Brev
Bange for ADHD Diagnose
Goddag
Jeg er en ung fyr, elsker at lave lidt af det hele. Jeg springer i faldskærm og dykker, og jeg elsker det. Det er virkelig noget som jeg ser frem til at gøre når jeg har råd.
Mit problem er bare, at jeg tror muligvis jeg har ADHD. Jeg er meget dårlig social, kludre mine ord op og kan ikke koncentrere mig over længere perioder. Der er mange andre ting der peger mig i retning til ADHD, men jeg vil ikke gå i detaljer fordi det ikke er relevant.
Hvis jeg bliver diagnosticeret med ADHD, kan det muligvis påvirke mine hobbyer, og potentielt min karriere i fremtiden. Jeg er personligt bange for at spørge om en ADHD diagnose, fordi måske ødelægger det som jeg elsker.
Jeg klarer mig okay i skolen, men jeg tror aktivt at en form for behandling kan gøre min skolegang meget bedre.
Håber i kan give mig nogle råd. Det kan sagtens være at det ikke er ADHD, men jeg ved ihvertifald at noget påvirker mig slemt, og jeg vil gerne gøre noget ved det.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om en diagnose vil stille sig i vejen for det, du elsker. Det er så godt, at du har skrevet herind, så vi kan tale lidt om det.
Du har ret i at ordkludder og de andre ting ikke nødvendigvis har noget med ADHD at gøre. Jeg tror også, at du har ret i, at noget kan gøres, så din hverdag bliver bedre – hvad enten det drejer sig om ADHD eller noget helt andet.
Det er vigtigt at søge hjælp og få ideer til, hvad du kan gøre, når du mærker dine vanskeligheder. Når du er åben om dine udfordringer, kan voksne omkring dig blive en del af hjælpen: Det er godt, hvis din familie og lærere ved, hvordan du har det, så de kan tage deres ansvar – og hjælpe dig. De kender dig jo godt, og de har nok allerede spottet nogle af de vanskeligheder, du fortæller om?
Det er også en god ide at tage en tur til lægen for at tale om dine vanskeligheder. Så hvis ikke du er i gang med at blive undersøgt, vil jeg foreslå dig, at du bestiller en tid hos din egen læge, og får snakket om, hvorvidt der er behov for, at du bliver nærmere undersøgt.
En diagnose behøver slet ikke at stille sig i vejen for det, du vil. Så derfor behøver du ikke gå rundt med en bekymring for måske at få en diagnose. Alting kan ændre sig med tiden. En diagnose er ikke et ‘stempel’, der altid vil sige noget bestemt om dig. En diagnose siger noget om dig lige her og nu. Den siger også noget om, hvilken hjælp, der ville være god for dig.
Når du får hjælp til dine vanskeligheder, så bliver det mere sandsynligt, at du kan forfølge dine ideer og mål for fremtiden. For du vil få større overskud med den rigtige støtte. En diagnose behøver bestemt ikke at stå i vejen for din fremtid.
Hvis det er sådan, at du skal have hjælp til dine vanskeligheder, der måske skyldes en grad af ADHD, vil det være lægen, der kan vurdere, hvordan du får den bedste hjælp. Hos ham eller hende vil du kunne få information om behandling og måske medicin – og om der kan være noget, der skal tages særligt hensyn til.
Det er sådan, at rigtig mange mennesker uden ADHD diagnose, kan have det svært med at være sociale i perioder af deres liv. Det gælder særligt, når man er ung, fordi man som ung skal finde sin egen måde at være social på. Jeg ved ikke, om det er sådan for dig, men mange unge føler sig i perioder forkerte i forhold til deres jævnaldrende.
Det er rigtig godt, at du klarer dig fint i skolen, og at du har nogle interesser, som du er rigtig glad for. Det er også rigtig godt, at du har ønsker og drømme for fremtiden. Du fortæller, at du er meget glad for at dykke og for at springe i faldskærm. Det er jo nogle meget krævende interesser, som jeg ved kræver koncentration. Hvor er det godt, at du kaster dig ud i det – og ikke lader dig begrænse.
Det er så fint, at du ikke bare lader stå til, men faktisk gerne vil have gjort noget ved en bekymring, du har gået med i noget tid. Nu har du skrevet til BørneTelefonen, og jeg tror også, at du kan tage det næste skridt, som er at få kontaktet din læge.
Måske bekymrer du dig, fordi du har gået længe og har mærket, at der er noget, der ikke føles helt ok. Og mit indtryk er, at du er belastet af dine bekymringer.
Derfor syntes jeg, at du skal få talt med dine forældre og kontaktet lægen, så du kan få en afklaring på, om der er noget, som du skal have noget hjælp til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen