føler mig vildt ensom

Hejsa.
Jeg er en dreng på 16 år og jeg føler mig rigtig tit vildt ensom.

Jeg føler ikke jeg kender nogle i min by, og jeg har ikke nogen at være sammen med, så det ender altid med at jeg sidder alene på mit værelse.
Ikke for at lyde selvglad eller noget som helst! jeg er pæn nok, jeg har mange følgere og får mange likes (ved godt det intet betyder for hvem man er ) og har rigtig mange på snap og altid mange at skrive med. – bare for at understrege det ikke er der problemet ligger.
Jeg går på efterskole nu, og det er jeg super glad for, jeg har en masse tætte venner der, men problemet er at de allesammen bor langt væk fra mig. Så i weekenderne sidder jeg altid alene på mit værelse, mens alle fra efterskolen er til fest.
Jeg kender kun 1 i min by og vedkommende er heletiden til fest, men jeg bliver aldrig inviteret til festerne da jeg simpelthen ikke kender andre til festen end ham jeg kender.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal lære nogle fra min by at kende, og jeg hader altid weekenderne og ferierne når jeg bare skal sidde alene.

Ensom dreng

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 16 år

Tak for dit brev.

Jeg forstår godt at du kan føle sig ensom, når du ikke har nogle at være sammen med derhjemme. Forstår godt at du hader weekender og ferier af den grund. Du ønsker at lære flere at kende, så der er flere venner at være sammen med i stedet for at sidde alene på dit værelse.

Du lever dit liv både på efterskolen, hvor du er de fleste af ugens dage, og hjemme i weekenderne. På efterskolen har du flere tætte venner. Men det er jo netop svært at være sammen med dem, når I er hjemme på weekend, på grund af afstanden. Jeg forstår godt at du også gerne vil have flere at være sammen med derhjemme.

Og når følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det. Jeg synes det er SÅ godt, at du skriver og beder om råd og hjælp til at få det anderledes.

Jeg vil gerne forsøge at komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre ved det.

Først synes jeg at du skal vide, at du slet ikke er den eneste der kan føle dig vildt ensom! Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt, kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom. Det netop en individuel følelse, og den er ikke synlig for andre. Og derfor er det så vigtigt at turde fortælle om den. Præcis som du gør! Har du mon fortalt det til andre end i dette brev? Fx nogle af dem på efterskolen, som du er tæt med?

Nogle synes at det er svært at sige højt, fordi man tit også er ked af det. Nogle skammer sig over at have den følelse. Andre er usikre på andres reaktioner. Og om det bliver taget alvorligt. Fordi det for andre ser ud som om at det ikke er et problem, når nu man HAR venner, og også en masse følgere og likes.

Ved ikke hvordan det er for dig, om der er noget af det du kan genkende?

Jeg vil i hvert fald foreslå dig at dele dine tanker og følelser, ved at snakke med nogen. Det kunne som sagt være en tæt ven fra efterskolen, eller en eller begge dine forældre? Jeg tror faktisk at sandsynligheden for at flere af dine venner på efterskolen har det på samme måde i weekenderne, er ret stor. Måske dine venner på skolen faktisk vil blive glade for at høre, at du har det på den måde, fordi du selv kan genkende det?

Det kunne også være en mulighed at tale med din kontaktlærer på efterskolen? Selvom det ikke er der du primært oplever problemet, så hænger det alligevel sammen med, hvordan du har det generelt. Det kunne være at din lærer har nogle gode råd til dig, fordi han/hun har erfaring med at hjælpe, hvis man føler sig ensom? Ideer du også kunne bruge, når du er hjemme.

Men jeg tænker også på om du har spurgt din ven hjemmefra, om du kunne komme med til en fest? Hvis du altså har lyst til det. Måske din ven ikke har tænkt på at spørge om du ville med, fordi han ved at du allerede har en masse venner på efterskolen? Måske han tænker, at du hellere vil sidder derhjemme og tale med efterskolevennerne over de sociale medier? Det kan sagtens være. Det kan være han bliver glad, hvis du spørger om du kan komme med.

Ved en fest med mange mennesker, er der også mulighed for at DU møder og lærer nye at kende. Nogle du efterfølgende kan skrive og lave aftaler med? Nu ved jeg  jo intet om dit hjem i forhold til om det er muligt….Men tænker på, om du kunne foreslå din ven at I mødtes hos dig inden selv festen, altså at I holdt en lille forfest hos dig? Måske dine forældre ville give dig lov, hvis de kender dit ønske om at lære flere at kende i byen, hvor du bor?

Mon din ven ved, hvornår du er hjemme næste gang? For ellers vil jeg foreslå dig at du giver ham besked i forvejen, i forhold til at lave planer om at ses og lave noget sammen.

Når nu du kun er hjemme i kort tid af gange kan det være svært at gå til noget sport. Men måske er der et træningscenter i byen, hvor du bor? Kunne det være en mulighed at melde sig ind og træne når du er hjemme? Så ville du også have mulighed for at møde andre, der.

Men jeg ved også godt, at det nok ikke er så enkelt endda. Der er mange der skriver og spørger om hjælp til at komme ud af ensomheden. Derfor er der også samlet en masse viden og gode råd her:  Ensomhed

Måske det kan give dig endnu flere råd og ideer til, hvad der skal til for, at du kan føle dig bare lidt mindre ensom? Det håber jeg

Hvis nu din følelse af at være ensom i stedet vokser, er du mere end velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.

Du er også velkommen til at skrive igen.

Mange gode tanker

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.