en ‘kerne’ familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære G,

Jeg giver dig ret i at en familie sjældent er så ”glansbillede-agtig” eller den ”kerne-familie”, som den måske ser ud til at være på overfladen. Man kan næsten altid finde nogen, der har det værre end en selv, ligesom flere af dine veninder måske har det, men det betyder ikke, at de ting som du oplever i din familie, ikke skal tages alvorligt.

Det er altid forældrenes ansvar at sørge for at behandle deres børn fornuftigt så det svarer til deres alder og behov. Som 14-15 årig er det altså okay at have opgaver derhjemme og skulle hjælpe til, men man skal ikke have ansvaret for, at familien (eller nogen i familien) fungerer og trives. Derfor er det ikke din opgave at fungere som din mors psykolog. Det lyder som om, din mor har brug for at snakke med en rigtig psykolog, din far eller en voksen veninde om sin angst, så hun ikke er afhængig af, at du kan hjælpe hende.

Når man har en søster eller bror, der er handicappet, syg eller har en diagnose, kan man godt komme til at føle sig lidt overset, fordi der er så meget fokus på det barn, der har det vanskeligt. Men du har lige så meget brug for dine forældres opmærksomhed, som din bror har - og du har også lov til at have brug for støtte, hjælp og trøst. Jeg ved fra andre børn, at det kan være svært at bede om den opmærksomhed, fordi man kan se, at ens forældre måske har nok at gøre. Rigtig mange børn, der er pårørende til nogen med særlige udfordringer, prøver at være ekstra gode til at klare alting selv. Men du har lov til at være "lille", og det er stadig dine forældre, der er de voksne i familien. De skal passe på dig - ikke omvendt.

Jeg tænker, at det kunne være godt, hvis du kunne tale med en voksen der kender dig godt, for jeg tror, det er vigtigt, at du ikke går og gemmer de her tanker væk. Prøv om du kan komme i tanke om en, der vil være god at tale med, og som du evt kan vise dit brev til. Måske er det en, som vil kunne tale lidt med dine forældre og gøre dem opmærksomme på, at det også er hårdt for dig ind imellem, og at du faktisk savner at kunne hygge dig med dem.

Mon det, som også gør dig ked af det er, at du og din mor tit skændes, og at skænderierne ofte omhandler det samme? Når det er det samme, som man igen og igen kommer op at skændes over, kan det betyde at det er et emne, som vil være godt at få snakket igennem på et tidspunkt, hvor man ikke er sure på hinanden. Måske det derfor ville være rart for både din mor og dig at få snakket de her ting igennem på et tidspunkt, hvor I har ro og tid til det? Du kan evt. skrive et brev til din mor og også din far om hvordan du har det (ligesom det du skrev herind), hvor du kan komme med nogle konkrete forslag til, hvad du kunne tænke dig var anderledes.

Jeg tror det vil være rart for alle parter, hvis din far også bliver inddraget. Måske han ikke er klar over de her ting, fordi han er meget væk, eller måske han ikke helt ved, hvor meget det egentlig betyder for dig, at han er hjemme, især på din fødselsdag? I brevet kan du også foreslå et tidspunkt, hvor I kan snakke om det. Hvordan lyder det?

Det er flot at tænke så meget over, hvordan man har det og sætte ord på sine følelser, som du gør. Det håber jeg, du vil bruge i et brev til dine forældre, så I forhåbentlig kan få en god snak om, hvordan du skal behandles, og hvordan I alle skal have det i din familie.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.