Jeg har ødelagt min fars fødselsdag

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder ikke rart, at du har grædt hele natten og at du ikke føler dig set af din familie. Den følelse skal du ikke have og jeg vil prøve at give nogle råd, så I sammen kan komme godt videre.

Dine valg

Du skriver, at du for nylig er blevet vegetar og dine forældre ikke rigtig forstår dit valg. De har dog accepteret det, hvilket din far viser ved at vælge en restaurant på hans fødselsdag, hvor du kunne få vegetarmad. Det er selvfølgelig ærgerligt, at det vegetariske valg var en kedelig burger.

Da din far har tænkt over, hvordan alle kunne få en god aften, blev han måske også skuffet over, at din mad var kedelig. Din mor og far reagerede ved at blive irriteret, hvilket du måske følte blev din skyld. Men måske de bare var skuffet over, at maden ikke levede op til forvetningerne, nu de havde gjort sig umage med at opfylde alles ønsker. Kan du følge mig i det?

Dage, hvor alt falder fra hinanden

Du skriver, at din far senere kom og talte med dig om, hvordan han synes, du havde opført dig. Det lyder til, at din fars fødselsdag blev en af de dage, hvor alle havde håbet på en hyggelig dag, men måske i stedet faldt lidt til jorden?

At du mister din halskæde i bilen og at burgeren ikke levede op til forventningerne, er på ingen måde din skyld. Det er, hvad der sker.

Nogle dage har man sat forventningerne højt og desværre går man hen og bliver skuffet, når det så ikke går, som man havde håbet på.

Hvad der har fyldt for dig den dag, har dine forældre måske ikke set, var så vigtigt. Der kan hurtigt opstå misforståelser og nogle gange rammer ens forældres ord endnu mere hårdt. Det lyder bestemt ikke rart, at dagen skulle ende med, at du var så ked af det.

Din plads i familien

Du skriver, at du græd, da det gik op for dig, at du føler de hellere vil have din søster. Det er ikke rart, at føle sig prioriteret fra. Sådan skal du ikke gå og føle. Jeg tror, det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om, hvordan du ser dig selv i familien.

Måske kan du fortælle dine forældre, at du gerne vil tale med dem og de skal sætte god tid af til det.

I første omgang, tror jeg det er bedst, at det er uden din søster. Det lyder til, at du og dine forældre har forskellige forventninger. Din mor og far har nok også andre forventninger til din søster, da hun har en anden alder end dig. Det tror jeg, ville være godt at få talt om.

Måske kunne du skrive et brev?

Hvis det er svært at få fortalt dine forældre, hvordan du føler, kan du måske skrive et brev til dem? Du skriver virkeligt godt og klart, så man forstår situationen fra dit ståsted.

Hvis du skriver et brev, kan du udtrykke dig uden at blive afbrudt. Du kan også give dig god tid til at forklare de ting, du har brug for – så du kan blive hørt og forstået.

Du skriver til mig:’ …. min far som aldrig nogensinde taler med mig i løbet af dagen, aldrig spørger om jeg er okay.’ Det ser ud som om, at du tænker meget på din far. Det er vigtigt at din far ved, at du savner ham Måske kan du skrive det lige ud i brevet?

Det er vigtigt at blive forstået og hørt

Det er vigtigt, at du føler dig set af din mor og far. Jeg tror på, at du har styrken til også at få skrevet lidt om, at du på din fars fødselsdag gik i seng ked af det og ikke føler dig set, som de ser din søster.

Jeg kan se, at du også har tænkt lidt over din egen måde at reagere på. Du fortæller, at du ’ikke er uenig i’, at du kom til at være lidt flabet og faktisk også godt forstår dét med pengene. Hvis du har det sådan, så kan du jo skrive lidt om dette også?

Når I får talt om tingene, er der stor sandsynlighed for, at I bedre forstår hinanden.

Du er meget velkommen til at ringe herind på BørneTelefonen på 116111 og øve dig på, hvordan du kan få sagt, hvordan du har det, til dine forældre.

Vi er her for dig.

Kærlig hilsen fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.