Brev
Alting er svært..
Hejsa (:
Jeg er en pige på 16 år (17 om en måned) som har været igennem rigtig mange svære og hårde ting, som ikke mange oplever..
Jeg har oplevet at blive svigtet af så mange voksne, så jeg har stort set gået alt igennem alene. Det er for grænseoverskridende for mig at begynde at skrive min barndom ned, men håber i kan komme med nogle gode råd alligevel.
De sidste 2 år har været rigtig hårdt for mig, jeg har været utroligt deprimeret i lange perioder, og jeg bliver ved med at sige til mig selv at det er mig den er galt med.. Lige meget hvor meget jeg virkelig ville ønske jeg kunne snakke med nogle, så kan jeg bare ikke når jeg er i situationen. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har været svigtet så mange gange af voksne eller om det fordi det er for hårdt at snakke om..
Det sidste 1,5 år har jeg haft gjort selvskade, jeg føler det er det eneste der hjælper når jeg er ked af det.. Jeg har så flere gange været stærk nok til at stoppe og sige til mig selv at jeg godt kunne, men hver gang jeg når toppen, så sker der noget der gør jeg rammer bunden igen..
Idag er det lidt over 3 måneder siden jeg sidst gjorde selvskade, men hver dag er en kamp og jeg prøver så mange ting for at tænke på noget andet, det virker ikke og det er utroligt hårdt at gå med det alene, men jeg har bare ikke tillid til nogle, og jeg kan virkelig ikke snakke om mine svagheder.
Hvad kan jeg gøre for at føle mig stærk og ikke være ked af det hele tiden?
Efter jeg har stoppet med at gøre selvskade denne gang (jeg var alt for mange for mine forældre fandt ud af det, fordi de forstår mig ikke) går jeg og er meget mere ked af det end før, jeg prøver virkelig at kæmpe og være stærk, men tænker alt for meget på det dårlige hele tiden.
Jeg kan virkelig ikke overskue tanken om hvor langt tid mit liv skal fortsætte sådan her..
Håber i kan hjælpe.
Mvh en pige der har det hårdt.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hejsa du
Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at det har været svært at skrive, for selvom du ikke skriver om de svigt, du har oplevet – så kræver det styrke, at bede om hjælp. Den styrke har du!
Kombinationen af de svigt, du har oplevet, og det, du har været igennem, kan meget vel være grunden til, at du har svært ved at åbne dig for andre. Jeg tænker, at du forsøger at passe på dig selv, og det er en super god egenskab at have. Det er ikke dig den er galt med. Det er de voksne, som har svigtet dig.
Du spørger, hvad du kan gøre for at føle dig stærk og ikke være ked af det hele tiden. Jeg tænker faktisk, at du har al mulig god grund til at føle dig stærk. For på trods af det, du har oplevet, viser dit brev tydeligt, at du har en lang række styrker: Det er meget imponerende, at du selv har haft styrken til at arbejde dig ud af selvskaden. Det er en styrke, at du har skrevet herind og bedt om hjælp, det er en styrke, at du reflekterer over, hvorfor det er svært for dig at snakke med andre, og det er en styrke, at du har stået så mange svigt igennem – endda alene. Jeg synes, du er en stærk pige. Og jeg har stor respekt for det, du allerede har gjort.
Jeg tænker, at du nok har brug for at finde en at tale med, hvor der ikke er fokus på dine svagheder og dine svigt, men på dine styrker og på, hvordan du kan få mere af det. Og selvom jeg godt kan forstå, at det er svært for dig at snakke med nogen, tænker jeg alligevel, at det er dét, du skal arbejde på at kunne nu. Kan du se det som en øvelse, hvor du passer på dig selv, samtidig med at du forsøger at åbne op? En måde at vise dig selv på, at du faktisk er stærk!
Det kan du fx gøre ved at vælge ud, hvem du vil tale med. Prøv at vende din tanke om, så andre skal gøre sig fortjent til, at du vil tale med dem. Det kan fx være en psykolog. En psykolog har ikke noget arbejde, hvis der ikke er nogen, der vil tale med ham eller hende. Derfor skal psykologen gøre sig fortjent til, at du vil tale med hende. Hvis psykologen ikke kan få dig til at føle dig tryg, så er hun ikke dygtig nok, og så skal du ikke fortsætte med den psykolog. Hvordan er det at tænke på det på den måde?
Kan du gå til din læge? Din læge kan give dig en henvisning til en psykolog og tale med dig om, hvilken slags psykolog, du kunne have glæde af at tale med. Du vælger selv, hvilken psykolog, du gerne vil tale med. Du kan overveje at vise dit brev og mit svar til psykologen. På den måde får du vist, at du synes det er svært at snakke om det, der er svært. Og at du har oplevet svigt fra flere voksne. Det kan hjælpe psykologen til at vide, hvordan han eller hun kan hjælpe dig.
Jeg foreslår, at det er en psykolog, du taler med, men det kan også være en anden voksen – fx en lærer, du godt kan lide. Du kan også kontakte LMS, de har mange tilbud til unge, der selvskader, fx anonym rådgivning, støttegrupper og en mentorordning. Her kan du møde andre unge, der har det lige som dig. Måske vil det være lettere for dig at tale med jævnaldrende? Læs mere på http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle ideer og har hjulpet dig til at se på dig selv som en stærk pige, der har styrken til at få et godt og lykkeligt liv.
De kærligste tanker og hilsner fra BørneTelefonen