Hvordan får jeg privatliv?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er helt naturligt at have behov for et privatliv, så det burde du sagtens kunne bede din familie om.

Du kunne eventuelt spørge, om de skal bruge badeværelset, inden du selv gør derud.
Så signalerer du, at du gerne vil have mulighed for at være der alene uden at blive forstyrret.

Selvom du logisk set ikke har noget at være flov over, som du selv er inde på – for din mor og søster ligner jo dig – så er der forskel på folks blufærdighed. Måske er du bare mere blufærdig end dem. Og det er der ikke noget galt i.

Blufærdighed handler ikke om, at man er bange for, hvad andre siger. Det handler om, hvad man selv føler sig tilpas med.
Og du føler dig ikke tilpas ved at vise dig uden tøj, når du ikke selv har valgt det. Det skal din mor og lillesøster respektere!

Det er vigtigt, at du lærer at sige fra, når du føler, at din familie overskrider dine grænser, ligesom det er vigtigt, at de lærer at respektere dig, når du sætter en grænse.
Hvis du er vant til, at din familie ikke respekterer dine grænser, hvordan skal du så kunne sige fra overfor andre?
Det kunne du tale med dem om.

Tror du ikke, at det ville være en god idé at få talt ordenligt om det derhjemme?
Jeg synes, at du skal vælge et tidspunkt, hvor I allesammen er til stede, for mon ikke du ville få din fars opbakning?
Det lader i hvert fald til, at han naturligt fornemmer dine grænser. Måske har han endda de samme grænser som dig.

Det er selvfølgelig vigtigt, at du også selv lader være med at gå på badeværelset, når de andre er derude, for det må jo gælde begge veje.
Der er intet galt med at sige, at badeværelset har man for sig selv, når man er derude.

Du kunne sige til din familie, at du får en følelse af, at de bliver sure, når du låser døren på badeværelset. Og at det går dig på, fordi du har brug for at føle, at du har et privatliv, når du går på toilettet eller i bad.

Fortæl dem, at det ikke har noget med dem at gøre, men at det bare kunne være rart at kunne slappe af, når du er på badeværelset uden hele tiden at skulle føle, at du gør noget forkert, når du låser døren – eller bare bliver forstyrret.

Du er trods alt 16 år, så det er jo ikke ligefrem fordi, du drukner i badekaret, glider i sæben og slår hovedet, sidder fast i toilettet eller er bange for ikke at kunne komme ud igen.

Jeg tror simpelthen bare, at du skal sige til dem, at du har noget, du har brug for at få talt om.
Jeg har en fornemmelse af, at det vil blive en helt fin snak, for som du skriver, så er I tætte.
Så mon ikke det nok skal gå?

Det håber jeg i hvert fald.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.