Brev
Jeg kan ikke klare min efterskole mere. Hvad skal jeg gøre?
Hej jeg er en pige på 15 år.
Jeg går på efterskole og er virkelig udfordret af min hverdag. Jeg er ekstremt følsom og kan dsv ikke rigtigt gøre noget ved det. Jeg står midt i en meget svær tid. Da jeg ikke ønsker at være på efterskolen mere.
Jeg begyndte at føle det ikke er her jeg skal være. Jeg føler det er som om jeg er fanget i min egen verden af sorg. Men uheldigvis går jeg i 9. Klasse og skal til at have min eksamen. Hvilket jo er meget vigtigt for at jeg kan fortsætte ud af skolen. Jeg frygter at jeg skal gå mit år om og at jeg først kommer til at tage eksamen næste år.
Jeg står i en meget svær tid med en hel masse følelser. Jeg er blevet såret rigtig rigtig meget. Nok mere end en pige på min alder burde. Ellers så er det måske bare mig der er for følsom? Jeg er ikke sikker.
Jeg har haft en del udfordringer med selvmordtanker. Jeg ser ikke mig selv som en person der ville kunne klare mere. Jeg er hårdt ramt af både sorg, skuffelse og en hel masse andre overvældende følelser.
Jeg har to meget flittige forældre selvom at den ene går med nogle problemer i forhold til vredesophobinger. Jeg er temmelig sikker på at det er der jeg har min ADHD fra. Hvorimod jeg så har min autisme fra den anden. De gør alt hvad de kan for at jeg skal have det godt. Men alligevel så kan jeg bare ikke se noget håb.
Computerspil eller Netflix. De to ting har gjort en masse for mig. Tanken ved at du bare kan ligge dine problemer til side og smutte ind i en helt anden verden giver den her ro. Som jeg ikke kan få nogle andre steder. Det er lidt som medicin. Men man får bare aldrig nok til at det kan tage alt.
Jeg føler mig ikke god nok.
Jeg føler at hvad der er sket er min skyld!
Jeg føler mig tom indeni.
Jeg føler mig nogle gange ensom.
Jeg har nogle følelser for et menneske som ikke er det værd at samle på. Han behandlede mig virkelig heller ikke godt da vi var sammen. Men det gør så ondt!!! Denne person er mere eller mindre en af grundene til at stoppe. Da han også går i min klasse. Men prøver ellers at undgå ham for enhver pris. Uheldigvis fylder denne person mere end han burde.
Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg stoppe på min efterskole med alle de følelser der går og lurer?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år
Det er rigtig modigt og godt gået af dig, du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan fornemme, du går med en masse svære tanker og følelser omkring dig selv og dit liv. Du har taget et stort skridt på vejen og sat ord på dine tanker og følelser i brevet her. Det er virkelig flot beskrevet. Dit spørgsmål er, om du skal stoppe på din efterskole? Inden jeg svarer på dit egentlige spørgsmål, vil jeg gerne kommentere lidt på de forskellige ting, du går og tænker på. Måske kan det hjælpe dig bedre på vej?
Følelser
Du er rigtig god til at beskrive de mange følelser, du går rundt med. Du skriver, du er ekstremt følsom. Husk på, at ingen følelser er forkerte eller forbudte. Og det er helt okay at være følsom. Det er der bestemt ikke noget i vejen med.
Nogle gange har vi mennesker dog brug for hjælp til at bearbejde følelserne, fordi vi ikke rigtigt ved, hvordan vi skal reagere, eller hvor vi skal gøre af os selv, når vi føler noget så stærkt? Kan du genkende det? Jeg synes, det lyder som om, du godt kunne have brug for at tale med nogle, som kan hjælpe dig med de følelser. Der er bestemt noget, du kan gøre. Og du kan lære at håndtere dine svære følelser. Men der er ikke noget i vejen med at føle. Det må du ikke fortælle dig selv. Du er god nok, som du er – følelser eller ej.
Du skriver også, du føler dig ensom? Det er ikke en rar følelse. Har du nogle venner eller veninder på efterskolen, du ville kunne dele den følelse med?
Selvmordstanker
Du skriver, du går med selvmordstanker. Jeg har en fornemmelse af, at de tanker netop opstår, fordi du ikke kan gå med alle de følelser og tanker alene. Og det kan jeg virkelig godt forstå. Lige nu kan du ikke helt selv se, at der kan findes en vej, hvor du får det bedre, men det kan der. Og det er derfor, det er så godt, at du skriver.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at vi også skriver med andre børn og unge der har oplevet udfordringer med selvmordstanker i perioder af deres liv. Det fortæller jeg dig, fordi jeg tænker, at det måske er rart for dig at vide, at du ikke er alene om den følelse. Har jeg mon ret i det?
Derfor har vi lavet en side på BørneTelefonen med gode råd til børn og unge der oplever selvmordstanker. Du får lige et link til siden, hvis du har lyst til at kigge lidt på den; bornetelefonen.dk/selvmordstanker
Dine forældre
Dine forældre er flittige og gør alt, hvad de kan, for at hjælpe dig. Men du føler ikke rigtigt, at det hjælper noget. Har du fortalt dem, hvordan du egentlig går og har det?
I forbindelse med dine forældre fortæller du også, at du har ADHD og Autisme. Er det noget, du har fået hjælp til på noget tidspunkt? Hvor meget ved du om diagnoserne? Det kan nogle gange være en stor hjælp at få viden om dem – og hjælp til, hvordan man hjælper sig selv bedst muligt.
Drengen fra din klasse
Jeg kan forstå, du har været sammen med en dreng fra din klasse. Han gjorde ikke noget godt for dig, og du er såret og ked af det. Selvom du stadig føler noget for ham. Jeg tror, du gør det rigtige i at undgå ham for en tid. Det tager tid at komme sig ovenpå en person, som har såret dig og gjort dig ked af det.
Hvad kan du gøre nu?
Det er meget vigtigt, at du ikke længere går med dine følelser og tanker helt alene. Du har taget det første skridt, og det er jeg rigtig glad for.
Er der en voksen på efterskolen, du kunne tænke dig at tale med? Det er de voksnes ansvar på efterskolen at sørge for, deres elever trives og får hjælp, hvis de har brug for det. Det vil være rigtig godt for dig at tale med nogle, så du kan få lettet dit hjerte.
Kunne du tale med dine forældre?
Eller måske er der en voksen i din familie?
Du kunne eventuelt vise den voksne, du vil tale med, det brev, du har skrevet her til BørneTelefonen, eller noget af brevet. Hvis det er for svært og privat, så kunne du sige til den voksne “jeg har det rigtig svært, og jeg har brug for hjælp til alle de tanker og følelser, jeg går rundt med alene. Mine tanker og følelser har vokset sig så store, at jeg ikke helt selv kan håndtere dem”.
Du kan også altid bestille en tid hos din egen læge og få en samtale der. Lægen kan vurdere, om du måske har brug for at tale med en psykolog. Og lægen kan hjælpe dig videre i systemet.
Skal du stoppe på efterskolen?
Jeg synes, du skal vente med at tage en beslutning, før du har talt med nogle voksne og får noget hjælp. Jeg er sikker på, de voksne på efterskolen kan guide og hjælpe dig, hvis du tør fortælle dem om dine tanker.
Du kan godt
Jeg tror på, du kan finde modet til at tale med nogle. Du er så god til at beskrive, hvordan du har det. Og nu er du klar til at tage det næste skridt. Jeg hepper på dig, selvom det er svært, skal du nok klare det.
De bedste hilsner BørneTelefonen