Største fejltagelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du har det. Det kan være svært at sætte ord på sine følelser, og det kræver stort mod at række ud efter hjælp. Derfor er det flot, at du har styrken til at åbne op og fortælle om det til os på Børnetelefonen.

Jeg fornemmer, at du går med mange bekymringer selv. Især din bekymring om drengen virker til at fylde meget i dit hoved. Jeg kan virkeligt godt forstå, at du måske føler dig en smule ensom og forvirret efter de ting, du har været igennem.

Du skriver, at du har haft nogle “dårlige” venskaber. Du beskriver blandt andet, at du har haft en meget kontrollerende veninde. Men også har haft nogle veninder, som du havde svært ved at kommunikere med. Det må have været svært, at føle, at man ikke havde nogle gode venskaber, at dele sin hverdag med.

Du skriver også, at du valgte at skifte skole for to år siden, fordi du ikke havde nogle venner. Og nu fortryder du, fordi du faktisk var tæt på at komme til at tale med drengen igen. Er det rigtigt forstået?

Det lyder til, at drengen fylder meget i dit hoved. Du skriver, at du har været forelsket i ham, da du var yngre. Men du skriver også, at du især savner jeres venskab, fordi han deler samme klogskab i skolen som dig. Det er altid rart, at have nogle venskaber, hvor man kan dele interesser og styrker, så derfor kan jeg godt forstå, hvis du savner ham.

For mig lyder det helt naturligt, hvis du har været – og måske stadigvæk er – forelsket i drengen. Det lyder til, at han har betydet meget for dig gennem årene. Og når du nu har haft lidt svært ved at få andre venner, er det måske heller ikke så mærkeligt, at det gode venskab, du har haft med drengen, er noget du savner. Giver det mening?

Når man har prøvet at have så godt et venskab, så kan man også virkeligt føle, at man mangler det.

Du skriver, at du faktisk var totalt forelsket i drengen. Nogle gange ligner forelskelser og dybe venskaber rigtigt meget hinanden, og det giver ikke altid mening at skelne. Dybt venskab og en form for ‘connection’ oplevede du måske for første gang med denne dreng? Derfor kan det måske være ekstra svært for dig at slippe ham fra dine tanker?

Jeg fornemmer, at du blev skuffet, da du opdagede, at han havde forandret sig. Han drillede jo andre ‘ikke-så-kloge’ kammerater. Måske skyldtes skuffelsen, at billedet af ham gik lidt i stykker. Måske har du nu brug for at se dig omkring efter andre personer, som du kan føle dig forbundet med.

Hvis du kigger godt efter, så findes der måske alligevel muligheder? Du nævner, at du var venner med en pige, som var ligeså klog som jer. Har du mon overvejet, om du kunne tage kontakt til hende?

Grunden til at jeg spørger, er fordi, at det er så tydeligt for mig, at du mangler en ven at dele dine interesser med. Det kan måske været svært at finde på den skole du går på nu.

Nogle vælger at starte til nogle hobbyer, hvor man kan møde andre på samme alder, der har de samme interesser som én selv. Det kan fx være spejder, kreative hobbyer eller måske en speciel hobby, som kun er i din by. Ofte er der klubber og foreninger, der tilbyder forskellige slags fritidsaktiviteter, som henvender sig til alle slags mennesker. Kunne du mon overveje at tjekke det ud?

Du skriver, at du ikke kan tage tilbage til din gamle skole nu. Og at du ikke har lyst til at tage kontakt til drengen ved fx at skrive en SMS, og spørger ham om I skal hænge ud.

Det giver mening, og det forstår jeg skam også godt. Måske ville det bedste for dig være, at forsøge at få det bedste ud af det sted, du er nu. Du skriver, at du skal på efterskole, hvilket lyder så dejligt for dig! Måske du kunne glæde dig til det og se frem til, at komme lidt væk. Hvad tænker du om det? Mange synes, at det er en befrielses, at komme på efterskole, fordi de kommer lidt væk fra deres liv, og flytter sammen med en masse andre unge, der er der af samme grund som én selv.

Har du overvejet, at tale med en voksen om det? Jeg ved fra andre børn og unge, at det, at få det sagt højt til en voksen, ofte kan hjælpe. Måske ved du ikke, hvem du skal sige det til. Det er bedst at tale med en voksen, du er tryg ved. Nogle vælger at tale med deres mor eller far. Andre vælger at tale med en bedsteforælder eller deres lærer.. Hvem ville du vælge?

Nogle gange kan det være rart, at få al den stress og forvirring ud af hovedet. Det er her vi voksne kan hjælpe med at få talt om det. Alle de følelser du går med, er helt naturlige og ofte kan det være rart, at finde ro og trøst i at tale om alle de ting, der går dig på. Hvad tænker du om det?

Nogle gange kan det måske hjælpe at tale med en voksen, man ikke kender. Derfor er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111. Måske kan du ringe, hvis du bliver ked af det og forvirret igen. Så kan du tale med en voksen i stedet for. Og vi kan sammen prøve at sætte ord på dine følelser og finde på en måde at hjælpe dig videre.

Du har vist stort mod ved at skrive herind og sætte ord på de følelser, du går med lige nu. Det er et tegn på, at du er god til at søge hjælp. Jeg ønsker dig al held og lykke!

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag!

Mange knus og kram fra Børnetelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.