Brev
Hjælp..
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har tanker, som jeg ikke føler jeg burde have. Jeg kan mærke hvordan jeg ændre mig, langsomt bliver til en kold og dyster person – men det vil jeg ikke være! Jeg elsker bare hård rock musik, det får mig til at føle at jeg ikke er alene.
Jeg elsker at skrive historier hvor alt og alle dør. Men værst af alt, så elsker jeg smerte. Smerte får mig til at glemme den inde i mit hjerte. Jeg sagde det en dag til min veninde, og hun sagde at jeg skulle fortælle min mor eller far det, men det kan jeg altså ikke.
Jeg vil ikke gøre dem urolige, selvom der er stor grund til at være det. Jeg sidder nogle gange og græder inde på mit værelse. Det ved min familie ikke. Og når de så ser mig græde, påstår jeg at det bare var “en trist video på facebook”.
Jeg ved ikke om jeg vil leve, jeg ved ikke om jeg vil dø, jeg ved bare, at jeg føler at mit liv smuldre i hænderne på mig. Jeg savner min bedste veninde, jeg mister hende, jeg elsker hende, og hun spiller en alt for stor rolle i mit liv og mine selvmordtanker. Hun kender bare ikke til dem..
Hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre – og det er altså ikke lige let at snakke med folk om det!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
Mange tak for dit følsomme brev, det er rigtigt godt at du har skrevet herind og fået taget "hul" på at snakke om hvordan du har det. Der sker rigtig mange ting i kroppen i puberteten og det påvirker også humøret, der kan være svingende, fra meget glad til meget trist og ulykkelig. Det kan være en hård tid følelsesmæssigt, da krop og identitet ændres og udvikles, nogle gange i et tempo hvor det kan være lidt svært at følge med.
Det er dejligt at du har opdaget du synes om hård rock og det lige nu er hjælpsomt at skrive historier, det lyder til at du har nogle kreative sider, som du er i gang med at udvikle. Lige nu tiltrækkes du af det mørke og dystre, hvilket i sig selv er helt normalt.
Jeg bliver dog bekymret over det med at du skriver at du har selvmordstanker og at du elsker smerte og at den kan få dig til at glemme. Hvad er det smerten kan få dig til at glemme? At du er ked af det, eller? Jeg tænker ligesom din veninde, at du er nødt til at være lidt mere direkte og ærlig overfor dine forældre omkring hvordan du har det, også selvom det kræver lidt mod at stå frem med det.
Du skriver at du er ked af noget omkring din bedste veninde? Er I blevet uvenner eller hvad er der sket siden du føler du mister hende?
Mit bedste råd til dig vil være at holde fast i at du har brug for at nogle voksne hjælper dig og trøster dig, så du kan få det bedre. Du er meget velkommen til at starte med at ringe til børnetelefonen og "øve dig" i at sige tingene højt, inden du skal have en snak med dine forældre eller andre gode voksne i dit netværk. Måske en måde at få startet den svære snak, kan være at vise dine forældre dit brev til os og mit svar?
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen