Brev
Orker ikke livet mere
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 12 år, som hader livet med veninder lige nu. Jeg føler mig mega ensom og trist.
Jeg er mega uheldig her for tiden. Jeg føler mig mega ensom. Når jeg skriver til mine veninder om de vil snakke skriver de tit at de snakker sammen, og jeg åbenbart ikke kan være med. Jeg får dårlige karakterer, og folk siger mine hemmeligheder videre.
Jeg orker ikke livet mere, og har haft det sådan her i lang tid.
Hilsen den mega, mega triste pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har fundet kræfter til at skrive til BørneTelefonen og dele dine tanker med os. Det er utrolig modigt af dig, for det er store følelser, du går med.
At føle, at man står uden for fællesskabet, er en rigtig svær følelse. Der er mange børn og unge der prøver at føle sig ensomme i løbet af deres barndom eller ungdom. Selvom det er helt normalt at føle sig ensom, betyder det selvfølgelig ikke, at du bare skal acceptere det. Man kan tro, at der er noget galt med en, hvis man føler sig valgt fra – eller ikke føler sig valgt til. Og det kan føles utrolig sårende. Sådan behøver det ikke at være.
Du har allerede vist stor styrke ved at du har skrevet til dine veninder flere gange. Det er rigtig stærkt af dig. Jeg kunne skrive, at du bare skal holde fast og blive ved med at skrive til dem. At du skal være tålmodig og give det lidt tid. Men når man ligesom dig, har oplevet at blive afvist, er det ikke så nemt, som det lyder, at spørge igen og igen.
Derfor vil jeg foreslå du får noget hjælp fra en voksen som du føler dig tryg ved. Når du har en følelse af at du ikke ‘orker livet mere’, gætter jeg på det har stået på i et stykke tid. Derfor er det vigtigt at du opsøger noget hjælp.
Din klasselærer kan hjælpe, men det kræver, at du fortæller hvordan du har det. Mange børn foretrækker at snakke med sin lærer i fortrolighed. Hvis du også ønsker det, kan du sige det til din lærer. Du kan fx sige at du ikke ønsker at dine veninder får at vide, at du har bedt om hjælp.
Hvis det er svært for dig at fortælle din klasselærer hvordan du har det, ansigt-til-ansigt, kan du også vælge at skrive det i et brev. Måske kan du bruge vores guide til at skrive et brev her.
En anden mulighed er at du taler med dine forældre om det, så de enten på dine vegne eller sammen med dig kan få fortalt din klasselærer, hvordan du har det.
Din klasselærer har nemlig pligt til at hjælpe hvis der er nogen børn i klassen der føler sig udenfor. Hvis der er noget i fællesskabet i klassen, som ikke fungerer, er det klasselærerens opgave at arbejde med det sociale i klassen, så alle elever trives.
Det kan også være, at der er nogle ting, du selv skal arbejde lidt med; nemlig at tage initiativ til at mødes med dine veninder på nogle andre måder end du allerede har prøvet. Hvis du har brug for nogle ideer, kan du læse mere om det her: Small-talk. Måske har du også lyst til at læse Brevkassens tema om: Ensomhed
Selvom du allerede har vist at du har styrken til at gøre en hel masse selv, så er det vigtigt at du også får noget hjælp fra en voksen. Så jeg vil opfordre dig til at bruge det samme mod som fik dig til at skrive til BørneTelefonen, til at få noget hjælp fra en voksen du føler dig tryg ved.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Måske kan vi sammen finde endnu flere ideer til hvad du kan gøre.
Varme hilsner fra Børnetelefonen