Jeg kan ikke klare min efterskole mere. Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Det er rigtig modigt og godt gået af dig, du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan fornemme, du går med en masse svære tanker og følelser omkring dig selv og dit liv. Du har taget et stort skridt på vejen og sat ord på dine tanker og følelser i brevet her. Det er virkelig flot beskrevet. Dit spørgsmål er, om du skal stoppe på din efterskole? Inden jeg svarer på dit egentlige spørgsmål, vil jeg gerne kommentere lidt på de forskellige ting, du går og tænker på. Måske kan det hjælpe dig bedre på vej?

Følelser

Du er rigtig god til at beskrive de mange følelser, du går rundt med. Du skriver, du er ekstremt følsom. Husk på, at ingen følelser er forkerte eller forbudte. Og det er helt okay at være følsom. Det er der bestemt ikke noget i vejen med.

Nogle gange har vi mennesker dog brug for hjælp til at bearbejde følelserne, fordi vi ikke rigtigt ved, hvordan vi skal reagere, eller hvor vi skal gøre af os selv, når vi føler noget så stærkt? Kan du genkende det? Jeg synes, det lyder som om, du godt kunne have brug for at tale med nogle, som kan hjælpe dig med de følelser. Der er bestemt noget, du kan gøre. Og du kan lære at håndtere dine svære følelser. Men der er ikke noget i vejen med at føle. Det må du ikke fortælle dig selv. Du er god nok, som du er – følelser eller ej.

Du skriver også, du føler dig ensom? Det er ikke en rar følelse. Har du nogle venner eller veninder på efterskolen, du ville kunne dele den følelse med?

Selvmordstanker

Du skriver, du går med selvmordstanker. Jeg har en fornemmelse af, at de tanker netop opstår, fordi du ikke kan gå med alle de følelser og tanker alene. Og det kan jeg virkelig godt forstå. Lige nu kan du ikke helt selv se, at der kan findes en vej, hvor du får det bedre, men det kan der. Og det er derfor, det er så godt, at du skriver.

Jeg får lyst til at fortælle dig, at vi også skriver med andre børn og unge der har oplevet udfordringer med selvmordstanker i perioder af deres liv. Det fortæller jeg dig, fordi jeg tænker, at det måske er rart for dig at vide, at du ikke er alene om den følelse. Har jeg mon ret i det?

Derfor har vi lavet en side på BørneTelefonen med gode råd til børn og unge der oplever selvmordstanker. Du får lige et link til siden, hvis du har lyst til at kigge lidt på den; bornetelefonen.dk/selvmordstanker

Dine forældre

Dine forældre er flittige og gør alt, hvad de kan, for at hjælpe dig. Men du føler ikke rigtigt, at det hjælper noget. Har du fortalt dem, hvordan du egentlig går og har det?

I forbindelse med dine forældre fortæller du også, at du har ADHD og Autisme. Er det noget, du har fået hjælp til på noget tidspunkt? Hvor meget ved du om diagnoserne? Det kan nogle gange være en stor hjælp at få viden om dem – og hjælp til, hvordan man hjælper sig selv bedst muligt.

Drengen fra din klasse

Jeg kan forstå, du har været sammen med en dreng fra din klasse. Han gjorde ikke noget godt for dig, og du er såret og ked af det. Selvom du stadig føler noget for ham. Jeg tror, du gør det rigtige i at undgå ham for en tid. Det tager tid at komme sig ovenpå en person, som har såret dig og gjort dig ked af det.

Hvad kan du gøre nu?

Det er meget vigtigt, at du ikke længere går med dine følelser og tanker helt alene. Du har taget det første skridt, og det er jeg rigtig glad for.

Er der en voksen på efterskolen, du kunne tænke dig at tale med? Det er de voksnes ansvar på efterskolen at sørge for, deres elever trives og får hjælp, hvis de har brug for det. Det vil være rigtig godt for dig at tale med nogle, så du kan få lettet dit hjerte.

Kunne du tale med dine forældre?

Eller måske er der en voksen i din familie?

Du kunne eventuelt vise den voksne, du vil tale med, det brev, du har skrevet her til BørneTelefonen, eller noget af brevet. Hvis det er for svært og privat, så kunne du sige til den voksne “jeg har det rigtig svært, og jeg har brug for hjælp til alle de tanker og følelser, jeg går rundt med alene. Mine tanker og følelser har vokset sig så store, at jeg ikke helt selv kan håndtere dem”.

Du kan også altid bestille en tid hos din egen læge og få en samtale der. Lægen kan vurdere, om du måske har brug for at tale med en psykolog. Og lægen kan hjælpe dig videre i systemet.

Skal du stoppe på efterskolen?

Jeg synes, du skal vente med at tage en beslutning, før du har talt med nogle voksne og får noget hjælp. Jeg er sikker på, de voksne på efterskolen kan guide og hjælpe dig, hvis du tør fortælle dem om dine tanker.

Du kan godt

Jeg tror på, du kan finde modet til at tale med nogle. Du er så god til at beskrive, hvordan du har det. Og nu er du klar til at tage det næste skridt. Jeg hepper på dig, selvom det er svært, skal du nok klare det.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job