Hader min paplillebror

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Mange tak for et meget detaljeret og velformuleret brev.

Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at du ikke er et dårligt menneske, fordi du føler en sådan modvilje over for din lillebror. Man kan godt have den følelse i perioder, selv mod folk der egentlig betyder meget for en og er en del af ens liv. Og jeg fornemmer, at du bag irritationen over din bror også føler en form for forbindelse til ham. Og egentlig vil ham det godt. Jeg kan derfor sagtens forstå, at det er noget, der fylder meget for dig. Og derfor synes jeg, at det var en rigtig god idé at skrive til os.

Du virker som en klog og tænksom pige, og dine refleksioner omkring dit forhold til din bror er vigtige og meget modne. Du ser så fint, hvordan din baggrund og de sår, du har fået i barndommen, er med til at præge dit forhold til ham. At du ved det hænger sådan sammen, synes jeg, vidner om stor modenhed. Og den forståelse, tror jeg, vil kunne hjælpe både dig og din bror.

Din irritation over ham handler nemlig nok i høj grad om, hvordan du ser ham – og tolker ham. Hvis du kan se, at han på en måde lige som du også bliver svigtet af sin mor, så kan du måske se, at I har noget til fælles. Din mor svigtede dig, fordi hun lod dig klare alting selv. Din paplillebrors mor svigter ham, fordi hun ikke lader ham stå på egne ben. Det gør ham forståeligt nok usikker.

Det din paplillebror gør, som virker så mærkeligt og så modsat alt det, du står for, er nok hans måde at prøve at være en del af familien og skolen på. Han er fundet den måde, hvor han bedst kan have en bestemt rolle. I skolen, og i familien. Den rolle synes han måske ikke engang selv om. Men det er nok svært for ham at bryde den.

Måske kan du derfor prøve at fokusere mindre på, at han irriterer dig, og forstå det mere som noget, han skal igennem, og som kræver modning. Al den styrke og selvstændighed du har, bl.a. pga. din svære baggrund, skal han måske bruge længere tid på at opbygge end dig. Og møder du ham med forståelse i stedet for irritation, tror jeg, han vil slappe mere af og også turde vise mere af sig selv.

Jeg vil derfor råde dig til at få snakket med nogle mennesker i dit liv omkring din lillebror. Hvis du på en stille og rolig måde kan få snakket med en, du stoler på (ven/familie/andet), kunne det måske hjælpe til at få vendt tankerne og måske få et andet perspektiv på ham og jeres forhold.

 Jeg ved ikke, om du synes, det er en god idé, men du kan jo også snakke med din bror og sige, at du synes det er ærgerligt, at det er gået så skævt mellem jer. Hvis I en engang kunne sammen, kan I måske finde det frem igen? Og måske ville han endda have godt af at lære lidt af dig.

Med hensyn til skænderiet med din far, tænker jeg også, at det er noget, du kan sige til ham. At det gjorde ondt, at han lavede den sammenligning mellem din søster, dig og din lillebror. Og at du gerne vil være sammen med din far, men at du synes, din paplillebror kan gøre det vanskeligt af forskellige årsager. Find evt. et roligt tidspunkt og tag en snak med ham

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.