Skilsmisse og en mor der tror hun kan få sin mand tilbage

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev.

Jeg kan så godt forstå, at det virkeligt har gjort ondt, at din mor og far nu ikke længere skal være sammen. Jeg ved fra andre unge, at den skilsmisse-proces, du og din familie har gennemgået, ofte er meget smertefuld.

Jeg kan se, at du lægger mærke til, hvad der foregår mellem dine forældre – og du prøver at forudse, hvad der kommer til at ske mellem dem. For det første kan du godt gennemskue, at din far ser ud til at blive hos sin nye kæreste.
For det andet viser du et meget omsorgsfuldt hensyn til din mor, ved at skrive hertil, i stedet for at konfrontere hende direkte med, det du ved. Du lyder som en meget klog dreng på 14 år.

Hvis din mor har en god veninde/ven, søster eller en anden voksen, som både du og din mor har tillid til. Så kan du overveje at lade vedkommende høre lidt fra dig om, at din far virker glad for sin nye kæreste og deres liv sammen.

Det skriver jeg fordi, det kan være nemmere for en anden voksen at drøfte med din mor, om tiden er til at tænke en fremtid uden din far som kæreste igen.

En anden mulighed, som afhænger af hvordan du ser din far, er, at du gør ham opmærksom på, at din mor stadig har et håb om at få ham tilbage. På den måde kan din far måske sende nogle tydeligere signaler til din mor, som hun måske har brug for.

Uanset er det i sidste ende deres problem. Og tiden vil sandsynligvis gøre rigtig meget for din mor. Et år er ikke så lang tid, når man taler om opbrud og skilsmisse i en familie. Men det kan føles som meget lang tid for det barn, der skal leve med en mor elle en far, der er dybt ked af det. Jeg håber, at du kan bruge mine forslag og får talt med nogen omkring dig.

Jeg synes, at dine forældre er heldige med sådan en klog søn.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.