Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej BB,
I juni mistede jeg min far, som døede af kræft. Det er en meget hård tid fyldt med sorg og savn, hvilke jeg ikke har “tid” til at bearbejde.
Jeg er lige startet på efterskole, hvilke jeg fortryder mange gange. Da min far lige var død, tænkte jeg kun på ham og havde tid til at sørge. Men efter jeg startede på efterskolen, er der dukkede en masse nye problemer op, som jeg virkelig ikke har overskud til.
Jeg har bl.a. Været meget uvenner med min veninde, som også går på skolen og vi har kendt hinanden ligesiden børnehaveklassen. Jeg tænker så meget på om vi nu bliver uvenner igen og alt hvad der er sket. Det er som om mine tanker kun kan tænke på hende, fordi det har de vænnet sig til.
Jeg har mest af alt lyst til at bearbejde min sorg og ikke bekymre mig om hende, men det gør jeg og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige til mig selv for at få de tanker vendt om. Fordi det ødelægger mig. Jeg kan ikke mere.
Jeg har også tit hjemve på efterskolen, selvom jeg har det godt der og har en masse fantastiske veninder/venner. Men jeg vil så gerne bo hjemme og kunne finde tid til at bearbejde min sorg. Selvom det nogle gange er godt at tænke på andet end sorg, bliver det stadig for meget.
For jeg vil hellere tænke på min far. Jeg ved at når jeg kommer tilbage efter dette år kommer det til at gå hurtigt med gymnasie og alt muligt ( det skal lige siges at jeg går i 9 og snart skal op til eksamen og meget andet…).
Jeg syntes at det akavet at komme tilbage til min gamle klasse og den var heller ikke så god. Kan man gå på en skole for unge der har mistet, bare et eller andet der kan få mig hjem?
Jeg syntes jeg har givet det hele en chance nu og snakker med to forskellige psykologer. Den ene er specielliceret i sorg og den anden er en skolepsykolog. Men det hjælper ikke.
Måske er alt det her forvirrende, men håber at I kan hjælpe mig og svarer så hurtigt I kan, da jeg flere gange har prøvet at komme på børnechatten, uden held… Tak på forhånd
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det gør mig ondt at høre, at du har mistet din far. Det er utrolig hårdt at miste en, man elsker, og jeg kan godt forstå, at det er en hård tid for dig fyldt med sorg og savn.
Sorg er ofte en meget overvældende følelse, som ind imellem kan gøre det svært at overskue hverdagsting som skole og venner. Du ved, at det kan være godt at tænke på andet end sorg, men du mærker også, at du ikke har tid og rum til at få bearbejdet sorgen, som du har brug for. Det fortæller mig, at du er god til at lytte til dig selv, og det skal du endelig blive ved med.
Der findes desværre ikke skoler kun for unge, der har mistet, men der er flere andre måder, du kan få hjælp på. Mon du har talt med skolens studievejleder om, hvordan du har det? Studievejlederne er nemlig ofte gode til at hjælpe elever, der oplever noget svært i livet, og han/hun vil sikkert kunne snakke med dig om, hvilke muligheder du har for at få hjælp - både på skolen og undenfor skolen.
Jeg ved, at mange unge der har mistet en mor eller en far har glæde af at gå i sorggruppe ca. en gang om ugen sammen med andre unge, der har mistet. Jeg talte engang med en pige, der fortalte, "at det var som om, sorgen havde fået et hjem – et sted hvor den fik lov at fylde, og hvor den blev set og forstået"... Jeg tænker faktisk, at det er et rigtig fint billede på, hvad en sorggruppe kan. Måske kunne det også være noget for dig?
Jeg er sikker på, at studievejlederen vil kunne hjælpe dig med at undersøge, hvilke tilbud der er, dér hvor du bor.
Hvis du har lyst, kan du også kontakte rådgivningen Børn, Unge og Sorg og tale med andre unge, som har mistet en forælder. De vil fx kunne fortælle dig om deres oplevelser med at skulle få hverdagen til at hænge sammen i en tid med sorg og savn. Du kan læse mere her: www.bornungesorg.dk
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen