Hader min paplillebror

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.

Jeg er en 15 årig pige som her på det seneste har haft et virkelig skævt forhold til min paplillebror.

Min mor og far blev skilt i 2010 og min far fandt sammen med sin nye kæreste i 2011. Vi har boet sammen med hende og hendes søn lige siden (Jeg bor hos min far i hverdagene er hos min mor hver anden weekend).

I starten havde jeg det egentlig fint nok med ham dengang vi lige flyttede ind og han gik i 3. og jeg i 4. klasse. Vi legede tit sammen og snakkede rigtig godt men i løbet af årene har han bare ændret sig på en måde hvor jeg virkelig er begyndt at føle en slags had til ham.

Det startede med at han i skolen lige pludselig var i samme bygning som mig og det synes jeg egentlig var lidt træls dengang fordi jeg nogle gange skulle arbejde sammen med ham når vi arbejde på tværs af klasserne. Jeg følte på en måde at jeg skulle “sørge for ham og babysitte ham” hvilket jeg syntes var træls. Det værste var dog at de andre elever egentlig så skævt til ham og drillede ham hvor jeg ligesom følte at jeg havde ansvar for at passe på ham, men blev meget hurtigt træt af det fordi (jeg ved godt det lyder ondt), han er en meget svag person, utroligt socialt akavet og meget hjælpeløs og derfor følte jeg også at de andre elever begyndte at se skævt til mig.

Jeg tror det var en blanding af dårlig samvittighed af ikke altid at hjælpe ham og af at jeg ikke ville ses som mærkelig der fik mig til at have det dårligt med ham. I 7. klasse kom jeg så over i en ny bygning og i nye klasser hvor folk ikke vidste hvem min lillebror var og der følte jeg virkelig en lettelse.

Det skal lige siges at jeg også har en biologisk storesøster på 18 nu som jeg altid har set op til men fordi vores 3 års forskel har vi aldrig været tæt på hinanden i skolen. Det begyndte jeg meget at misunde da min lillebror i 7. klasse kom op i samme bygning som mig IGEN. For nu vidste mine nye venner jo ikke hvem han var og mange spurgte sådan “Er han din lillebror?!” og jeg ved ikke om det var med foragt i stemmen eller hvad men det føltes lidt sådan og igen blev jeg ligesom bange for at ses som mærkelig.

Så jeg begyndte at ignorere ham sådan lidt i skolen og det føltes lidt som om han bare accepterede det. Og det er jeg egentlig nogenlunde kommet mig over nu men så herhjemme har der været nogle problemer og min far synes ikke min søster og jeg er nok sammen med ham hvor vi kom op og skændtes og han sagde at min paplillebror føltes mere som familie end vi gjorde og det gjorde virkelig ondt. Helt seriøst ondt og også fordi jeg ikke engang kan lide ham.

Siden da har jeg været jaloux på ham og har hele tiden fundet fejl ved ham som har irriteret mig mere end de nok burde. Fx. så bare den måde han er på, altså meget akavet, når han bevæger sig og for eksempel når vi går forbi hinanden ude i gangen hvordan han presser sig op af væggen eller når han ude i køkkenet ikke engang kan komme igang med at lave sin mad bare fordi jeg står derude. Altså det er meget svært at forklare men alt han gør er bare så akavet og det pisser mig vildt af. Og så fordi han er så mega hjælpeløs fordi hans mor har pylret så meget om ham siden han var helt lille og stadig gør det. Han finder ikke sit eget tøj om morgenen, laver ikke sin egen morgenmad, smører ikke sin egen madpakke og har helt seriøst brug for hjælp med at tage overtøj på (og nej han er ikke fysisk handikappet han er bare så hjælpeløs og det irriterer mig så meget at se på)

Og nu kommer der også lige en ekstra historie oveni fordi det nok hjælper jer til at forstå hvorfor det irriterer mig. Min mor er alkoholiker og det er derfor min søster og jeg bor hos min far. Siden vi var små har min storesøster og jeg ligesom haft nødt til at modnes hurtigere og stå på egne ben fordi min mor natuligvis ikke har kunnet være den voksne og ansvarsfulde når hun drak sig fuld. Min far har mange aftenvagter og sovevagter og var derfor ikke tit hjemme men har altid kendt til min mors alkoholproblem (hvilket selvfølgelig også er grunden til at de blev skilt). Derfor er det måske grunden til at jeg hader at se min paplillebror så svag og hjælpeløs når jeg selv har været nødt til at være stærk og kæmpe mig igennem nogle hårde perioder med druk og svigt.

En sidste ting der irriterer mig ved ham er han måske er pretty much det modsatte af janteloven. Måden han snakker på (til meget tæt familie i hvert fald, ellers er han for genert) virker som om han er bedre end alle andre og han hader at erkende at han tager fejl når han har sagt noget forkert. Den væremåde er nok den der skubber mig helt over i direkte had mod ham.

Jeg kan simpelthen ikke klare at være i samme rum som ham længere og jeg frygter at det kun bliver værre og desværre kommer jeg stadig til at bo her i mindst 3 år mere og det kan jeg ikke lige overskue. Og slet ikke nu hvor min søster flytter hjemmefra..

Jeg føler nogle gange at han gør mig til et værre menneske.. Et mere hadefuldt et. Og det har jeg egentlig ikke lyst til men jeg kan ikke gøre for det.

Og det ødelægger endda også mit forhold til min far fordi min far så godt kan lide ham..

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

Undskyld for det lange brev, der er bare så mange ting at komme ud med 🙁

Håber i tager jer tid til at læse det..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Mange tak for et meget detaljeret og velformuleret brev.

Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at du ikke er et dårligt menneske, fordi du føler en sådan modvilje over for din lillebror. Man kan godt have den følelse i perioder, selv mod folk der egentlig betyder meget for en og er en del af ens liv. Og jeg fornemmer, at du bag irritationen over din bror også føler en form for forbindelse til ham. Og egentlig vil ham det godt. Jeg kan derfor sagtens forstå, at det er noget, der fylder meget for dig. Og derfor synes jeg, at det var en rigtig god idé at skrive til os.

Du virker som en klog og tænksom pige, og dine refleksioner omkring dit forhold til din bror er vigtige og meget modne. Du ser så fint, hvordan din baggrund og de sår, du har fået i barndommen, er med til at præge dit forhold til ham. At du ved det hænger sådan sammen, synes jeg, vidner om stor modenhed. Og den forståelse, tror jeg, vil kunne hjælpe både dig og din bror.

Din irritation over ham handler nemlig nok i høj grad om, hvordan du ser ham – og tolker ham. Hvis du kan se, at han på en måde lige som du også bliver svigtet af sin mor, så kan du måske se, at I har noget til fælles. Din mor svigtede dig, fordi hun lod dig klare alting selv. Din paplillebrors mor svigter ham, fordi hun ikke lader ham stå på egne ben. Det gør ham forståeligt nok usikker.

Det din paplillebror gør, som virker så mærkeligt og så modsat alt det, du står for, er nok hans måde at prøve at være en del af familien og skolen på. Han er fundet den måde, hvor han bedst kan have en bestemt rolle. I skolen, og i familien. Den rolle synes han måske ikke engang selv om. Men det er nok svært for ham at bryde den.

Måske kan du derfor prøve at fokusere mindre på, at han irriterer dig, og forstå det mere som noget, han skal igennem, og som kræver modning. Al den styrke og selvstændighed du har, bl.a. pga. din svære baggrund, skal han måske bruge længere tid på at opbygge end dig. Og møder du ham med forståelse i stedet for irritation, tror jeg, han vil slappe mere af og også turde vise mere af sig selv.

Jeg vil derfor råde dig til at få snakket med nogle mennesker i dit liv omkring din lillebror. Hvis du på en stille og rolig måde kan få snakket med en, du stoler på (ven/familie/andet), kunne det måske hjælpe til at få vendt tankerne og måske få et andet perspektiv på ham og jeres forhold.

 Jeg ved ikke, om du synes, det er en god idé, men du kan jo også snakke med din bror og sige, at du synes det er ærgerligt, at det er gået så skævt mellem jer. Hvis I en engang kunne sammen, kan I måske finde det frem igen? Og måske ville han endda have godt af at lære lidt af dig.

Med hensyn til skænderiet med din far, tænker jeg også, at det er noget, du kan sige til ham. At det gjorde ondt, at han lavede den sammenligning mellem din søster, dig og din lillebror. Og at du gerne vil være sammen med din far, men at du synes, din paplillebror kan gøre det vanskeligt af forskellige årsager. Find evt. et roligt tidspunkt og tag en snak med ham

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.