Far & Mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor er jeg glad fo,r du har skrevet herind. Det du fortæller om i dit brev, er slet ikke i orden. Heller ikke selv om dine forældre siger, I ikke skal være bekymrede eller bange.

Når voksne drikker og bliver fulde, er det tit som om, de bliver helt andre personer. Det, at de forandrer sig, undskylder ikke, det de gør. Måske kender du følelsen af, at være glad for dine forældre. når de ikke drikker. Når de er fulde og er anderledes, og så kan du måske pludselig hade dem. Hvis du har det sådan, skal du vide, at det er helt i orden, og mange børn har det sådan, hvis deres forældre drikker.

Mange børn vil gerne gøre noget for, at deres forældre skal stoppe med at drikke. Desværre er det nærmest en umulig opgave for børn. Lige meget hvor søde, hjælpsomme eller flinke børnene er, drikker forældrene alligevel. De drikker endda selv om de måske havde lovet børnene at stoppe. Det er der børn som skammer sig over, men det er ikke børnenes skyld, når de voksne opfører sig anderledes efter de har drukket for meget. Du er rigtig sej og modig når du har skrevet hertil, og jeg håber meget, du også har mod til at følge nogle af mine råd til dig.

Jeg spekulerer på, om du kender den hjemmeside der hedder

www.dedrikkerderhjemme.dk
, hvis du ikke kender den, tænker jeg, den kan være et besøg værd for dig. Når du er inde på siden, er der et telefonnummer, du kan ringe til. De mennesker du der kommer til at tale med, kender og har hjulpet rigtig mange børn, der har haft oplevelser lige som dig.

Jeg tænker også på, om du kan fortælle om, hvordan du har det til en voksen. Det kunne være en lærer, du har det godt med, eller måske en anden du kender? Hvis det er svært at tale om, kunne det så være en mulighed at vise det brev, du har skrevet her til BørneBrevkassen.

Inde ved Børns Vilkår er der også muligheder for at du kan få hjælp, fx. i form af en bisidder, der er en voksen, der kan hjælpe dig med at få kontakt til kommunen, så du kan få noget hjælp. Derfor er et af mine råd til dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der kan du fortælle om dine oplevelser derhjemme, og de voksne, du taler med derinde, kan vejlede dig til, hvordan du og din familie kan få hjælp. De kan også formidle kontakten til en bisidder, hvis du ønsker det.

Du kan læse mere om bisidderkorpset her >>

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.