Jeg har brug for hjælp

Kære Børnetelefonen

Jeg er en pige på 14 år som er blevet træt af mit liv.

Hver dag går jeg i skole som en mønsterelev, og er super glad og hyper. Men hver dag efter skole sover jeg dagen væk og græder mig selv i søvn.

Jeg har det sidste års tid haft en kraftig stress, som har senere udviklet sig til en kraftig depression.

Jeg føler jeg er så alene, og jeg vil ikke dele det med nogen, for jeg har ikke nogen, hverken voksen eller barn jeg stoler på.

Jeg har her på det sidste haft selvmordstanker, og har ikke orket livet mere.

Jeg har overvejet at gå til psykolog, men så vil mine forældre finde ud af det, og det må de aldrig. Og tror heller ikke psykologer har tavshedspligt hvis du er under 18. Og hun/han vil bestemt sige til mine forældre om mine selvmordstanker.

Mit spørgsmål er vel mere et slags “Jeg har brug for hjælp” og jeg håber i kan hjælpe mig med min depression.

Tak på forhånd, kærlig hilsen F.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev! Jeg ved godt, at det er rigtig svært at tale om de ting, der gør ondt. Og måske især i med sine forældre. Måske er du bange for at gøre dem kede af det eller skuffede?

Det betyder utrolig meget for de fleste forældre, at deres børn trives. Dine forældre vil sikkert også rigtig gerne hjælpe dig. Men hvis de ikke ved, at der er noget galt, så kan de ikke. Derfor vil jeg faktisk råde dig til at tale med dem eller en anden voksen. For når du har det så skidt, at du overvejer selvmord, skal du have hjælp.

Selvom du tænker, at du ikke kan stole på, så tror jeg, at det kan hjælpe dig at komme ud med dine tanker og følelser. Så de ikke er så tunge at bære rundt på.
Og du bestemmer jo selv, hvor meget du siger. Derved kan du nøjes med at sige en lille bitte smule ad gangen. På den måde kan du fornemme undervejs, om du tør sige lidt mere og lidt mere. Start eventuelt med bare at sende en SMS til dine forældre, hvor du skriver, at du ikke rigtig har det godt for tiden. Det kan for nogle være en god måde, at få startet en snak.

Det er også en rigtig god idé at få nogle samtaler med en psykolog, men du har samtidig ret i, at du ikke kan holde det hemmeligt for dine forældre.

Du skriver, at du har haft kraftig stress, som har udløst en kraftig depression... er det mon noget, en læge eller psykolog har konstateret? Eller er det noget, du selv føler?

Det er rigtig vigtigt, at man ikke kommer til at give sig selv en diagnose fx ved at tage en test på nettet. For nogle gange kan man komme til at gøre sine tanker og følelser endnu værre, hvis man går og tror, at man har en depression uden egentlig at have det. Det kan være svært for en selv at vurdere, om man har en depression. Eller om man bare er ramt at hormonelle humørsvingninger, som er meget normale for piger i din alder.

Det er derfor vigtigt, at du bliver diagnosticeret af en læge, for hvis du har en depression, så skal du behandles for det. Det er ikke noget, man bare kan gå rundt med uden at få hjælp.

Hvis du under ingen omstændigheder vil blande dine forældre ind i det lige nu, så synes jeg, at du skal kontakte BørneTelefonen på 116111.

Hos os er du anonym, så her kan du sige alt, uden at vi kan sige det til dine forældre. Og vi kan hjælpe dig med, hvad der vil være en god idé at gøre. For når man har det som dig, så har man altså brug for hjælp fra en voksen.

Med andre ord, hvis du skal have det bedre, er du nødt til at betro dig til nogen. Og det kunne i første omgang være en anonym rådgiver på BørneTelefonen.

Jeg håber meget, at du finder modet til at få talt med nogen. Husk, at det tit er en stor lettelse at få fortalt, hvordan man har det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.