Brev
Hvad er der galt med mig?
Hej.
Det her er et virkeligt sværdet emne for mig at skrive om. Jeg har valgt at skrive fordi jeg er træt af at have det sådan her…
Jeg er en pige på 12 der går i 6 klasse.
Jeg har ikke så mange venner og jeg er pænt upopulær i klassen. Jeg er faktisk ligeglad om de andre kan lide mig eller ej.
Jeg er begyndt at være ligeglad med hvad der sker rundt omkring mig. Jeg høre konstant musik og er altid på mit værelse. Jeg begyndte at have det sådan her for omkring et halvt år siden.
Jeg bedyndte at indse at jeg ikke rigtig var velkommen i klassen længere og at ingen rigtig gad at være sammen med mig.
Efter et skænderi med min mor begyndte jeg at skære i mig selv. Det gør jeg stadig.
Jeg har gentagende gange haft selvmords tanker og jeg sidder tit og græder på mit værelse. Jeg er næsten altid ked af det. Når jeg er ked af det får jeg det virkelig mærkeligt og jeg begynder nogen gange at grine.
Så en dag skriver min veninde på skype at hun ikke kan klare livet mere. Hun er en af mine bedste veninder så jeg begynder at græde og prøver så godt jeg kan at skrive til hende. Jeg ringer til hende men hun tager den ikke. Heldigvis får jeg talt hende fra det. Efter det har jeg indset hvor meget hun betyder for mig. Hun er også lidt mere end en ven for mig.
Jeg kan ikke holde ud når folk taler om selvmord længere. Jeg begynder at græde inden i og føler at det hele er min skyld.
Nu har jeg konstant humør svingninger og jeg opføre mig rigtig mærkeligt. Ingen har lagt mærke til noget.
Ingen ligger mærke til de små pludselige bevægelser jeg nogle gange laver. Faktisk bliver jeg selv overrasket når jeg gør det. Også selvom jeg har sagt til mig selv at nu flytter jeg min arm eller nu blinker jeg med øjet.
Her på det seneste har jeg også tabt omkring 5 kg selvom jeg begyndte at være ligeglad med hvor meget jeg vejede for et par måneder siden.
Jeg kan bare ikke klare det mere…
Hvad er der galt med mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Det lyder til, at du har det rigitg svært og har haft det sådan længe. Men hvor er det flot, at du har samlet mod til at skrive om det. Det viser en viljestyrke og en lyst til forandring.
Når jeg læser dit brev, er der flere ting, der gør, at tilværelsen kan føles hård for dig:
Du føler dig ensom og upopulær i klassen – så meget at du nu har opgivet det sociale
Du isolerer dig på dit værelse, hvor du tit græder alene
Du er begyndt at skære i dig selv – hvilket du kan huske startede efter et skænderi med din mor
Du har haft selvmordstanker
Du føler skyld over noget, som ikke er din skyld
Du har humørsvingninger og oplever, at du ikke er i forbindelse med din krop
Du har tabt dig uden, at det var meningen
Når man remser de her ting op, er det mange ting. Og det er også nogle store og svære oplevelser og følelser, du står med - helt alene. Det er godt, du nu beder om hjælp. Du fortjener knus og omsorg.
Ud fra det du skriver, kunne det tyde på, at det hele er startet med en følelse af ikke at være velkommen og accepteret i din klasse. Denne følelse har så udviklet sig til en følelse af ensomhed og en enorm tristhed. Disse følelser har du ikke anet, hvad du skulle stille op med, eller hvordan du har skulle snakke om dem og med hvem. Efter skænderiet med din mor har du måske følt dig endnu mere alene og endnu mere misforstået, og derfor begyndte du måske at skære i dig selv? Måske for at få følelser ud af kroppen ved at lave huller i den? Er det sådan, det hele kan hænge sammen?
Desværre er der rigtig mange unge piger, der går med de følelser, som du går med – følelsen af ensomhed og tristhed. Nogle af de piger ender, som du, med at skære i sig selv, fordi de ikke ved, hvad de ellers skal stille op med deres følelser og tanker. Når først man er blevet ramt af følelsen ensomhed, kan det nemlig være rigtig svært at tro på, at nogen vil lytte og forstå. Men det er der.
Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du får noget hjælp og støtte til at få det bedre. Den hjælp og støtte skal du have fra en eller flere voksne omkring dig. Men det kræver, at du har modet til at åbne op og fortælle dem, hvor skidt du har det.
Da du har skrevet herind, så er jeg overbevist om, at der er en lyst og en vilje i dig til at få det bedre – og den er guld værd.
Men hvem kunne mon være den voksne, du nu kunne åbne dig op for? Hvad med din mor? Hvis du synes det er for svært at sige højt, så kan du jo vise hende brevet, du har skrevet til os og vores svar.
Det kan også være, at du hellere vil sige det til en lærer på skolen eller en pædagog? Det kunne også være en veninde og hendes mor? Eller en moster? Bedsteforældre?
Hvis du hellere vil tale med nogen, der ikke kender dig, så kunne du opsøge et Headspace-center http://www.headspace.dk/faa-hjaelp. Her kan man møde op til en snak. Og du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe eller skrive til os igen.
Du sluttede dit brev af med at spørge, hvad der er galt med dig. Der er ikke noget galt med dig, men derimod den situation, du er havnet i. En situation hvor du er så ensom og trist, at det er blevet for hårdt. Og hvor du endnu ikke har kunne snakke med nogen om det.
Jeg håber virkelig, at du finder modet og styrken til at få fortalt en voksen, hvordan du har det, så I sammen kan finde vejen tilbage til glæden. Den ligger derude og venter på, at du når frem til den. Livet har nemlig også gode oplevelser til dig. Det er helt sikkert.
Mange gode tanker til dig
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen