Brev
Ensom hele tiden
Jeg er ensom hele tiden.
I skolen bliver jeg altid valgt fra det gør jeg også i når jeg ikke er i skole. I skolen sidder jeg tit alene mens alle de andre har det sjovt. Der er aldrig nogen der er kommet hen til mig og spurgt om jeg er okay.
Jeg føler bare at det hele vil være nemmere hvis jeg ikke levede mere. Hvis jeg har aftalt men en af de få venner jeg har på min skole siger personen altid ja men så bagefter siger de nej jeg vil hellere være sammen med dem i stedet.
Det er sværte for mig det får mig til at føle at de tror jeg ikke er et menneske med følerser og de ting et menneske har. Jeg har det ikke godt socialt og jeg er hellere ikke god fagligt.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg har læst dit vigtige brev, der beskriver den ensomhed, der har ramt dig. I skolen.
Jeg kan forestille mig, hvor ensom og lang en skoledag kan føles.
De andre omkring ville vide, om du var okay – hvis de spurgte. Men det gør de ikke. Ingen har rigtigt fået øje på, hvordan du egentligt har det.
Jeg får indtryk af, at du går i en skole og en klasse, hvor det er muligt at blive ret ensom: For ingen gør rigtigt noget, når nogen sidder alene tilbage.
Det er hårdt at se på udefra, når alle andre har det sjovt. Det kan jeg se, at du ved alt om.
På BørneTelefonen taler vi med mange unge, der føler, at de ikke rigtigt ’er med’. De bliver ikke valgt til eller spurgt. De føler sig næsten ’usynlige’ for andre mennesker.
På BørneTelefonen taler vi med unge, der fx ikke tør spørge, om nogen vil være sammen med dem – fordi de er bange for at blive set som ’forkerte’ og derfor blive afvist. På den måde kan følelsen af ensomhed nemt forstærke sig selv. Måske kan du genkende følelsen af at være mast op i et hjørne, som det er svært at komme væk fra?
Det er ret svært at hjælpe sig selv – man har jo brug andre personer til at komme ind i fællesskabet og til at forbinde sig med.
Det er en god ide, at fortælle om, hvordan du har det. De allerfleste mennesker kender til ensomhed og vil derfor kunne genkende følelsen af det, du beskriver. Det kan i sig selv være med til at bryde ensomheden.
Måske kunne du tale med din mor eller din far om, hvordan du egentligt har det i skolen? Du kunne måske også få hjælp fra skolen og lærerne ved at tale om de udfordringer, du beskriver – både de sociale og de faglige udfordringer? Måske er der lærer eller en pædagog, som du har tillid til, og som du kunne åbne dig overfor?
Måske har du brug for nogle ideer til, hvordan du kan starte en samtale. Jeg giver dig lige en video:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Det kan måske føles som et mindre skridt at tale med en person anonymt – så kan du måske ringe på BørneTelefonen på 116 111 – vi har også åbent om natten. Eller du kan måske prøve Børn hjælper Børn: Hvad er Børn Hjælper Børn?
Jeg tænker, at du vil kunne tage fat i disse muligheder og ‘øve’ dig på at tale om ensomheden og få ideer til, hvad man kan gøre. Når du fortæller lidt mere om dit liv, og dem du kender, bliver det nemmere at finde på konkrete forslag, du kan prøve af. Jeg håber derfor, at du tager fat i mulighederne i dette svar.
Det er så godt og vigtigt, at du har skrevet herind, og at du dermed har ‘gjort noget’. Det er så vigtigt, at du ikke bare accepterer ensomheden og lægger ansvaret over på dig selv – men at du rækker ud, som du har gjort ved at skrive ind til BørneTelefonen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen