Brev
Forelsket på sociale medier
Hej.
Jeg står i en meget vanskelig situation, eller det vil jeg i hvert fald selv kalde den!
Det er sådan, at jeg har mødt en utrolig sød dreng over et socialt medie, og har snakket om at skulle mødes – men jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal spørge mine forældre?! Det gør mig på en måde ked af det, fordi jeg vil jo rigtig gerne møde ham!
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det lyder bare så dejligt, at du har mødt en sød dreng, og at I godt kunne tænke jer at mødes. Når man har snakket sammen i et stykke tid, er det jo meget naturligt, at næste skridt er at mødes.
Faktisk synes jeg, at det er en rigtig god idé, at du er helt ærlig, når du snakker med dine forældre. På nøjagtig samme måde, som du er i dit brev. Det kan nemlig være rigtig dejligt at have sine forældre med i, hvad der sker. Men jeg kan godt forstå, at det er svært at finde en god måde at spørge dem på.
Når man skal sige noget, der er lidt svært at sige, er det rigtig vigtigt, at man føler sig godt forberedt til det. Så måske kan du prøve at komme i tanke om, hvornår det ville være et godt tidspunkt at snakke med dem om det. Måske snakker I godt sammen over aftensmaden, eller måske er det godt i en weekend, hvor der kan være mere tid end på en hverdag? Det kan også være rigtig rart at have tænkt over og øvet sig på, hvad man vil sige som det første, så man er helt klar til at fortælle. Du kunne fx starte med at sige, at du har en ting, som du gerne vil snakke med dem om. Bagefter kunne du fortælle dem, at du har mødt en sød dreng på nettet, som du gerne vil mødes med og så spørge dem, hvad de synes om det?
Hvis det er rigtig svært at få sagt, kan du også give dine forældre et brev, hvor du skriver det til dem. Det kan være en god ide med dine forældre at tale om, hvordan du skal mødes med fyren. Når det ikke er en man kender i virkeligheden, kan det være trygt og en god ide at mødes på et offentligt sted, fx gå en tur sammen, måske på en cafe eller måske du kan invitere ham hjem, det vil måske også gøre dine forældre mere trygge og så kan de også hilse på ham.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen