Brev
Ensomhed, utryghed og mangel på at have mit eget sted hvor jeg bare kan være mig selv
Hej
Jeg er virkelig begyndt at føle mig ensom. Det hjælper heller ikke at mine brødre er hjemme for kun at hakke på mig og mine forældre (mest min far) bare er sur på mig og prøver at gøre mig i dårligt humør (ubevidst) men det føles stadig meget “toxic”. Jeg prøver at komme væk tage ud tage en kebab take away side og kigge på havet, gå ud og arbejde tjene penge, købe og sælge varer med profit men mine forældre er ligeglade med mig “føles det som om”, generelt prøver jeg at have en god befriende dag, for så at komme hjem og min far er i dårligt humør, er sur over et eller andet ikke glæde, ingenting…
Jeg har virkelig brug for bare at komme væk hjemmefra og ikke være en del af den her familie for et stykke tid, da det føles så kvælende nogle gange og det er virkelig begyndt at blive en følelse der har været der over en længere periode. En følelse som jeg har svært ved at beskrive, men en ting ved jeg, jeg har brug for at komme væk for noget tid.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 17 år
Du beskriver meget klar i dit brev, hvordan det er for dig derhjemme- og jeg forstår virkelig godt, at det føles “toxic”. Det lyder nemlig til, at du ikke rigtig bliver mødt med glæde og godt humør – men mest med “hak” og surhed. Både af din far og dine brødre.
Jeg kan forestille mig, at denne trælse coronatid bare gør det værre. Det er svært at være sammen med vennerne. Og skole, uddannelse – ja hele samfundet er lukket. Den ensomhedsfølelse, du føler derhjemme, er derfor svær at skabe en modvægt til.
Du gør virkelig meget for selv at skabe nogle gode dage. Du holder dig i gang, tager ud af huset, tager til havet og arbejder.
Alligevel smitter de andres humør dig. Og det kan jeg godt forstå. Alle mennesker påvirker nemlig hinanden. Og det kan være SÅ hårdt at være omkring andre, der ikke spreder glæde men kun smitter med sit dårlige humør. Der er umuligt ikke at blive påvirket. Og det lyder også til, at du nu bliver påvirket så meget, at du nu kan mærke, at der skal ske noget.
Når jeg læser dit brev får jeg en opfattelse af, at du faktisk er ret afklaret. Du ved, hvad du har brug for. Og du kan mærke, at der skal ske noget nu.
Du skriver, at du godt kunne tænke dig “ikke at være en del af familien i et stykke tid” og  at du har brug for “at komme væk for noget tid” .
Du er 17 år – så du er i en alder, hvor du begynder at løsrive dig fra dine forældre. Du er så gammel, at du snart kan begynde at klare dig selv noget mere. Derfor er det måske en god ide, at se nærmere på dine muligheder for at komme hjemmefra – i hvert fald i en periode.
Jeg ved ikke meget om din hverdag – altså om du går i skole, har et arbejde, økonomi eller om der er andre ting, der får betydning for dine muligheder for at komme væk hjemmefra.
Derfor vil jeg råde dig til at tale med din kommune om dine muligheder. Alle kommuner har det, der hedder en Åben Anonym Rådgivning. Her kan du faktisk ringe helt anonymt, hvis du har det bedst med det. Fortæl dem om din situation. Men fortæl også gerne om dine drømme og ønsker. Så kan I nemlig sammen finde ud af, hvad det næste gode skridt for dig kunne være.
Du finder den Åbne, Anonyme Rådgivnings telefonnummer på din kommunes hjemmeside.
Hvis I finder frem til noget, som du gerne vil handle på, så skal du tale med din sagsbehandler i kommunen. Alle har en sagsbehandler. Og Åben Anonym Rådgivning kan hjælpe dig med at få kontakt til din.
Inden du ringer, kan du måske tænke over de ideer, jeg lister op herunder. Da jeg jo ikke ved så meget om dig, kan det være jeg skyder helt ved siden af – måske har du slet ikke lyst, råd eller mulighed. Så se blot bort fra ideerne:
• Efterskole: Det kan være, at du allerede er færdig med folkeskolen? Måske bliver du det til sommer? Hvis ikke, så overvej om du har lyst til at tage 10 klasse på en efterskole.
• Flytte til noget familie: Måske har du noget familie, hvor du kunne bo for en periode? Bedsteforældre, moster eller andet.
• Højskole: Nu åbner landet forhåbentlig snart op igen. Der findes højskoler for unge under 18 år. Måske var det noget?
• Kostskole: I hele landet findes der kostskoler, hvor man bor samtidig med at man går i skole. Nogle kommuner hjælper unge med sådan et ophold – måske kunne det gælde dig også?
• Udlandsophold: Selvom Corona jo spænder ben for at vi kan rejse, så kan det måske være muligt snart igen at komme ud og rejse. Måske har du tænkt på et ophold som udvekslingsstudent, sprogskole eller lign. Det koster selvfølgelig penge, og jeg ved ikke, om det kan være en hindring.
• Flytte hjemmefra: Nogle kommuner har ungdomsboliger, som de kan henvise til. Det kan godt være svært at få en plads, men tal med din kommune om muligheden for allerede at flytte hjemmefra, selvom du ikke er myndig. Tænk også over hvilken støtte du kan få, hvis du skal bo alene. Selvom dine forældre måske ikke viser så meget overskud nu, er det så muligt, at de alligevel vil kunne hjælpe dig, hvis du bliver usikker på en regning, madlavning eller rengøring. Eller hvem kunne ellers hjælpe dig? Måske en vens mor eller far? En lærer? Det er godt at have nogen, som støtte – særligt i starten, når man skal stå på egne ben. Selvom mange sikkert føler en ny form for frihed, når de flytter hjemmefra, så kan ensomheden for nogle også blive stærk. Måske vil du helst bo med andre unge. Hør kommunen om dine muligheder, hvis du er studerende kan det være, at du kan bo på et kollegieværelse. Vær også opmærksom på, hvordan du får økonomi til at bo alene. Vil dine forældre kunne hjælpe dig
• Du fylder 18 år næste gange. Hvad er dine fremtidsplaner – hvis du skal studere har du ret til SU. Det gør det nemmere at klare sig selv. Overvej at tale med din UU-vejleder om dine fremtidsplaner og muligheder under et studie.
Du skriver i overskriften af dit brev, at du føler utryghed. Og du fortæller, at du oplever at dine forældre er “ligeglade” med dig. Det er ikke godt for ens trivsel og udvikling at vokse op og have det sådan. Og det ville jo være allerbedst, hvis du og dine forældre fik et godt og trygt forhold – hvor I kan være glade sammen. Det lyder faktisk til, at der er brug for hjælp til hele din familie. Mange kommuner har gode tilbud til familier som din. Det kan du også tale med den Anonyme Rådgivning om. Særligt hvis det viser sig, at det ikke er muligt eller en god ide, at du kommer væk hjemmefra.
Den ensomhedsfølelse du beskriver, at du føler i familien kan være rigtig hård at gå med alene. Mon du har delt den med andre end BørneTelefonen? Du skal vide, at du ikke er den eneste, der kan føle sådan en ensomhed i sin familie. Vi får breve fra andre unge, som har det som dig. Mit råd til dig er at fortælle nogen tæt på dig, hvordan du har det. Det kan være en ven, en god lærer eller en fra familien. Når man deler ensomhedsfølelsen med andre, bliver den tit mindre. Prøv også at læse på siden her om andre unge, som også føler sig ensomme.
Til slut vil jeg fortælle dig, at BørneTelefonen tilbyder hjælp til de børn og unge, som skal snakke  med kommunen. Vi har det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, som kan gå med til møder i kommunen. Det kan være super rart at have en med til at forklare og gennemgå det, der bliver sagt på møderne. Vores bisiddere ved også en masse om den hjælp, man kan få som barn og ung. Derfor vil du være i rigtig gode hænder, hvis du vælger at få en bisidder. Læs mere om bisidderordningen her.
Du er nu 17 år. Og jeg ved jo ikke, om du lige er fyldt 17 eller snart fylder 18 år. Men du skal vide, at når du fylder 18 år, så er du myndig og kan ikke få samme hjælp, som når du er under 18 år. Jeg siger det ikke for at stresse dig – men fordi, det kan være vigtigt, at du beder om hjælp snart.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Det er så godt, at du lytter til den stemme, der siger, at der skal ske noget. Bliv ved med at bede om hjælp. På den måde kan du være med til at sørge for, at du og din familie får det godt og kan være glade sammen. Jeg synes, du viser utrolig meget handlekraft allerede – hold fast i den styrke!
Her på BørneTelefonen hjælper vi dig gerne mere. Ring eller skriv til os på 116, hvis du har brug for at vi snakker mere konkret om dine muligheder.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen