Brev
Min elskede mormor
Hej bb!
Jeg er en pige på 13. Min elskede mormor døde for et år siden, 2 dage efter min fødselsdag… Jeg elskede hende så højt fordi hun var så sød og såå sjov! Hun blev skilt med min morfar inden jeg blev født og har en mand der hedder P. Min morfar har nu en kærste og de er forlovede.
Men min mormor havde styr på alt, jeg har været på rejse flere gange med hende, P , min fætter og kusine, min onkel og moster og min mor, far og søster. Så ligepluselig fik vi at vide at hun har kræft (min far har også haft kræft men overlevede), så vi håbede jo at hun ville overleve.
Så skal vi på vinterferie og når vi er hos hende og P. Der kommer nogle sygeplejersker hver morgen. Så hører vi nogle støn (fra smerte). Så skal vi til at tage afsted, og vi siger på gensyn, min mor og søster. Untaget mig.. Jeg siger det værste man nogen sinde kunne sige : Farvel mormor.
Min mor var ikke hjemme på min fødselsdag, Hun var på hospitalet med min moster. Så 2 dage efter ringede min mor til min far.. Jeg vidste godt hvad der var sket så jeg sad og græd på mit værelse i lang tid.. Så kommer min far ind og siger mormor er død.. Alligevel kommer det som et chock, så jeg begynder at græde endnu mere. Hun blev kun 63 år, og hendes kræft var i leveren.
Jeg græder hver gang jeg tænker på hende. Især fordi hun var den første der døde i familien ( mens jeg levede).
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusinde tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har mistet din elskede mormor.
Det er rigtig flot, at du skriver herind og deler dine tanker og følelser omkring hendes død, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, der forhåbentlig kan være en trøst og en støtte for dig.
Allerførst får jeg lyst til at sige, at din mormor lyder som et rigtig dejligt menneske. Det er vel nok en stor gave, at I har haft det så godt sammen, og at I har været ude at rejse sammen flere gange. Det er minder, du skal holde fast i.
Det er utrolig hårdt at opleve at miste en, man elsker, og livet kan føles både meningsløst og uretfærdigt, når det sker. Tabet af et nært familiemedlem efterlader ofte en stor sorg og et kæmpe savn hos de pårørende, og det kan være svært at håndtere de mange følelser, som kan følge med sorgen. Man kan reagere på sorg på rigtig mange måder, og sorgen kan fylde rigtig meget i nogen perioder og mindre i andre. Nogen oplever at reagere med vrede, angst eller ked-af-det-hed, og andre kan føle skyld over noget, der er blevet sagt eller gjort.
Når jeg nævner disse forskellige følelser, så er det fordi, du skriver i brevet: ”Jeg siger det værste, man nogensinde kan sige. Farvel”. Det får mig til at tænke på, om du mon føler skyld over, at du ikke sagde på gensyn? Er det mon rigtigt forstået? Du skriver ikke, hvorfor du synes, det var forkert at sige farvel. Jeg tænker først og fremmest på, om det mon er fordi, du tænker, at det ville have ændret noget, hvis du i stedet havde sagt på gensyn? At du på den måde kunne have holdt din mormor i live? Måske tænker du også på, hvordan det lød i din mormors ører?
Det er meget almindeligt, at man kan tænke meget over de sidste ord. En af grundene til dette kan være, at det er svært at skulle acceptere, at man ikke får mulighed for at snakke sammen igen. Derfor kan komme til at stille meget høje krav til sig. Jeg tænker ikke, at det var spor forkert af dig at sige farvel. Det er jo meget naturligt at sige farvel, når man tager hjem fra et besøg. Det er der slet ikke noget underligt i. Mon ikke din mormor vil tænke det samme? At sige på gensyn, ville desværre heller ikke have ændret ved din mormors situation, men det ved du måske også godt inderst inde? Jeg ved, at mange pårørende kan have en tendens til at fokusere meget på sproget, fordi de håber, at de ved at tale om situationen på bestemte måder kan være med til at nedtone alvoren. Er det mon noget, du kan genkende?
Jeg ved, at det for mange kan være lidt svært at se og tale med én, der har en alvorlig sygdom, fordi det er hårdt at se, hvad sygdommen gør ved personen. Derfor tænker jeg faktisk, at det var modigt og flot af dig, at du fik sagt farvel. Mon du har snakket med din mor, far og søster om, hvordan du har det med det med det hele? Det er ikke rart at gå alene med sin sorg, og jeg tænker derfor, at det kunne være rigtig godt for dig at få delt dine tanker med din familie. Du kan jo overveje, om du har lyst til at vise dem dette brev, som en hjælp til at starte samtalen?
Du fortæller også, at du hørte din mormor stønne af smerte, da I var på besøg hos hende og P. Det må have været rigtig ubehageligt og svært for dig at høre hende have ondt. Særligt når du fortæller, at hun var én, der normalt var sjov og havde styr på alt.
Det er meget almindeligt at tanker og billeder fra sygdomsforløbet kan fylde meget i tiden efter et dødsfald. Derfor er det ofte godt at få sat ord på sådanne oplevelser, så man på den måde få de mange svære følelser og tanker ud af kroppen. Ofte vil sygdomsbilledet med tiden komme til at fylde mindre og mindre, og billederne og minderne af din raske mormor, vil derfor komme til at fylde mere og mere. Det kan nogen gange være rart at tænke på, at det ikke bliver ved med at være lige så svært, og at du med tiden vil kunne mindes hende med glæde. Kan det mon gøre det lidt lettere for dig at tænke sådan?
En god måde til at hjælpe de gode minder på vej, kunne være ved at hænge et par billeder op af din mormor på dit værelse, hvor hun ser ud, som du gerne vil huske hende. Måske har du et billede fra én af jeres rejser sammen? Jeg ved også, at andre børn og unge, der har mistet et nært familiemedlem, finder glæde i at lave en lille mindebog med billeder af den, de har mistet. Kunne det være noget for dig?
Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar. Får du brug for det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en af de mange søde og dygtige rådgivere. Nummeret er: 116 111, og det er både anonymt og gratis. Du kan også gå ind på vores hjemmeside og læse lidt mere om sorg: https://bornetelefonen.dk/tema/sorg
De bedste og varmeste hilsener
BørneTelefonen