Brev
Depression?
Hej,
jeg er en pige på 14 år, jeg har været inde på nettet og læse om depression, alle de symptomer der står har jeg stort set.
Jeg har også taget tests der har fortalt at jeg har svær depression.
Min mor blev indlagt da hun var 17 pga. depression.
Jeg har overvejet at cutte og har haft få selvmordstanker,
jeg har også overvejet at løbe hjemme fra.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har nemlig svært ved at tale med mine forældre, men kan jeg godt selv opsøge en læge eller psykolog?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det må ikke være rart at have det så dårligt. Mon der sker noget i dit liv, der gør at du har overvejet at cutte, at løbe hjemmefra og har haft få selvmordstanker?
Lige meget hvad det er, så er det noget som du ikke skal gå med alene. Selvom du virker til at være en rigtig stærk person, som godt selv kan søge hjælp, så er det vigtigt at du får hjælp fra en voksen, så du kan få det bedre.
På nettet er der mange depressionstest man ikke kan stole på.Det er kun en læge og helst en psykiater, der ved specielt meget om depression, der kan vurderer om det er en depression. Jeg fornemmer, at du også tænker at det er bedst at snakke med en læge.
Du kan godt selv kontakte din læge og få en tid eller snakke med lægen i telefonen. Men fordi du er under 18 år skal din læge informere dine forældre om, at du har været hos lægen. Det betyder også, at din læge har/får mulighed for at snakke med dine forældre om, hvordan du har det og hvad der er bedst at gøre for dig. Det samme gælder for en psykolog, både skolepsykologer og andre psykologer.
Måske vil det være bedst, at du skrev eller fortalte dine forældre, at du har det skidt. Du kan gøre det i et brev, hvor du også kan nævne at du rigtig gerne vil snakke med en læge eller en psykolog om det. Det kan også være du har en anden voksen, som du kan snakke med først? Det kunne f.eks. være en lærer, en tante, en bedstemor eller en du kommer i tanke om..
Jeg håber at du vil bruge noget af det mod, du har, til at tage fat i en voksen eller dine forældre.
Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen