Efterskole, social angst og ensomhed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig,

Tusind tak for dit brev! Du beskriver meget klart, hvad der sker i dit liv for tiden og det lyder virkelig ikke rart. Jeg kan læse at du står i en rigtig svær situation, hvor du har svært ved at finde ud af hvad du skal gøre. Og det kan jeg godt forstå! Det er rigtig godt at du har skrevet, for jeg kan læse at det er noget som fylder meget i dine tanker.

Social angst

Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt fornemme, at du er rigtig god til at mærke efter hvordan du har det og sætte ord på det. Det er en rigtig god styrke! Mange oplever social angst og du står ikke alene med det.

På en efterskole er der rigtig mange andre unge mennesker, og jeg kan godt forstå at det kan være overvældende, når man har social angst. Jeg har et link her, til en side om at have uro i kroppen. På den side kan du få nogle tips og tricks, til når du oplever uro og social angst. Den side kan du bruge hvis du har lyst.

Har du mon snakket med en voksen om din socialangst? Måske kan det være en ide, at snakke med en voksen på din efterskole? Så kan den voksen hjælpe dig i sociale situationer, hvis du kan mærke din sociale angst kommer. Jeg har et link her, til hvordan kan man sige noget svært. Måske du kan bruge den, hvis du synes det er svært at fortælle til en voksen.

Ensomhed

Har du mon nogensinde tænkt på at ensomhed, som noget der kan forsvinde igen? Selvom det kan føles rigtigt ubehagelig lige nu, kan det være rart for nogen at blive mindet om, det ”bare” er en følelse. Og ligesom alle andre følelser kan de komme og gå, og nogle gange helt forsvinde. Hvad tænker du når jeg skriver det?

At føle ensomhed er en hel naturlig følelse. Vi mennesker kan godt lide at være sammen med andre mennesker som vi godt kan lide. Når vi af forskellige grunde, ikke er sammen med mennesker, så er det helt naturligt at opleve ensomhed! På en efterskole med rigtig mange andre mennesker, kan den ensomheden føles meget stor. Her ved BørneTelefonen snakker/skriver vi med mange, som oplever ensomhed. Måske andre på dine efterskole har det på samme måde, også uden at du ved det? Måske det kan give dig ro at vide du ikke er alene.

Jeg kommer til at tænke på, om du bor på værelse med nogen andre på efterskolen som du er trygge ved? Måske det kan være en ide, at snakke med dem om hvordan du har det? Jeg skriver det her til dig, fordi jeg tænker på om de måske kan tage dig med i nogen fællesskaber. Hvis de ved hvordan du har det, kan de måske være opmærksomme på dig, når i er sammen med andre. Hvad tænker du om det?

Det kan nogle gange også være nemmere at starte i små grupper. Måske du kun skal spørge 1 eller 2 personer, som du er trygge ved, om de har lyst til at være sammen? Det behøver ikke være en hel aften, men måske du kan starte med at se en film, eller spille bold i 1 time, eller andet som du synes er sjovt.

Jeg har her et link, til vores side om ensomhed. Her kan du både få tips til hvad du kan gøre ved din følelse af ensomhed og du kan se nogle videoer. Den side kan du bruge, hvis du har lyst.

Efterskole

Jeg kan godt forstå at du ikke kan finde ud af, om det er bedst at droppe ud eller om du skal blive på efterskolen. Har du mon snakket med dine forældre eller en lærer om dine tanker? Måske er dit brev herind til mig det første skridt mod at snakke med nogen, om hvordan du har det for tiden. Du har allerede vist mig, at du er god til at fortælle, hvordan du har det. Det er en styrke, som du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din familie, lærer eller en anden person, som du er tryg ved.

Det er meget normalt at få lyst til at tage hjem, når noget er svært. Det gør selvfølgelig ikke dit problem mindre. Men måske kan det hjælpe at vide, at du nok ikke er den eneste på din efterskole, som også har lyst til at tage hjem.

Jeg ved, at efterskolelærere hvert eneste år møder flere unge, der er kede af det, fordi de føler sig ensomme, har social angst eller noget tredje. Din efterskolelærer har derfor helt sikkert nogle gode råd, der kan hjælpe dig. På den her side kan du få råd til efterskole som har hjulpet andre, som har stået i samme situation som dig. Se her: Efterskole. Måske det kan hjælpe dig!

Ingen kan tvinge dig til at tage en beslutning og du kan tage beslutningen i dit helt eget tempo! Det lyder som om du er rigtig god til at mærke efter hvordan du har det, og det skal du huske at blive ved med! Det er rigtig sejt og modigt, at du har skrevet ind til os. Jeg ved at der tit er vej ud af problemerne som er god, selvom det ikke føles sådan lige nu.

Husk at du altid kan skrive til os igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job