Jeg har det virkelig dårlig med min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Hvor er det godt at du har skrevet herind, da jeg kan se at dit forhold til din mor, er noget du tænker meget over.

Du fortæller i dit brev, at du elsker din mor, eller i hvert fald tror du gør. Jeg kan godt forstå at du holder meget af din mor. Din mor virker til at være en stor del af dit liv, og en meget vigtig person i dit liv.

Jeg kan derfor også godt forstå at du ikke synes det er rart at blive skældt ud, og få fortalt af din mor, at du er ”en samfundstaber”, hvis ikke du klarer dig godt i skolen. Det kan give en følelse af ikke at være god nok, og mange børn vil gerne leve op til sine forældres forventninger til en.

Du skriver også, at din søster er en stjerne, og klarer sig godt, og at du er jaloux på hende. Du skal vide, at jalousi er helt normalt at føle, og noget som mange søskende oplever mellem hinanden.

Det lyder som om, at du oplever en forskelsbehandling mellem dig og sine søskende, når du er hos din mor, hvor du fortæller om din ene søster, som din mor gerne snakker pænt om. Det kan være rigtig ubehageligt at opleve, da man kan få en følelse af, ikke at føle sig set og mødt. Måske det er sådan du oplever dit forhold til din mor?

I dit brev lyder det som om, at du har en god støtte i din far, som hjælper dig med matematik, og ved hvad han skal sige og gøre. Kunne det måske være en ide, hvis du fik snakket med din far, omkring hvordan du har det med din mor? Du kan måske fortælle om nogle af de situationer, hvor du skal hjem til din mor, efter at have været hos ham?

I brevet er du god til at beskrive hvordan du bliver ked af det, og trækker tiden ud, ved at gå en omvej på 10 km. Måske du kan fortælle din far om disse ting, eller skrive et brev til ham, hvis du synes det er grænseoverskridende at skulle sige det højt. Du kan også vise det brev, du har sendt ind til Brevkassen.

Hvis du har mod på det, tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du får snakket med din mor – mon hun er klar over, hvordan du går og har det?

Du fortæller, at din mor skælder dig ud, men ofte kommer tilbage lidt efter, for at undskylde. Her kunne det måske være et godt tidspunkt, at få fortalt om dine følelser?

Du kan også skrive et brev til hende, omkring hvordan du har det, eller give hende det brev du har sendt herind. Dette kunne du give til hende en morgen, og fortælle at det er et vigtigt brev, som hun skal læse i løbet af dagen, når hun har tid til det. Måske kan du bruge denne guide til at komme igang med at skrive. Jeg ved, at den er hjælpsom for nogle unge: Skriv det til nogen

Du skriver, at du ikke vil…‘ skabe rod i den cyklus og rutine vi har i min famillie ‘

Jeg ved derfor ikke, om du overhovedet kan bruge denne oplysning lige nu: Men initiativretten er til for at give medbestemmelse til unge i netop din situation. Du kan læse mere her om initiativretten og hvad den betyder her:https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/

Du skal vide, at du har ret til at være i et hjem, hvor du føler dig tryg og har det godt.

Du har allerede vist stor mod, ved at skrive herind, og åbnet op om dit forhold til din mor. Det viser, at du gerne vil ændre på situationen. Jeg tror på, at du vil kunne få et bedre forhold til din mor. Selvom din mor måske ikke altid viser det, så tror jeg, at hun holder af dig.

Jeg håber at du har kunne bruge mine svar. Du er meget velkommen til at skrive igen, eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Vi er i hvert fald klar til at lytte, og prøve at hjælpe dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.