Brev
Far & Mor
Obs_ (forkortet af BørneBrevkassen)
Hej
det hele startede da min morfar døde min mor laver ikke andet end at sidde oppe på sit værelse og drikke. VI har næsten lige været på ferie dagen inden vi skulle på ferie så havde min mor og far drukket en masse og hørt rigtigt højt musik jeg sad inde på min tvillingebrors værelse sammen med min tvillingebror og min storebror, vi havde det rigtig sjovt og vi snakkede om alt muligt og drillede hinanden så ligepludselig kom min mor, (HUN VAR FULD) hun sagde bare sådan ligeud:”vi kommer ikke på fere!”
jeg gik i panik og skældte hende ud og sagde at muligt med at det var hendes skyld fordi hun drikker så meget.. Ligepludselig spurgte jeg så om de skulle skilles også sagde hun at de skulle de, altså min mor og far. Og inderst inde tænkte jeg jo bare endelig så slipper for at de skal slå på hinanden hver dag og at de drikker hele tiden!.. men jeg var self rigtig rigtig ked af det.. JEG VAR PISSE SUR PÅ HENDE!!!!!.. og det er jeg stadigvæk..
da jeg kom op i køkkenet med min storebror stod min far og var rigtig ked af det han kiggede bare ned i jorden og kløede sig i panden jeg havde ondt af ham et stykke tid efter fortalte han ogs hvordan det skete mens min mor bare sad og DRAK og var på facebook oppe på sit værelse! Men han fortaldte hvad der var sket også gik det op for mig at det var min mors skyld det hele..
Næste dag vågnede jeg og min mor og far pakkede fordi vi skulle jo på ferie alligevel åbenbart og det skal lige siges at det var en lorteferie!!!!
Min tidligere barndom:jeg var 8 år Jeg ville lige sige at det er ikke den værste oplevelse da jeg var ca. 7 år. Min mor og far stod i køkkenet og drak og røg jeg havde lige været over ved min nabo L***** min bedste veninde og jeg kom hjem og ja de stod og drikkede og hørte højt musik jeg var lidt ligeglad så jeg gik ned på mit værelse og hørte musik og gik lidt rundt med mine bamser og legede med mit legetøj.
jeg kan egentlig ikke huske så meget men min mor og far stod og slo på hinanden og ga hinanden lussinger og så sad min far på trappen og græd virkelig meget mens min mor stod uden for og var igang med at ringe til politiet jeg så ikke så meget for jeg løb over til min nabo L***** og tudbrølede og fortalte hendes familie hvad der var sket. Inden jeg gik derover nåede jeg så uheldigvis at se at min mor bad min storebror eller tvang ham til at hente hans lufgevær så hun kunne skyde min far med det..
hvis han slo hende så kom polititet og hentede min far så han kom på politistasionen og kom først hjem dagen efter og mig og mine brødre måtte sove over ved naboen fordi min mor og far skulle komme sig efter det der var sket. Siden den dag har jeg altid været bange når det var juleaften og min fødslesdag og alt det der fordi de bliver lidt fulde til fester så jeg glæder mig ikke til min fødslesdag mere…
De har alid fortalt mig at jeg ikke skal være bange for der sker noget når de drikker for det er overstået det der med at de slåser.. Men så kommer denne dag LORTEFERIE!!!!!!!!!!!!:
(…)  MIt liv er lortet nu jeg overvejer at fortælde det til min bedste veninde Og jeg ved bare ikke hvor jeg står nu jeg tør ikke snakke med dem fordi de er så sure min far skælder mig hele tiden ud min mor sidder oppe på sit værelse vilket run har gjort i 6 år ca. og min mor begyndte at drikke helt vildt siden min morfar døde og det er tydeligt hun prøver at skjule det hun er bare pisse dårlig til det!!.. JEG HADER HENDe… Hvad skal jeg gøre med mit lorteliv?..;(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor er jeg glad fo,r du har skrevet herind. Det du fortæller om i dit brev, er slet ikke i orden. Heller ikke selv om dine forældre siger, I ikke skal være bekymrede eller bange.
Når voksne drikker og bliver fulde, er det tit som om, de bliver helt andre personer. Det, at de forandrer sig, undskylder ikke, det de gør. Måske kender du følelsen af, at være glad for dine forældre. når de ikke drikker. Når de er fulde og er anderledes, og så kan du måske pludselig hade dem. Hvis du har det sådan, skal du vide, at det er helt i orden, og mange børn har det sådan, hvis deres forældre drikker.
Mange børn vil gerne gøre noget for, at deres forældre skal stoppe med at drikke. Desværre er det nærmest en umulig opgave for børn. Lige meget hvor søde, hjælpsomme eller flinke børnene er, drikker forældrene alligevel. De drikker endda selv om de måske havde lovet børnene at stoppe. Det er der børn som skammer sig over, men det er ikke børnenes skyld, når de voksne opfører sig anderledes efter de har drukket for meget. Du er rigtig sej og modig når du har skrevet hertil, og jeg håber meget, du også har mod til at følge nogle af mine råd til dig.
Jeg spekulerer på, om du kender den hjemmeside der hedder
www.dedrikkerderhjemme.dk
, hvis du ikke kender den, tænker jeg, den kan være et besøg værd for dig. Når du er inde på siden, er der et telefonnummer, du kan ringe til. De mennesker du der kommer til at tale med, kender og har hjulpet rigtig mange børn, der har haft oplevelser lige som dig.
Jeg tænker også på, om du kan fortælle om, hvordan du har det til en voksen. Det kunne være en lærer, du har det godt med, eller måske en anden du kender? Hvis det er svært at tale om, kunne det så være en mulighed at vise det brev, du har skrevet her til BørneBrevkassen.
Inde ved Børns Vilkår er der også muligheder for at du kan få hjælp, fx. i form af en bisidder, der er en voksen, der kan hjælpe dig med at få kontakt til kommunen, så du kan få noget hjælp. Derfor er et af mine råd til dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der kan du fortælle om dine oplevelser derhjemme, og de voksne, du taler med derinde, kan vejlede dig til, hvordan du og din familie kan få hjælp. De kan også formidle kontakten til en bisidder, hvis du ønsker det.
Du kan læse mere om bisidderkorpset her >>
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.