Brev
Mangler svar på mine tanker
Hej… Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har virkelig brug for at få hjælp med det her:
For et par uger siden prøvede jeg at begå selvmord med at indtage for mange Panodiler. Jeg blev efterfølgende indlagt på hospitalet og starter til psykolog snart.
Jeg har problemer med at spise og drikke, eftersom jeg aldrig føler mig sulten og tørstig.
Det er svært for mig at snakke med mine forældre, veninder og lærere om det jeg gjorde, da jeg er bange for at gøre dem mere kede af det.
Jeg har snakket rigtig meget med en af mine ynglings lærer om det.
Jeg har også fortalt det til 2 veninder og jeg har virkelig fortrudt jeg har fortalt dem om det. Efter jeg har set hvor meget de har grædt og bekymret sig om mig ville jeg ønske jeg aldrig havde gjordt det.
Jeg har totalt ødelagt min famile efter alt dette. Det værste af det hele er, at jeg ikke selv kan finde svar på hvorfor jeg gjorde det. Jeg har ingen problemer med at få venner eller nogle problemer i familien (udover mine forældre er skilt).
Jeg tænker på så mange ting hele tiden, men kan ikke sætte ord på mine tanker. Jeg har svært ved af koncentrere mig i skolen, men mine lærere ved godt hvorfor.
Jeg havde en forudsigelse om ikke at komme tilbage efter sommerferien. Starte i 9 klasse. Jeg kan ikke overskue det mere. Jeg kan ikke se nogen grund til at være her. Jeg kan ikke se at jeg skulle blive til noget alligevel.
Alle mennesker går jo igennem det samme. Vi bliver født, vi går i skole, vi får en uddanelse, vi får job, vi får en familie og i sidste ende dør du alligevel og efterlader alt og alle bag dig. Hvorfor ikke dø nu, inden flere mennesker begynder, at bekymre sig om dig??
Hvad er meningen med livet egentlig?? Hvad skal jeg sige til psykologen?? Hvad med mine veninder og familie??
Please hjælp mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er tydeligt, at du har haft mange tanker at kæmpe med. Når det bliver til svære tanker skal man ikke gå alene rundt med. Derfor synes jeg, det er helt vildt sejt af dig, at du har haft modet til at fortælle om det til din lærer og dine veninder. Det er nemlig rigtig vigtigt at give andre mulighed for at hjælpe og støtte dig, når det bliver ekstra svært.
Du skriver i brevet, at du har fortrudt at du fortalte det til dine veninder. Det er helt normalt at føle sådan. At dine veninder reagerer på det, fortæller mig bare, hvor meget de holder af dig. Og måske har de været kede af det, fordi de ikke ved, hvad du har mest brug for. Jeg er helt sikker på, at dine veninder rigtig gerne vil hjælpe og støtte dig alt, hvad de kan. Måske kunne du hjælpe dine gode veninder ved at fortælle dem, hvordan de bedst kan støtte dig, når du har det ekstra svært? Måske har du brug for, at de bare skal holde om dig uden at sige noget? Eller måske har du mere brug for, at I laver noget sjovt sammen, så du for en tid glemmer tankerne? På den måde tror jeg, du kan gøre det nemmere for dine veninder.
Det kan desværre være et stort skridt mellem at tænke tanker og skulle sætte ord på dem. Måske synes du, at dine tanker virker kaotiske? Og måske har du ingen forklaring på, hvorfor du tænker tankerne? Det er alt sammen helt normalt. Det er en god ting, at du skal begynde til psykolog. For psykologer er nemlig rigtig gode til at hjælpe en til at sætte ord på sine tanker. Det er ikke noget, man behøver kunne inden man starter. Det er noget, man kan lære, mens man går til psykolog. Du spørger, hvad du skal sige til psykologen. Jeg synes, at du i dit brev på en rigtig fin måde får sat ord på, hvad du kæmper med. Måske kunne du vise dit brev til psykologen – måske sammen med mit svar? Eller måske kunne du læse det højt for psykologen? Jeg er nemlig sikker på, at brevets indhold vil hjælpe psykologen til bedre at kunne hjælpe dig.
Du ved det måske ikke selv. Men faktisk er du allerede rigtig godt på vej mod fremtiden. Folk omkring dig ved, hvad du lige nu kæmper med. På den måde har du givet dem bedre mulighed for at hjælpe og støtte dig – det vil de nemlig rigtig gerne. Du starter snart til psykolog. Han eller hun vil kunne gøre dig meget klogere på alle dine svære tanker. Og hos psykologen kan du også lære nogle strategier, du kan benytte for at mindske, styre eller helt komme af med tankerne.
Til sidst vil jeg foreslå dig at printe brevet ud eller gemme det på en anden måde. Så vil jeg foreslå dig at læse brevet igen, når der er gået noget tid. På den måde vil du opdage, at du gradvist får det bedre – og at tankerne over tid bliver færre og sjældnere. Og samtidig vil du også nemmere kunne se, at du bliver gladere og gladere for livet. Og når du kommer helt ud på den anden side, vil du være styrket og gået igennem en kæmpe udvikling. Så har du nemlig lært en hel masse om dig selv – en vigtig viden du kan bruge resten af livet.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke fremover. Husk at du altid er velkommen til at skrive og ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen