Brev
Ikke lov til at være sur
Hej jeg skriver idag fordi der følser jeg skal ud med .
Hjemme hos mig er det et mega tabu at være sur især fordi jeg er i en familie hvor man ikke er andet end glad og ked af det .
så når jeg viser jeg er sur går min mor i sådan en forfædelig offer rolle og siger “ du bare så sur fordi jeh er hjemme ikke 🥺” “ hvad har jeg nu gjort 😞” og jeg er godt træt af det !
for en måned eller to siden blev jeg også sur på hende fordi hun sagde noget mega upassende på daværende tidspunkt og så sagde jeg til hende at hun ikke skulle snakke til mig lige nu og så stormer hun ind og råber ad mig .
jeg føler ikke jeg har ret til de følser jeg har .
Hun prøver at give mig dårlig samvittighed over at være sur og jeg gider det ikke .
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år
Tak for dit brev. Det er godt du skriver, så du kan kan komme ud med det, som du selv beskriver.
Det kan være svært altid at være glad og selvfølgelig skal du have lov til at have forskellige følelser.
Mange unge mennesker, kan godt synes, at deres forældre mener, de altid er sure. Din mor kan måske opleve, at du ofte virker sur på hende, selvom hun måske prøver at gøre ting, der gør dig glad.
Et råd fra mig, ville være at tilbyde din mor en snak med dig. Sig at du gerne vil have hun kommer ind til dig på dit værelse, eller I sætter jer sammen på sofaen, fordi du gerne vil fortælle hende, hvordan du har det, når hun reagerer, som hun gør. Du kan måske sige til hende, hvad det er, som gør dig sur.
Jeg håber, at dét I sidder sammen gør, at I begge kan åbne op og snakke om det, som er svært, det som kan gøre dig sur – så din mor kan blive opmærksom på, hvad du tænker og føler.
Måske har du brug for lidt ideer til, hvordan du kan starte en svær samtale? Så kan du måske få lidt ideer og forslag her? https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Jeg håber, du kan bruge dette svar til at finde en løsning.
De kærligste hilsener fra BørneTelefonen