Brev
Jeg har det virkelig dårlig med min mor
Jeg elsker min mor eller det tror jeg da
Men hun virker bare til at hade mig siger kun hvad jeg gør forkert og presser mig formeget
Jeg har det fx pissevært i skolen kan ikke matematik på nogen måde og min mor tror at skælde mig ud i en time hjælper på det
Hun gør lignende ting og indikerer at jeg ender som en samfunds taber hvis ikke jeg klarer mig godt i skolen
Så nu hvis vi snakker om noget kan hun helt tilfældigt finde på at påpege at jeg ender som flyttemand eller skraldemand
Og tilgengæld vil hun gerne snakke pænt om min søster for hun er en stjerne i skolen har det super nemt ved matematik kører bare igennem dansk har det super og klamrer sig op ad min mor for at vise hendes uendelige kærlighed sammen med min 6 årige søster
Men fra mit syn så går min søster i 5 der er slting jo let selv jeg syntes det i 5 men alligevel er hun klogere end mig og ja jeg indrømmer jeg er pisse jaloux på hende
Min lærer er god til at undervise kloge børn men ikke børn som mig efter sommerferien skal jeg have en bedre lærer men tror ikke det hjælper en skid ender som en taber alligevel
Det så fantastisk at være hos min far han ved hvad han skal sige og gøre han er en klog mand han hjælper mig i matematik og lærer mig det
Jeg ser hele tiden mig selv i ham men aldrig min mor hun skælder bare ud og kommer tilbage et kvarter senere og siger undskyld undskyld (kramme kramme) venner igen? Og jeg siger bare ja for jeg kan ikke tåle at bære nag
Jeg bliver ked af det når jeg skal hjem til hende og gør næsten altid noget for at trække tiden ud som at gå en kæmpe omvej for en ven og hvis jeg skal komme med et eksempel snakker vi 10 kilometer væk
Når min mor ringer er jeg også bange for at tage den fordi hun før kun har ringet for at skælde mig ud fordi jeg fulgte nogen hjem
Jeg ville ønske jeg kunne blive hos min far men det ville skabe rod i den cyklus og rutine vi har i min famillie og har ikke lyst til min længere famillie (onkler tanter og bedsteforældre) skal vide hvad der foregår
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre når nu der også snart er sommerferie og jeg skal tilbringe tid med min mor på ferie som jeg ikke kan klare at tænke på
Jeg siger tak fordi du lyttede hav en god dag.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det godt at du har skrevet herind, da jeg kan se at dit forhold til din mor, er noget du tænker meget over.
Du fortæller i dit brev, at du elsker din mor, eller i hvert fald tror du gør. Jeg kan godt forstå at du holder meget af din mor. Din mor virker til at være en stor del af dit liv, og en meget vigtig person i dit liv.
Jeg kan derfor også godt forstå at du ikke synes det er rart at blive skældt ud, og få fortalt af din mor, at du er ”en samfundstaber”, hvis ikke du klarer dig godt i skolen. Det kan give en følelse af ikke at være god nok, og mange børn vil gerne leve op til sine forældres forventninger til en.
Du skriver også, at din søster er en stjerne, og klarer sig godt, og at du er jaloux på hende. Du skal vide, at jalousi er helt normalt at føle, og noget som mange søskende oplever mellem hinanden.
Det lyder som om, at du oplever en forskelsbehandling mellem dig og sine søskende, når du er hos din mor, hvor du fortæller om din ene søster, som din mor gerne snakker pænt om. Det kan være rigtig ubehageligt at opleve, da man kan få en følelse af, ikke at føle sig set og mødt. Måske det er sådan du oplever dit forhold til din mor?
I dit brev lyder det som om, at du har en god støtte i din far, som hjælper dig med matematik, og ved hvad han skal sige og gøre. Kunne det måske være en ide, hvis du fik snakket med din far, omkring hvordan du har det med din mor? Du kan måske fortælle om nogle af de situationer, hvor du skal hjem til din mor, efter at have været hos ham?
I brevet er du god til at beskrive hvordan du bliver ked af det, og trækker tiden ud, ved at gå en omvej på 10 km. Måske du kan fortælle din far om disse ting, eller skrive et brev til ham, hvis du synes det er grænseoverskridende at skulle sige det højt. Du kan også vise det brev, du har sendt ind til Brevkassen.
Hvis du har mod på det, tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du får snakket med din mor – mon hun er klar over, hvordan du går og har det?
Du fortæller, at din mor skælder dig ud, men ofte kommer tilbage lidt efter, for at undskylde. Her kunne det måske være et godt tidspunkt, at få fortalt om dine følelser?
Du kan også skrive et brev til hende, omkring hvordan du har det, eller give hende det brev du har sendt herind. Dette kunne du give til hende en morgen, og fortælle at det er et vigtigt brev, som hun skal læse i løbet af dagen, når hun har tid til det. Måske kan du bruge denne guide til at komme igang med at skrive. Jeg ved, at den er hjælpsom for nogle unge: Skriv det til nogen
Du skriver, at du ikke vil…‘ skabe rod i den cyklus og rutine vi har i min famillie ‘
Jeg ved derfor ikke, om du overhovedet kan bruge denne oplysning lige nu: Men initiativretten er til for at give medbestemmelse til unge i netop din situation. Du kan læse mere her om initiativretten og hvad den betyder her:https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/
Du skal vide, at du har ret til at være i et hjem, hvor du føler dig tryg og har det godt.
Du har allerede vist stor mod, ved at skrive herind, og åbnet op om dit forhold til din mor. Det viser, at du gerne vil ændre på situationen. Jeg tror på, at du vil kunne få et bedre forhold til din mor. Selvom din mor måske ikke altid viser det, så tror jeg, at hun holder af dig.
Jeg håber at du har kunne bruge mine svar. Du er meget velkommen til at skrive igen, eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Vi er i hvert fald klar til at lytte, og prøve at hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen