Brev
Et kæmpe stort hul i hjerter..
Hej,
jeg er en 15 årig pige, som går rundt med en masse tanker.
Jeg har mistet min mor, og føler at intet vil fungere..
Min mors historie, er en rigtig rigtig svært ting for mig, at snakke som, så undskyld hvis det er lidt dårlig formuleret..
Min mor var mig, min levegrund og ikke mindst mit et og alt. Ved juletid 2016 skulle min mor opereres på privathospitalet med blodprop i hjernen, det var en meget voldsom blodprop så de havde tidligere lavet fejl. Hun vågnede op fra narkosen efter anden operation på en dag, en halv time efter hun var vågnet tog de alle alarmer og ilt ting af hende(ca ved 10:00 tiden) min far var der hele dagen, men kørte hjem kl 23, og 18 minutter efter lød alarmerne, hun havde fået hjertestop. De prøvede, at genoplive hende, men de kunne ikke finde deres hjertestarter, hun kom på det offentlige og blev lagt i respirator.
Torsdag morgen vågnede jeg op til en helt normal lige indtil jeg så min far i øjnene. Han sagde at min mor havde svært ved at trække vejret og var derfor blevet kørt på et andet sygehus. Men han sagde også, at der ikke var noget at være bange for, fordi hun var stærk og nok skulle klarer den. Hun havde overlevet så meget andet, fx. Er hun blevet kørt ned, og har brækket ryggen voldsomt.
Indtil jeg overhørte en samtale.. MIN mor havde fået hjertestop..
min far forklarede mig det, men han hille selvfølgelig ikke bekymre mig. Lørdag aften var jeg på vej hjem til en venindes fødselsdag for at tænke på noget helt andet, men telefonen ringede fra sygehuset.. hun overlevede ikke…
søndag hille de tage den sidste test omkring hjertet for se om der var nogen mulighed for, at hun kunne overleve, men hun var død.. Hun blev erklæret hjernedød midt i december…
Min mor var en fantastisk kvinde som jeg ELSKER og altid vil gøre.. Jeg er så mega stolt over, at kunne kalde hende min mor.
Vi var en lykkelig familie.. Og nu er hun bare væk, helt væk..
Min far er blevet fyret, han vil ingen se, og han sidder og genfortæller historien hele tiden, og så bryder vi begge sammen i gråd..
Jeg kan virkelig ikke mere, jeg vil ikke leve et liv uden hende;( Jeg vil aldrig glemme hende, selvom at tiderne uden hende er meget svære.
Jeg føler, at alt er min skyld og jeg slet ikke burde leve et liv, som dette..:(
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er en meget sørgelig historie, du fortæller om din mors død. Det lyder som et meget voldsomt sygdomforløb hun har haft, hvor det kan føles, som om hun er blevet revet væk fra jer. Der har ikke været tid til at tænke over  tingene undervejs, for det hele er sket pludseligt og meget dramatisk. Det er klart, at det er svært for dig at snakke om. Din beskrivelse er dog let at læse, så du behøver ikke at undskylde noget som helst.
Det er cirka et halvt år siden I mistede hende nu, og din sorg føles stor og ubærlig. Det kan jeg virkelig godt forstå!
Jeg bliver dog  lidt glad og rørt, når du skriver, at I var en lykkelig familie, og din mor var en fantastisk kvinde, som du altid vil elske. Så tænker jeg, at din mor har givet dig en masse kærlighed, som du kan bære med dig videre i dit liv. Den vil du kunne trække frem og varme dig ved hele resten af dit liv.
Lige nu skal både du selv og din far have hjælp til at bearbejde jeres sorg. I kan ikke klare det alene, og du kan slet ikke klare at skulle bære din egen sorg og samtidig hjælpe din far. Du skriver ingenting om, at der er mennesker omkring jer, som snakker med jer og hjælper jer? Hvis I har familie eller venner, så bed dem om hjælp. Snak med dem om dig selv og om din far og fortæl dem, hvor forfærdeligt I har det. Hvis det er for svært at  snakke med dem, der er helt tæt på dig, må du bede andre om hjælp. Det kan være din lærer i skolen, din læge eller en anden voksen, som du har tillid til. Det er SÅ vigtigt, at I ikke graver jer ned i sorgen, men får snakket med andre om det.
Og I er IKKE alene. Der findes sorggrupper rundt omkring, som man kan komme med i. Her er man sammen med andre, som står i en situation, der ligner din. Og det hjælper at snakke med andre om, hvad de fx gør, når de får de følelser som du skriver, at du har.
Men du skal have hjælp til at komme i gang, og her vil jeg foreslå dig, at du ringer til Børnetelefonen på 116 111 og snakker med en rådgiver om, hvordan du har det. Jeg har også et par links til andre rådgivninger, som jeg syne du skal prøve.
Jeg tænker, at den hjemmeside, der hedder Børn unge og sorg www.bornungesorg.dk   vil være rigtig god for dig at kigger mere på. Her kan du læse om andre unge, som har mistet og du kan også ringe ind og snakke med nogen af de unge. De vil kunne give dig nogle gode råd til, hvordan du kan arbejde med din sorg.
Det er i hvert fald stærkt at du skriver ind og fortæller om, hvordan dit liv har været og hvor hårdt det er at være i nu. Der er brug for hjælp, så I ikke falder fra hinanden - du og din far. Jeg håber du rækker ud igen og taler med andre omkring det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen