familien, og sidder helt afslappet sammen med min mor og jeg, lige indtil han skal i gang med noget mere – han bruger formiddagen på at arbejde i haven eller tage over på hans rigtige arbejde for at forberede noget til mandag morgen. Så når det bliver eftermiddag, sidder han i stolen igen, spiser og slapper igen så meget af, at han ikke er til at snakke med. Så når det bliver aften, gør han meget ud af aftensmaden – han elsker at lave mad – men man kan se at han ikke orker det – det er altid min mor og jeg der ryder op efter ham og gør køkkenet rent bagefter – for han kaster sig som sagt bare ind i stolen efter aftensmad, og sidder og halvsover.
Min mor og jeg har prøvet at snakke med ham – bede om mere i løn (han er rigtig underbetalt i forhold til hans arbejde), men han siger bare at han er bange for at miste hans nye stilling. Min mor og jeg er begyndt at tvivle på hvor meget den stilling egentlig er værd – for vi vil hellere have en far der er skraldemand og er hjemme, end en far med en høj stilling der arbejder hele tiden.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Tak for dit meget velskrevne brev. Du har virkelig en god iagttagelsesevne og en klar fornemmelse af, hvordan dine forældre har det.
Dejligt for jeres familie at din mor har formået at blive rask, sikkert takket være god behandling, og ikke mindst jeres støtte. Det må have været svært for dig at opleve din mor ude af stand til at tage vare på sig selv og familien. Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for, at din familie skal opleve den form for nedtur igen.
At du er så opmærksom på hvordan dine forældre trives, skyldes sikkert de oplevelser, du har haft som barn, og som naturligt nok stadig lurer et sted. Jeg forstår godt, du er bekymret for din far; din fine beskrivelse af hvordan han lever, arbejder og opfører sig, kunne godt tyde på, at han har stress.
Det kan være rigtigt hårdt at leve op til de krav og forventninger, der er på arbejdsmarkedet i dag. Det virker som om, han gerne vil gøre tingene så godt som muligt, både på jobbet og derhjemme. Samtidig hviler der måske et stort pres på ham, fordi han skal bevise, at han kan varetage det nye job.
Det han nok har allermest brug for lige nu, tænker jeg, er jeres støtte og anerkendelse. Hvis I giver udtryk for, at han får for lidt i løn, kan det måske være med til at gøre ham endnu mere presset. Føler man sig utilstrækkelig, har man let ved at blive irritabel og opfarende.
Hvis din far har brug for hjælp, er han nødt til at erkende, at han har et problem. Det kan være svært, fordi han måske glemmer at mærke efter, hvordan han egentligt har det. Jeg vil derfor foreslå dig, at du viser dit brev til både din mor og din far, og at I alle tre sætter jer ned og snakker om, hvordan I har det, så du får luft for dine bekymringer.
Om jobbet er omkostningerne værd for din far og jeres familie, er en beslutning din far er nødt til selv at træffe. Det, du kan gøre, er at give ham din støtte og opbakning og vise ham, at du er bekymret for ham. Jeg tænker, at det nogen gange kan være hårdt, når børn har så stor indlevelse i forældres liv, fordi de dermed risikerer at påtage sig deres bekymringer. Det er tydeligt, at du føler et stort ansvar over for både din mor og far. Men jeg håber, du husker at passe på dig selv og ikke glemmer dine egne behov og dit eget liv.
Så måske ville det være rart for dig at snakke med en sød voksen, som kender dig godt, og som kan forstå din bekymring... Har du mon en sød moster, tante, bedstemor, kusine - eller en nabo eller en venindes mor, som du ville kunne være ærlig og direkte overfor, og som du tænker ville lytte og forstå dig? Prøv at tænke på, hvem du før har snakket godt med - så kan du måske komme i tanke om én... Jeg tror nemlig, det kunne være en stor lettelse for dig at dele dine tanker lidt mere, så du får lidt "luft", og så du får givet bekymringen videre til nogle andre i stedet for at bære på den alene.
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.