Brev
Hjælp kan ikke mere
Hej
jeg er den heldige pige, en perfekt pige god i skolen, køn, god til sport og super sød det er i hvert fald sådan folk ser mig, men det er så langt fra virkeligheden som overhovedet muligt.
Nu springer jeg bare lige ud i det: Jeg har flere gange seriøst prøvet at begå selvmord.
Mine forældre blev skilt for snart 1 år siden. Dette kom ikke som nogen overraskelse tværtimod, men mine forældre er i krig i retten, der er vold indblandet hvilket jeg var vidne til. Pga. denne voldsomme episode tog min mor mig med til psykolog men hun har ikke forstået at det værste er at hun ikke gør andet end at råbe og skrige af mig og engang i mellem også er voldelig.
Hvis jeg tager hjem til en veninde hver 2./3. weekend for at sove der én gang så vanker der når jeg kommer hjem og den lyder at jeg ikke prioriterer familien men jeg kan bare pisse ned til “fantastiske” familien ——- og skride ud herfra.
Jeg har fået diagnosen stress (da jeg er elitesportsmand så jeg ikke har tid til at stresse ned eller sådan noget) men jeg er bange for at der er mere end det jeg er også bange for at min mor også er syg. Min mor er også super sød og kærlig udenfor huset og er glad og hjælpsom overfor alle men når hun kommer hjem så drikker hun og går sommetider helt amok. Nogle gange er hun faktisk også sød overfor mig men så sker den mindste ting og hun går amok og så er jeg hvis du spørger hende bl.a. en forkælet møgunge, kælling, nedladende og beregnende satan der bare skal skride og som ikke kan finde ud af noget som helst overhovedet.
Jeg skriver herind som en sidste udvej da jeg er helt på bar bund omkring hvad jeg skal gøre.
Tusind tak for jeres tid det betyder meget at i har læst det hele
Hilsen G
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder til at være rigtig svært hjemme hos dig lige nu, rigtig godt du skriver.
Der er ingen tvivl om, at din mor har det meget, meget svært, men det er på ingen måde ok, du oplever vold og ikke føler dig tryg hjemme.
Har du mon prøvet at tale med hende om hvordan du har det på et tidspunkt, hvor hun er rolig, og stemningen er okay?
Måske du kunne skrive et brev til hende og fortælle, hvordan du har det. Det kan nogle gange være nemmere end at tale om det, hvis man nemt kommer op at skændes.
Du er jo rigtig god til at udtrykke dig og fortælle om din situation, sådan som du har gjort i dit brev herind.
Hvis det ikke hjælper at tale med hende, eller hvis du ikke har mod på at prøve på det, fordi du kan fornemme, at hun ikke er i stand til at forstå eller lytte, så vil jeg foreslå dig, at du taler med en anden voksen, som du har tillid til. For du har brug for støtte og omsorg og regulær hjælp.
Kunne du tale med din far? Eller måske dine bedsteforældre eller en anden i familien, som forstår dig og kan hjælpe dig?
Det kan også være din klasselærer, for skolen har pligt til at hjælpe.
Når skolen hjælper, så bliver socialforvaltningen kontaktet, og de vil så tage sig af sagen, så både du og din mor kan få den hjælp, I hver især har brug for.
Kunne du eventuelt bo hos din far i en periode? Altså hvis hans hjem er uden vold og med mere tryghed.
Du skal under ingen omstændigheder føle, at du sladrer om din mor, eller at du går bag om ryggen på hende, når du taler med nogen om det.
Det er en meget normal følelse at få, og så vælger mange ofte ikke at gøre noget
Der skal hjælp til, når et hjem ikke fungerer. Ingen børn skal vokse op med hverken fysisk eller psykisk vold - eller alkoholmisbrug for den sags skyld.
Der er ingen tvivl om, at din mor elsker dig, ønsker at drage omsorg for dig og gerne vil hjælpe dig, for ellers ville hun ikke have sendt dig til psykolog. Mon du stadig taler med denne psykolog? Det ville nemlig også være et godt sted, at få åbnet op og fortalt de ting du fortæller mig, så psykologen kan støtte og hjælpe.
Til sidst vil jeg nævne vores bisidderordning. En bisidder er en voksen, som er godt inde i lovgivningen og i børns rettigheder. Bisidderen vil kunne hjælpe dig med at få talt med kommunen, så du og din mor kan få den rette hjælp
Kærlig hilsen
BørneTelefonen