Jeg er ikke glad hjemme mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev. Det er ikke spor for langt, for du har meget på hjerte. Du er rigtig god til at beskrive din barndom og din situation i din familie. Når jeg læser dit brev, får jeg et klart billede af, hvor meget du har måttet kæmpe. Og jeg får lyst til at give dig et stort knus. Du fortjener meget mere omsorg, end du har fået i dit liv.

Du er nu 16 år og kan se tilbage på et liv med svigt, vold, manglende kærlighed, mobning, manglende accept af din seksualitet og faglige vanskeligheder i skolen. Det er rigtig meget, du har været igennem.

Og alligevel går du nu i gymnasiet og befinder dig godt der. Her møder du nemlig accept af dig, som du er, og det har du brug for. Det er flot, at du er kommet så langt i dit liv. Jeg tænker, at du har en indre styrke, der hjælper dig til stædigt at komme videre. Den styrke skal du bruge også i fremtiden til at skabe dig et godt liv.

Du har forsøgt at få hjælp fra dine forældre ved at fortælle dem, hvordan du har det. Og det lyder som om, du nu har indset, at de ikke kan hjælpe dig. Jeg kan godt forstå, at det føles som et stort svigt – for du har selvfølgelig brug for, at særligt din far snart får øjnene op og SER dig. Hvor ville jeg ønske, at han fortalte dig, at du er vigtigt for ham. For selvom han måske har det sådan indeni, så kan han ikke udtrykke det.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil væk hjemmefra, for du har det ikke godt i din familie. Når børn og unge ikke trives hjemme, er det kommunen, der skal hjælpe dem og deres familie. Jeg vil derfor foreslå, at du taler med din kommune. Du kan godt selv ringe dertil, men måske var det rart for dig, hvis en voksen, du har tillid til, kunne gå med dig? Det kunne fx være din lærer fra efterskolen? Måske kunne du tage kontakt til ham igen? Eller tale med en god lærer på gymnasiet?

Hvis du ikke kan få hjælp fra en voksen, kan du også vælge selv at tale med kommunen. Du kan enten ringe og bede om at tale med din sagsbehandler. Eller du kan ringe til den anonyme rådgivning i din kommune, hvis du i første omgang foretrækker at være anonym. Du finder telefonnumre på kommunens hjemmesiden.

Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig. Hvis du ønsker det, kan du nemlig få en bisidder fra Børns Vilkår, der kan hjælpe og støtte dig til møder f.eks. med kommunen. Bisidderen kan også oplyse dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg vil også lige fortælle dig om den rådgivning, der hedder LMS - Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade: http://www.lmsos.dk/

På deres hjemmeside kan du se, hvilken form for hjælp, de kan tilbyde dig. På LMS er der ansat rådgivere, der har stor erfaring i at hjælpe unge, der cutter, så jeg kan klart anbefale dig, at du kontakter dem også.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle muligheder for at komme videre. Det har du fortjent. Held og lykke.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.