Familieforhold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg er imponeret over, hvor god du er til at sætte ord på alle dine tanker. Jeg tror mange børn/unge vil have gavn af at læse dine overvejelser om det at føle, at man vælger en forælder fra/til. Det er helt naturligt at have sådanne overvejelser, når man, som du og din søster, oplever at ens forældre bliver skilt. Jeg er glad for at læse, at du oplever at dine forældre trods alt kan kommunikere på en hensigtsmæssig måde.

Jeg får fornemmelsen af i dit brev, at du er en helt almindelig teenager, som glædes ved livet, og at det bedste du ved er at være sammen med dine venner og din kæreste. Men jeg lægger også mærke til din omsorg og opmærksomhed på ikke at ville såre din far. Det tyder jo på, at du, trods heftige skænderier, holder meget af ham. Det er ærgerligt, at I ofte kommer sådan op at skændes og kalder hinanden nogle dumme ord. Jeg synes, det du beskriver lyder voldsomt. Det er ikke okay, at din far lader sit temperament gå ud over dig og din søster. Én ting er at han bliver sur eller stiller krav til jer, men at sige at han har lyst til at slå jer - det er at gå langt over stregen. Jeg forstår godt, at du er træt af det, og at det er med i dine overvejelser i forhold til, hvor du gerne vil bo.

Du skriver, at han skal flytte, og jeg tænker, at det giver dig en naturlig anledning til at tage en snak med både din mor og far om, hvor du gerne vil bo. Jeg kan godt forstå, at du finder det vigtigt at blive boende tæt på skole, venner og din kæreste. Du skriver, at du på ingen måde ønsker at bryde dit forhold til din far, så det handler mere om at finde en løsning, der er tilfredsstillende for alle. Men først og fremmest gælder det om, at du bliver glad for, hvad end I laver af nye aftaler. Tror du, at I kunne have sådan en snak sammen?

I forhold til dine overvejelser om det at bo fast hos din mor tænker jeg, at du skal holde fokus på, at du kommer godt overens med din mor, og at jeres forhold er så tæt. Det er menneskeligt at blive pinlig over forskellige forhold i livet - i dit tilfælde din mors adresse. Jeg kan nu alligevel godt komme i tanke om værre steder at bo end ovenpå et supermarked. Tror du ikke, at du vil finde det mere væsentligt at have det godt, dér hvor du bor, end hvor selve boligen ligger? Du skriver, at du har dit eget værelse, hvilket jeg tænker er dejligt. Har du slet ikke haft besøg af din kæreste eller veninder? Sagde de mon noget til, at du bor oven på et supermarked?

Jeg håber du/I finder en løsning, som du bliver glad for. Det hele afhænger naturligvis også lidt af, hvor din far kommer til at bo. Hvis du har brug for at tale med nogen igen eller vende nogle af dine tanker, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.