Brev
Kan man komme videre..?
OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej…
Jeg ved godt, at I ikke kan svare på alt, og at I allerede har rigtig meget at se til, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre længere, så jeg har besluttet mig for at skrive.
For under en måned siden begik min storebror selvmord. Hvis jeg havde været i hans sted, ville jeg nok have overvejet at gøre det samme.
Det er også det, jeg har brugt meget tid på at tænke over, her på det seneste, men jeg kunne aldrig gøre det mod min mor.
Efter min brors død har hun fået en depression, og jeg har været tæt på at ryge i plejefamilie, da hun næsten ikke er i stand til at tage sig af mig.
Min far har jeg aldrig kendt.
Mit eneste konkrete spørgsmål er bare, hvad jeg kan stille op.
Jeg er meget påvirket af det, og jeg føler ikke rigtig, at der er nogen, jeg kan snakke med omkring det. Derhjemme bytter jeg nærmest mere og mere plads med min mor for hver dag, der går, og jeg heller kan ikke sove om natten længere. Jeg får alt for lidt søvn, jeg har konstant hovedpine, og jeg sakker bagud i skolen.
Jeg håber virkelig, der er noget, jeg kan gøre.
Tusind, tusind tak, hvis I vil hjælp mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det er en meget voldsom oplevelse, I har haft i jeres familie, og det er klart, at både du og din mor reagerer meget stærkt på den. I er begge både i chok og i sorg. Et selvmord er noget, der giver rigtig mange tanker og spekulationer. De nærmeste får tit tanker om skyld, og om man kunne have gjort noget for at forhindre det. Det er svære og meget tunge tanker at skulle bære. Din mor er tilsyneladende gået helt ind i sig selv af sorg, og du er overladt til dig selv, lyder det til. Selvfølgelig har du brug for hjælp, omsorg og til at få snakket om alt dette voldsomme. Det er bare så godt, at du skriver ind til os, så vi kan give dig nogle råd til dig.
Du skriver, at du har været ved at ryge i plejefamilie, og det fortæller mig, at der er nogen, der har set, at du er alene, og at din mor ikke kan tage sig af dig lige i øjeblikket. Mon det er nogen fra din familie eller måske en lærer? Måske har du tidligere haft kontakt med kommunen, så de nu tilbyder hjælp, fordi de ved, hvad der er sket? Måske skal du overveje at tage imod hjælpen? Det kunne måske være en ide at komme lidt væk fra din mor i en periode? Du beskriver, at det mere og mere er dig, der skal være den voksne derhjemme, og det er ikke godt for dig, at skulle tage sådan et stort ansvar. Det kunne også være en mulighed, at der kommer nogen hjem til jer og hjælper jer derhjemme. Det er noget man kan tale med kommunen om.
Jeg tænker, at det ville være godt for dig at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 og høre om, hvilke muligheder der er. Vi kan snakke med dig om, hvordan du har det, og hvordan du klarer dagligdagen i øjeblikket. Måske har du også brug for at få en bisidder fra BørneTelefonen - det er gratis. Bisidderen snakker med dig og går med dig til møder i kommunen. Jeg ved ikke, om du har hørt om det? Man mødes med bisidderen på forhånd og snakker om, hvordan sådan et møde kan foregå. Bisidderen er så med til mødet, og man kan snakke tingene igennem efter mødet, så man kan spørge, hvis der er noget man ikke forstår. Du kan læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Der findes også en rådgivning, der hedder Børn, unge & sorg. Man kan ringe anonymt til dem og snakke om, hvordan det er at miste en bror. Du kan gå ind på deres hjemmeside www.bornungesorg.dk og se lidt mere om, hvad de kan.Du kan også chatte med dem eller skrive brev ligesom du har gjort her. Hvis du ringer derind, vil du komme til at snakke med andre unge, der har mistet. De ved hvad de snakker om.
Jeg forstår godt, at du synes det er svært at snakke med nogen lige i øjeblikket. Hvad skal man næsten sige, når ting er så forfærdelige? Men du må virkelig passe på med, at lukke dig inde i dig selv. Selvom det er svært, så er det SÅ vigtigt, at du får talt med nogen om alt det sørgelige. Både om din bror, men også om din mor, som du må tage dig af lige nu - og især om, hvordan det er at være dig.
Jeg håber, du vil kontakte nogen af de steder, jeg har anbefalet. Du er også meget velkommen til at skrive herind igen. og du må ikke tro, at du er til besvær eller noget i den retning. Det var en god beslutning at skrive til os. Nu skal du se, om du kan tage det næste skridt også. Det tror jeg, at du kan.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.