Efterskole, økonomi og uddannelse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15,

Tak for dit brev. Øv hvor lyder det virkelig træls, at du ikke kan komme på efterskole, fordi din mor ikke har råd. Det kan jeg godt forstå gør dig rigtig ked af det. Oveni det er du også bekymret for om du kan klare matematik på gymnasiet, da du gerne vil være farmaceut.

Når jeg læser dit brev, lyder du virkelig til at være et reflekteret og klogt menneske, der gør dig mange tanker om hvad du vil og hvem du er. Det er en kæmpe styrke og mega sejt! Jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig med hvad du kan gøre.

Drømme om venskaber og interesser

Jeg kan godt forstå at du tænker efterskolen som et sted, hvor du kan møde nye mennesker og blandt andet fordybe dig i kunst, teater og musik. Det lyder også som nogle virkelig spændende ting.

Mange unge drømmer i dag om efterskole. Jeg tænker det også kan hænge sammen med, at det er blevet mere “populært” for alle, at komme på efterskole. Så hvis man hører om efterskole fra andre man kender, så lyder det måske også for noget som en selv.

Jeg får dog også sådan lyst til at fortælle dig, at der også er muligheder for de ting du drømmer om, på en ungdomsuddannelser. Det er nemlig langt fra alle unge, hvis forældre har råd til efterskole.

På flere gymnasier kan man både have Matematik A, Kemi B og samtidig valgfag eller fag som musik, mediefag eller drama. Mange unge fortæller også, hvordan nye venskaber blomstre på en ungdomsuddannelse, ligesom på en efterskole.

Jeg tænker det kan handle om, at man starter et sted, hvor man deler interesser. Måske det kunne være interessant for dig at tjekke ud, hvad de steder du overvejer, tilbyder af valgfag og fag, udover Matematik og Kemi, som de fleste tilbyder. Hvad tænker du mon om det?

Efterskole

Jeg har siddet og kigget rundt og får lige lyst til at fortælle dig, at der er mulighed for at få økonomisk støtte til et efterskoleophold.

Man kan få økonomisk støtte på lidt forskellige måder. Du kan læse mere om det her: Særlige muligheder for økonomisk støtte (efterskolerne.dk)

Jeg tænker måske det kunne være en god ide for dig og din mor at kigge på sammen, så i kender mulighederne. Så ved du i hvert fald, at I har afsøgt alle muligheder for, at du kan komme på efterskole.

Og hvis det så stadig ikke er en mulighed, kunne jeg forestille mig, at det også bliver nemmere at starte drømmerier om andre muligheder. Det kan nemlig være svært, hvis en anden drøm, stadig sidder og banker på. Giver det mening?

En stor beslutning at stå alene med

Du skriver det er svært at gå til din mor. Måske fordi du godt ved at hun har nævn, at det økonomisk, ikke er muligt for dig, at komme efterskole.

Derfor tænker jeg også på om der kunne være en anden voksen, der kan hjælpe dig med at forstå hvordan det fungerer.

Det kunne være en lærer eller pædagog på din skole, et familiemedlem, træner eller en helt anden. Kunne det være noget du havde lyst til? Den voksne kan hjælpe dig med, at snakke med din mor.

Vi ved det kan være svært at starte en svær samtale. Derfor har vi også lavet en side med gode råd til, hvordan man starter samtalen. Jeg ved at andre har brugt den, når de skulle tage med deres forældre om efterskole. Måske det også er noget for dig?

Matematik

Du skriver også i dit brev, at du er nervøs for det faglige niveau i Matematik. Først og fremmest vil jeg sige at det lyder dejligt, at du allerede næsten ved at du gerne vil være farmaceut. Det er dejligt at have en drøm og gå efter den.

Men det kan også være sårbart. Ligesom når du skriver, at du ikke tror på dig selv i matematik. Og du ved det kræver matematik på A-niveau for at blive farmaceut. For man vil jo netop godt klare det godt, hvis man allerede ved, hvilke fag der er vigtigt.

Du skriver at du har et snit på 7 i matematik. Det tænker jeg er et rigtig stærkt udgangspunkt. Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at du er usikker på dine evner i faget. Nu kender jeg jo ikke dig eller din præcise situation.

Men jeg får alligevel lyst til at minde dig om, at du skal tro på dig selv og dine evner, og måske ikke tage bekymringerne på forskud? Det kan godt være at du måske skal bruge lidt mere tid og energi på at komme igennem matematik på A-niveau, men heldigvis skal ingen kunne finde ud af det hele med det samme.

Du vil lære de forskellige emner i løbet af de tre år og bygge videre og videre på de ting du lærer. Mange gymnasier har også lektiecaféer og andre tilbud, hvor man kan få hjælp af ældre elever. Det håber jeg kan give dig lidt ro.

Uddannelsesvejledere kan være en hjælp

Jeg tænker også det kunne være rart for dig at snakke med en uddannelsesvejleder på din skole. Alle skoler har en UU-vejleder tilknyttet som ved meget om uddannelse og kan give gode råd og svare på spørgsmål.

Så kan du jo fortælle om dine bekymringer om matematik på gymnasiet. Så er jeg helt sikker på at de har nogle tanker og idéer de vil dele med dig.

Jeg tænker faktisk også at du kan fortælle om din situation omkring efterskolen. Måske kunne de også hjælpe dig med det. Kunne det være noget du havde lyst til?

Jeg tror på dig!

Jeg synes det lyder som om, at du har nogle rigtig gode drømme. Uanset hvad du ender med, sø ønsker jeg dig det bedste. Og jeg tror på, at du ender det sted, som er det rette for dig.

Jeg håber du kunne bruge mine tanker og råd til noget. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen eller til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke om det. Vi sidder altid klar til at lytte og hjælpe.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job